Wykonanie przelewu na błędny numer konta bankowego może zdarzyć się każdemu. Wystarczy wpisać jedną niewłaściwą cyfrę, aby Twoje pieniądze trafiły do zupełnie innej osoby. Co w takiej sytuacji zrobić? Czy możesz odzyskać swoje środki przesłane na zły numer konta? Jak to zrobić? Dowiedz się, jak sprawnie poradzić sobie z problemem błędnego przelewu.
- 1. Kiedy ma miejsce przelew na błędny rachunek bankowy?
- 1.1. Przelew na nieaktualny numer rachunku bankowego
- 1.2. Przelew na nieistniejący numer konta
- 1.3. Pomyłka przy przelewie BLIK
- 2. Przelew na błędny rachunek bankowy a dane odbiorcy przelewu
- 3. Przelew na błędny numer konta bankowego – jak odzyskać pieniądze?
- 3.1. 1. Kontakt z bankiem
- 3.2. 2. Zgłoszenie błędu
- 3.3. 3. Wezwanie do zwrotu
- 3.4. 4. Pozew sądowy
- 4. Co zrobić w przypadku zlecenia przelewu BLIK na niewłaściwy numer telefonu?
- 5. Co zrobić, gdy otrzymasz przelew przez pomyłkę?
- 6. Warto wiedzieć:
Przelew bankowy to jeden z najwygodniejszych sposobów na przesłanie środków pieniężnych. Obecnie zdecydowana większość tego typu operacji jest realizowana przez internet. Przelew można zrealizować z poziomu komputera lub telefonu w zaledwie kilkadziesiąt sekund. Środki pieniężne mogą natomiast trafić do odbiorcy niemal natychmiast dzięki coraz szybszym systemom księgowania.
Pośpiech bywa jednak zgubny. Jeśli przy wykonywaniu przelewu przez przypadek podasz zły rachunek bankowy odbiorcy, Twoje pieniądze mogą trafić w zupełnie inne miejsce.
Kiedy ma miejsce przelew na błędny rachunek bankowy?
Przelew na błędny numer konta bankowego może mieć miejsce w kilku sytuacjach. Najczęściej wynika z ludzkiej pomyłki, np. przypadkowego wpisania niewłaściwego numeru rachunku odbiorcy. To zdarza się najczęściej w przypadku ręcznego wprowadzania danych.
Inną możliwością są np. nieaktualne dane konta odbiorcy przelewu. Jeżeli podany numer konta istnieje, bank wykona przelew. Transakcja będzie odrzucona tylko wtedy, gdy nie ma takiego rachunku bankowego.
Warto zatem pamiętać, że nawet drobna pomyłka – jedna zła cyfra – może spowodować, że Twoje środki trafią do zupełnie innego odbiorcy. Na pierwszy rzut oka taka sytuacja może wydawać się patowa. Warto zatem dowiedzieć się, jakie są możliwości działania w kierunku odzyskania swoich pieniędzy.
Przelew na nieaktualny numer rachunku bankowego
Może się zdarzyć, że wyślesz przelew na nieaktualny numer rachunku bankowego. Tego rodzaju sytuacja może mieć miejsce np. wtedy, gdy odbiorca zmienił bank lub zlikwidował konto. Na szczęście w takich przypadkach sytuacja jest dość prosta.
Jeśli rachunek jest nieaktywny, bank automatycznie odrzuci transakcję, a środki wrócą na Twoje konto. Zazwyczaj proces ten trwa od kilku minut do kilku dni, w zależności od procedur banku. W tym przypadku nie ma obaw, że środki pieniężne trafią do innej osoby – nie ma bowiem możliwości, aby zamknięte konto zostało przypisane komuś innemu.
Przelew na nieistniejący numer konta
Może się także zdarzyć, że pomyłka nadawcy przelewu skutkuje podaniem nieistniejącego numeru konta bankowego. To kolejna sytuacja tego typu, w której rozwiązanie jest dość proste. Konto o podanym numerze nie istnieje, więc przelew na zły numer nie może być zrealizowany.
Jeżeli np. podany przez Ciebie numer rachunku będzie za krótki, za długi lub po prostu niezgodny z przyjętym w Polsce formatem, otrzymasz informację o błędzie, przelew nie zostanie zrealizowany, a środki pozostaną na Twoim koncie.
Jeżeli natomiast wpiszesz teoretycznie prawidłowy, ale nieistniejący numer rachunku odbiorcy, przelew będzie odrzucony, a pieniądze powinny szybko do Ciebie wrócić.
Pomyłka przy przelewie BLIK
Coraz więcej osób korzysta z szybkich przelewów BLIK, które umożliwiają natychmiastowe transfery środków bez podawania numeru rachunku bankowego odbiorcy – wystarczy jego numