Płacisz co miesiąc rachunki za telefon i energię? Nie lubisz tego robić, ponieważ trzeba pilnować terminów płatności? Możesz uruchomić usługę, dzięki której środki będą przekazywane na konto dostawcy usług automatycznie. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na czym polega polecenie zapłaty i jak je włączyć. (więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Polecenie zapłaty umożliwia automatyczne opłacanie rachunków w zmiennych kwotach (np. za telefon). Włączenie usługi wymaga zgody klienta banku na obciążanie jego rachunku.
  2. Środki schodzą z konta w ostatnim dniu płatności wskazanym na fakturze.
  3. Odwołanie polecenia zapłaty możliwe jest w każdej chwili.
  4. Zlecenie stałe to usługa podobna do polecenia zapłaty z tą różnicą, że w zleceniu stałym należy wskazać konkretną kwotę zlecenia. Z tego powodu nadaje się ono do regulowania opłat w stałych wysokościach, np. za czynsz.
  5. W większości banków korzystanie z polecenia zapłaty jest darmowe.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak mogę anulować zrealizowaną transakcję polecenia zapłaty?

    Na anulowanie masz 56 dni od realizacji transakcji. Wystarczy, że skontaktujesz się ze swoim bankiem i poprosisz o anulowanie przelewu. Nie potrzebujesz do tego zgody firmy, do której została przekazana płatność, ani nie musisz wyjaśniać w banku, dlaczego chcesz cofnąć płatność.

  2. Czym się różni polecenie zapłaty od przelewu?

    Polecenie zapłaty odbywa się automatycznie, bez ingerencji właściciela rachunku bankowego. Natomiast przelew bankowy musi on zatwierdzić.

  3. Co się stanie, jeśli w terminie realizacji polecenia zapłaty nie mam wystarczającej kwoty na koncie?

    Płatność nie zostanie zrealizowana. Niektóre banki ponawiają próbę realizacji zlecenia w kolejnych dniach – informacji o tym szukaj w regulaminie swojego banku lub zapytaj pracownika na infolinii.

  4. Co się stanie, jeśli mam włączone polecenie zapłaty, a samodzielnie opłaciłem fakturę?

    W zależności od banku możesz modyfikować płatność w aplikacji (serwisie internetowym) lub wyłączyć usługę na tę jedną płatność.

Aktualnie inflacja jest znacznie niższa niż na przełomie 2022 i 2023 roku, ceny jednak wciąż rosną. Zjawisko to nazywamy dezinflacją, czyli obniżeniem poziomu inflacji. Sprawdź, co wywołuje to zjawisko i jak wpływa ono na Twoją sytuację finansową.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Dezinflacja to obniżenie poziomu inflacji np. z 20% w jednym roku do 10% w kolejnym.
  2. Mimo dezinflacji ceny wciąż rosną, póki inflacja nie dotrze do poziomu 0%.
  3. Dezinflacja może doprowadzić deflacji (inflacja ujemna, ceny spadają).
  4. Dezinflacja przeważnie jest pozytywnym zjawiskiem dla konsumenta i kredytobiorcy.
  5. Można wywołać dezinflację za pomocą: podniesienia stóp procentowych, obniżenia wydatków państwowych, zaprzestania dodruku pieniądza, obniżenie podatków.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Co jest gorsze inflacja czy dezinflacja?

    Wszystko zależy od tego jaka to inflacja. Jeśli wysoka, to na pewno chcemy, by nastąpiła dezinflacja, czyli spadek inflacji. Jeśli jednak docieramy do poziomu deflacji, to może się okazać, że korzystniejsza jest jednak niewielka inflacja.

  2. Jakie są skutki dezinflacji?

    Uspokojenie gospodarki, ograniczenie wzrostu poziomu cen, możliwość obniżenia stóp procentowych, stabilizacja, ograniczenie szybkości wzrostu gospodarczego.

  3. Czym różni się dezinflacja od stagflacji?

    Stagflacja to sytuacja gdy jednocześnie następuje stagnacja gospodarcza i wysoka inflacja. Jest bardzo niekorzystnym zjawiskiem, a w dodatku nietypowym. Przeważnie można napędzić wzrost gospodarczy kosztem zwiększenia inflacji, lub wyhamować inflację hamując nieco tempo wzrostu gospodarczego. W przypadku stagflacji następuje ogólne tąpnięcie gospodarki powiązane z wysokim bezrobociem.

  4. Jak dezinflacja wpływa na bezrobocie?

    Skutki dezinflacji na rynku pracy nie są tak duże. W sumie ceny i wynagrodzenia wciąż rosną, tylko wolniej. Przeważnie stabilizuje to rynek pracy zmniejszając mobilność pracowników. Często poziom bezrobocia podczas dezinflacji jest bardziej zależny od innych czynników niż samej dezinflacji.

  5. Czy da się przewidzieć zjawisko dezinflacji?

    Tak, da się je nawet wywołać poprzez odpowiednią politykę monetarną i gospodarczą. Obywatele mogą prognozować, kiedy inflacja spadnie tylko jeśli mają przewidywalny i działający racjonalnie rząd. W przewidywaniach może też przeszkodzić nagłe zdarzenie takie jak wojna, klęska żywiołowa czy ogólnoświatowy kryzys finansowy.

W dzisiejszej publikacji przybliżę model oszczędzania, który sprawdza się w wielu przypadkach. Model autooszczędzania przy użyciu rozwiązań, które oferują nam banki jest opcją, która zyskuje na popularności i stanowi alternatywny sposób oszczędzania dla każdego z nas, każdego dnia i w odniesieniu do każdej transakcji. (więcej…)

Co warto wiedzieć?

  • Polecenie przelewu to dobry sposób na regularne oszczędzanie (stałe przelewy co miesiąc na rachunek oszczędnościowy).
  • Usługa autooszczędzania dostępna jest w większości banków i przypisana jest do rachunku oszczędnościowo rozliczeniowego.
  • Autooszczędzanie możliwe jest m.in. przy każdorazowym (skorzystaniu) użyciu karty debetowej lub przy okazji jakichkolwiek płatności bezgotówkowych.
  • Autooszczędzanie to dobry sposób na oszczędzanie drobnych kwot w regularny sposób (jest to niezwykle pomocne przy wyrabianiu dobrych nawyków związanych z oszczędzaniem pieniędzy).
  • Istnieje wiele modeli na autoszczędzanie pieniędzy – warto jest sprawdzić konkretne oferty/warianty w swoim banku.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy usługa autooszczędzania jest płatna?

    Nie. Co do zasady usługa autoszczędzania nie jest płatna. W większości przypadków usługa ta jest bezpłatna.

  2. Jak włączyć usługę autooszczędzania?

    Usługę autooszczędzania uruchamia się w banku, w którym posiadasz bieżący rachunek bankowy. Należy zapoznać się z ofertą danego banku w zakresie usług autooszczędzania. Większość banków dysponuje usługami związanymi z autooszczędzaniem.

  3. Czy można zrezygnować z usługi automatycznego oszczędzania?

    Tak. Usługa autooszczędzania nie jest usługą obligatoryjną. Zawsze można zrezygnować z usługi autooszczędzania (jest to usługa dobrowolna, która co do zasady uruchamiana jest na Twój wniosek).

  4. Czy konta dla dzieci pozwalają korzystać z usługi automatycznego oszczędzania?

    Tak. Konta dla dzieci mają możliwość uruchomienia usługi automatycznego oszczędzania. Jest to rozwiązanie, które regularnie zyskuje na popularności (jest to niezwykle korzystne rozwiązanie w zakresie kształtowania u najmłodszych dobrych praktyk i zachowań związanych z oszczędzaniem pieniędzy).

  5. Czy przy autooszczędzaniu pobierany jest podatek Belki?

    Podatek Belki jest podatkiem od zysków kapitałowych – jeżeli oszczędzane pieniądze będą przekazywane na rachunek bankowy, który dodatkowo jest oprocentowany, wówczas usługa autooszczędzania będzie wiązać się z koniecznością zapłaty podatku – wypracowane odsetki zostaną automatycznie pomniejszone o 19% i przekazane na wskazany rachunek. Jeżeli tak oszczędzane pieniądze nie będą przekazywane na oprocentowany rachunek bankowy, wówczas usługa autooszczędzania nie będzie wiązać się z koniecznością zapłaty 19% podatku (wszystko zależy od oferty konkretnego banku, dlatego też tak ważne jest każdorazowe weryfikowanie takich rozwiązań).”.

Masz kartę Revolut, a Twoje dzieci dorastają i chcesz nauczyć je zarządzać finansami? A może Twoja pociecha wkrótce jedzie na swoje pierwsze kolonie i zastanawiasz się, jak najrozsądniej przekazać jej pieniądze na drobne wydatki? Załóż konto Revolut Junior w ramach konta Revolut dla dorosłych. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak to zrobić. (więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Konto Revolut <18 albo Revolut Junior to konto przeznaczone dla dzieci od 6 do 17 lat (do uzyskania pełnoletności).
  2. Konto Revolut Junior może otworzyć rodzic lub opiekun z poziomu swojej aplikacji. Revolut <18 w rzeczywistości to subkonto rachunku dla dorosłych. Jest możliwość dodania drugiego rodzica, aby także miał dostęp do subkonta Junior.
  3. Do konta przypisana jest karta Revolut dla dziecka. Trzeba ją jednak zamówić w aplikacji (może obowiązywać opłata za dostawę).
  4. Dziecko może płacić kartą w sklepach i wypłacać nią środki z bankomatów. Przelewy zewnętrzne z aplikacji są zablokowane.
  5. Rodzic może kontrolować wydatki dziecka. Widzi na co i ile wydaje. W sytuacjach awaryjnych może szybko zasilić konto dziecka lub przesłać środki z rachunku dziecka na własny.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy rodzice maja dostęp do konta Revolut Junior?

    Tak. W rzeczywistości konto Revolut Junior jest subkontem rodzica. Rodzic widzi w jaki sposób dziecko korzysta z pieniędzy, może zablokować wiele funkcji, a nawet przesłać środki z konta dziecka na własny rachunek.

  2. Czy dziecko może mieć aplikację Revolut?

    Tak. Aplikacja dla dzieci dostępna jest dla użytkowników od 6 do 17 lat.

  3. Jakie waluty można mieć na koncie Revolut Junior?

    Waluta na koncie Revolut Junior to waluta główna rodzica. W przeciwieństwie do aplikacji dla dorosłych, dzieci nie mogą wymienić środków na inną walutę.

  4. Jak przelać pieniądze na konto Revolut Junior?

    Konto Revolut Junior może zasilić tylko rodzic. Wobec tego trzeba najpierw przelać pieniądze na jego numer konta lub za pomocą funkcji przekazywania płatności pomiędzy użytkownikami Revolut.

  5. Czy da się płacić telefonem w Revolut junior?

    Tak. Ale jest ograniczenie wiekowe – od 16 lat. Ten limit wynika z polityki Google i Apple, które nie zezwalają młodszym osobom na posiadania własnego konta. Aby zapłacić telefonem, należy najpierw podpiąć kartę do portfela Google Pay lub Apple Pay.

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy, która umożliwia przedłużenie wakacji kredytowych na 2024 rok. Osoby spłacające kredyt mieszkaniowy będą mogły zawiesić spłatę rat dwukrotnie w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia oraz dwukrotnie między 1 września a 31 grudnia. To istotne wsparcie kredytobiorców, którzy znajdują się w trudnej sytuacji finansowej.

 

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej oraz ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. Ustawa ma wejść w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

 

 

Zgodnie z informacjami przekazanymi wcześniej przez resort finansów, z rządowych wakacji kredytowych będzie mogło skorzystać maksymalnie 562 tys. kredytobiorców.

Kto będzie mógł skorzystać z wakacji kredytowych w 2024 roku?

Dostęp do wakacji kredytowych w 2024 roku jest bardziej ograniczony w porównaniu do poprzedniego programu wsparcia. Stosunek wysokości raty kredytu mieszkaniowego do miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego – obliczonych jako średnia za poprzednie trzy miesiące – musi przekraczać 30 proc.

Innymi słowy, rata kredytu mieszkaniowego musi konsumować co najmniej 30 proc. łącznych miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego. Relacja ta określana jest za pomocą wskaźnika RdD (rata do dochodu) i obliczana za pomocą poniższego wzoru:

 

Wskaźnik RdD = Rata kredytu mieszkaniowego (hipotecznego) / Łączny miesięczny dochód gospodarstwa domowego

 

Uwaga!

Rodzina utrzymująca co najmniej trójkę dzieci skorzysta z rządowych wakacji kredytowych bez względu na kryterium RdD.

Drugim warunkiem ograniczającym dostępność wakacji kredytowych w 2024 roku jest wartość udzielonego kredytu mieszkaniowego, która nie może przekraczać 1,2 mln zł.

Możliwość zawieszenia 4 rat kredytu mieszkaniowego w 2024 roku

Kredytobiorcy spełniający kryterium rządowego wsparcia będą mogli zawiesić spłatę łącznie 4 rat kapitałowo-odsetkowych swojego kredytu mieszkaniowego. Odroczenie spłaty będzie odbywać się według poniższego harmonogramu:

Zmiany w zasadach działania Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK)

Na pomoc w ramach FWK będą mogli liczyć kredytobiorcy mieszkaniowi (również walutowi), u których miesięczna rata przekracza 40 proc. dochodu gospodarstwa domowego (wcześniej 50 proc.). Nastąpi też podwyższenie kryterium dochodowego uprawniającego do wsparcia z dwukrotności do dwuipółkrotności kryteriów określonych w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Zmiany przewidują również:

Spłata pomocy z FWK udzielonej w formie pożyczki będzie mogła być rozłożona na 200 miesięcznych rat (wcześniej 144 raty). Łączna wartość pożyczki na spłatę zadłużenia ma wynieść 120 tys. zł.

 

Źródła:

  1. https://www.prezydent.pl/aktualnosci/wydarzenia/prezydent-podpisal-nowelizacje-ustawy-o-wsparciu-kredytobiorcow,85347
  2. https://www.gov.pl/web/finanse/ustawa-przedluzajaca-wakacje-kredytowe-na-2024-r-podpisana-przez-prezydenta

Co warto wiedzieć?

  • W ramach rządowych wakacji kredytowych w 2024 roku można zawiesić spłatę łącznie 4 rat kapitałowo-odsetkowych kredytu mieszkaniowego. 
  • Spłata pomocy udzielonej w formie pożyczki przez FWK będzie mogła być rozłożona na 200 miesięcznych rat. 
  • Stosunek wysokości raty kredytu mieszkaniowego do miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego – obliczonych jako średnia za ostatnie trzy miesiące – musi przekraczać 30 proc.    
  • Aby skorzystać z rządowych wakacji kredytowych w 2024 roku wartość udzielonego kredytu mieszkaniowego nie może przekroczyć 1,2 mln zł. 
  • Łączna wartość pożyczki z FWK na spłatę zadłużenia ma wynieść 120 tys. zł. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Ile razy można zawiesić spłatę kredytu?

    Możliwe jest zawieszenie 2 rat kapitałowo-odsetkowych w okresie od 1 czerwca do 30 sierpnia 2024 r. oraz 2 rat kapitałowo-odsetkowych w okresie od 1 września do 31 grudnia 2024 r.

  2. Jak obliczyć, czy dostanę wakacje kredytowe 2024?

    Pierwszym warunkiem jest obliczenie wskaźnika RdD (rata do dochodu), który wymaga podzielenia raty kredytu mieszkaniowego przez łączny miesięczny dochód gospodarstwa domowego (średnia z 3 ostatnich miesięcy poprzedzających złożenie wniosku). Wynik musi przekraczać 30 proc. Drugim warunkiem jest wartość kredytu mieszkaniowego, która nie może być wyższa niż 1,2 mln zł.

  3. Jak skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK)?

    Aby skorzystać ze środków z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców trzeba złożyć wniosek o udzielenie pomocy w banku, w którym zaciągnięty jest kredyt mieszkaniowy.

  4. Jakie są konsekwencje wakacji kredytowych?

    Zawieszone raty w ramach wakacji kredytowych przenoszone są w harmonogramie na koniec okresu kredytowania. Oznacza to dłuższą spłatę zaciągniętego zobowiązania hipotecznego. Odroczone raty nie są umarzane przez bank.

  5. Gdzie złożyć wniosek o wakacje kredytowe 2024?

    Wniosek o rządowe wakacje kredytowe 2024 trzeba złożyć w swoim banku kredytującym. W zależności od funkcjonalności oferowanych przez bank można zrobić to pisemnie lub przez usługę bankowości elektronicznej. Bank potwierdza przyjęcie wniosku w ciągu 21 dni od daty jego otrzymania.

Od kilku lat banki oferują konta socjalne, nie podlegające egzekucji komorniczej. Mogą być na nie przelewane jedynie środki nie podlegające zajęciu, a więc alimenty i świadczenia socjalne. Chroni to osoby zadłużone, a jednocześnie korzystające ze wsparcia socjalnego.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  • Konto socjalne może założyć osoba otrzymująca świadczenia socjalne.
  • Konta socjalnego nie może zając komornik.
  • Alimenty nie mogą wpływać na konto socjalne.
  • Konto ma ograniczoną funkcjonalność, nie można na nie wpłacać pieniędzy.
  • Z rachunku rodzinnego (konta socjalnego) można wypłacać gotówkę w bankomacie, robić przelew, i otrzymuje się do niego kartę płatniczą.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak działa konto socjalne?

    Jest to konto bankowe o bardzo ograniczonej funkcjonalności, np. nie można na nie wpłacać pieniędzy, za to nie może być zajęte przez komornika.

  2. Czy warto założyć konto socjalne?

    Konto socjalne przydaje się jedynie osobom, które mają długi, a jednocześnie korzystają z opieki socjalnej. Jeśli do nich należysz, na pewno warto założyć konto socjalne.

  3. Czym różni się rachunek rodzinny od konta socjalnego?

    Rachunek rodzinny to inna nazwa konta socjalnego. To to samo konto z dwoma różnymi nazwami.

  4. Czy trzeba informować komornika o koncie socjalnym?

    Komornik będzie wiedział o koncie socjalnym, ponieważ wszystkie banki współpracują w ramach systemu OGNIVO i udostępniają takie informacje komornikom. Nie będzie jednak mógł zając konta ani zablokować zgromadzonych na nim środków.

  5. Czy na konto socjalne może wpływać wynagrodzenie za pracę?

    Nie, żadne pieniądze, które nie pochodzą z opieki socjalnej nie mogą wpływać na konto socjalne. Nawet drobne przelewy od rodziny.

Zlecenie stałe pozwala zastąpić powtarzające się płatności o stałych kwotach i w stałych odstępach czasu. Jest wygodnym rozwiązaniem dostępnym w każdym banku. Z jednej strony sprawdza się świetnie dla osób, które zapominają o rutynowych płatnościach, z drugiej zaś łatwo zapomnieć o nim samym.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  • W każdym banku możesz ustanowić zlecenie stałe, przeważnie bezpłatnie.
  • Przelewy ze zlecenia stałego są wykonywane cyklicznie z zachowaniem kwoty.
  • Kwota zostaje przelana najszybciej jak na to pozwalają sesje ELIXIR, co czasami oznacza 2-3 dni opóźnienia.
  • Można ustanowić zlecenie stałe z wykorzystaniem ELIXIR EXPRESS, ale będzie ono kosztować za każdy przelew.
  • Zlecenie stałe różni się od polecenia zapłaty niezmiennością kwoty przelewu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy zlecenie stałe w banku jest płatne?

    W większości banków ustanowienie zlecenia stałego jest bezpłatne, jeśli wykonuje się je online. Przelewy należące do zlecenia stałego mogą jednak liczyć się do limitu bezpłatnych przelewów w miesiącu, jeśli konto taki limit posiada. Jeśli zlecenie stałe korzysta z systemu przelewów natychmiastowych ELIXIR EXPRESS, to za każdy przelew zostanie doliczona opłata.

  2. Czy zlecenie stałe może być darmowe?

    Darmowe w kontekście braku dodatkowych opłat – jak najbardziej tak. W większości banków nie zapłacisz za ustanowienie zlecenia stałego. Natomiast nie możesz ustanowić zlecenia stałego na 0 zł. Jakąś kwotę musisz przelewać.

  3. Czy bank wykona zlecenie stałe, jeśli nie ma pieniędzy na koncie?

    Nie, ale mogą być wyjątki. Przykładowo, jeśli na koncie masz 0 zł, ale masz uruchomiony debet na koncie, bank może wciąż wykonać przelew i dopisać przelaną kwotę do Twojego zadłużenia. Szczegóły mogą zależeć od umowy dotyczącej debetu na koncie. Jeśli nie korzystasz z tej usługi, bank nie wykona zlecenia stałego z powodu braku środków i poinformuje Cię o tym.

  4. Czy można anulować zlecenie stałe?

    Tak, w każdej chwili. Możesz to zrobić w serwisie transakcyjnym, aplikacji mobilnej, oddziale banku lub na infolinii. Zasady są dokładnie takie same co przy ustanowieniu przelewu stałego.

  5. Czy można cofnąć zrealizowane zlecenie stałe?

    Jeśli zostało już zrealizowane, to na pewno nie. Czasami udaje się je zatrzymać, jeśli nie było jeszcze sesji przelewów ELIXIR, ale to wyjątkowe i bardzo rzadkie przypadki.

  6. Czy zlecenie stałe realizowane jest w weekendy i święta?

    Zlecenie stałe korzysta ze standardowego systemu rozliczeń międzybankowych ELIXIR. Oznacza to, że przelewy, które wypadną w weekendy i święta zostaną zrealizowane w najbliższej sesji przelewów w dzień roboczy. Tak samo przelewy, które wypadłyby w nocy. Jeśli zlecenie stałe ustanowione jest między kontami w tym samym banku, będzie zrealizowane nawet w weekend i święto.

Private banking – czyli bankowość prywatna w ramach instytucji bankowej, do której zaliczamy szereg usług finansowych świadczonych dla najbardziej zamożnych klientów indywidualnych (z ang.: HNWI – high net-worth individuals), w których skład wchodzą przede wszystkim instrumenty finansowe związane z długoterminowym zarządzaniem aktywami oraz bieżąca obsługa codziennych potrzeb finansowych klientów z segmentu premium. (więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Bankowość prywatna dostępna jest dla klientów, którzy dysponują miesięcznymi dochodami na poziomie minimum około 20 tysięcy złotych lub aktywami na poziomie minimum 500 tysięcy złotych (posiadanie minimum 1 mln złotych oznacza często brak opłat za prowadzenie rachunków bankowych, kart etc.);
  2. Bankowość prywatna to co innego niż bankowość osobista, która dostępna jest dla klientów, którzy zarabiają miesięcznie więcej niż średnia krajowa;
  3. Private banking to usługi skierowane do indywidualnego klienta zamożnego;
  4. W Polsce zdecydowana większość banków oferuje rozwiązania dla zamożnych klientów z sektora private bankingu;
  5. W ramach bankowości prywatnej klient może korzystać z eksperckiej wiedzy zespołów wealth management (zarządzanie majątkiem, planowanie finansowe, doradztwo inwestycyjne oraz inne aspekty związane z optymalizacją finansów klientów).

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Od jakiej kwoty można zostać klientem bankowości prywatnej?

    Próg kwotowy jest istotnym elementem w tym przypadku. W praktyce, aby zostać klientem bankowości prywatnej należy posiadać dochód miesięczny na poziomie minimum 20 tysięcy złotych. Można również zostać klientem bankowości prywatnej jeżeli posiadamy aktywa finansowe na poziomie minimum około 500 tysięcy złotych.

  2. Czym różni się bankowość prywatna od bankowości osobistej?

    Obie bankowości różnią się od siebie. Bankowość prywatna oznacza bankowość przeznaczoną dla klienta indywidualnego, który posiada dochód miesięczny na poziomie minimum około 20-50 tysięcy złotych lub aktywa w wysokości minimum około 500 tysięcy złotych. Bankowość osobista skierowana jest natomiast do klientów, którzy zarabiają więcej niż średnia krajowa.

  3. Czym jest zarządzanie majątkiem klientów private banking?

    Zarządzanie majątkiem klientów private banking to szereg usług, które świadczone są na rzecz zamożnego klienta indywidualnego. Wealth management to kompleksowa usługa, która obejmuje zarządzanie majątkiem, planowanie finansowe, doradztwo inwestycyjne oraz inne rozwiązania, które nastawione są na optymalizację finansów klienta. Usługi zarządzania majątkiem mają odniesienie również do nieruchomości klienta.

  4. Czy standardowi klienci mogą korzystać z usług bankowości prywatnej?

    Z bankowości prywatnej można skorzystać po spełnieniu określonych parametrów. Bankowość prywatna oznacza bankowość przeznaczoną dla klienta indywidualnego, który posiada dochód miesięczny na poziomie minimum około 20-50 tysięcy złotych. Skierowana jest również do klientów, którzy mają aktywa finansowe w wysokości minimum około 500 tysięcy złotych.

  5. Czy można zrezygnować z obsługi private banking i korzystać z oferty standardowej?

    Tak. Istnieje możliwość zrezygnowania z obsługi private bankingu i powrót do korzystania z oferty standardowej. Zawsze jednak powinniśmy przeanalizować taką decyzję z punktu widzenia naszych interesów finansowych i potrzeb.

Rozliczenie roczne PIT to jeden z obowiązków, o których lepiej pamiętać. Opóźnienie w złożeniu deklaracji podatkowej PIT może wiązać się nawet z odpowiedzialnością karno-skarbową. Na szczęście złożenie PIT w urzędzie skarbowym jest coraz prostsze, choćby za sprawą rządowego serwisu „Twój e-PIT” i wstępnie wypełnionych już formularzy podatkowych.

(więcej…)

Co warto wiedzieć?

  1. Zeznanie roczne za 2023 r. należy złożyć do 30 kwietnia 2024 r. (wtorek).
  2. Deklarację można złożyć w wersji papierowej lub online.
  3. Złożenie deklaracji w wersji elektronicznej nie tylko gwarantuje sprawne rozliczenie, ale również wcześniejszy zwrot nadpłaty podatku.
  4. Urząd skarbowy ma 3 miesiące na zwrot nadpłaty podatku w przypadku deklaracji złożonej w wersji papierowej i 45 dni w przypadku deklaracji złożonej w wersji elektronicznej.
  5. Przed akceptacją deklaracji przygotowanej w usłudze Twój e-PIT trzeba samodzielnie wprowadzić większość przysługujących Ci ulg.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jakie deklaracje PIT znajdę w usłudze Twój e-PIT?

    Podatnicy rozliczający deklaracje PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-38  a także oświadczenie PIT-OP oraz informację PIT-DZ mogą to zrobić za pośrednictwem usługi Twój e-PIT. 

  2. Do kiedy rozliczyć PIT 2024 za 2023 rok?

    Ostateczny termin złożenia zeznania podatkowego rozliczającego rok podatkowy 2023, mija 30 kwietnia 2024 r. (wtorek). 

  3. Co zrobić w przypadku rozliczenia PIT po terminie?

    Można skorzystać z instytucji czynnego żalu. Natomiast w przypadku zatwierdzonej przez fiskusa deklaracji podatkowej przygotowanej w usłudze Twój e-PIT, ewentualne zmiany będą wymagały złożenia korekty deklaracji. 

  4. Czym jest czynny żal?

    Czynny żal to instytucja pozwalająca na uniknięcie ewentualnej odpowiedzialności karno-skarbowej np. w razie złożenia deklaracji podatkowej albo zapłaty podatku po terminie. Czynny żal wymaga samodzielnego złożenia deklaracji, zapłaty ewentualnego podatku wraz z odsetkami z tytułu opóźnienia oraz wskazania przyczyn wyjaśnienia.

  5. Jak przekazać 1,5% podatku na organizację pożytku publicznego?

    Wniosek o przekazanie 1,5% Twojego podatku na wybraną organizację pożytku publicznego jest jedynym z elementów deklaracji PIT. Musisz tylko wskazać nr KRS wybranego podmiotu oraz kwotę, która podlega przekazaniu. Możesz również określić cel szczegółowy wsparcia.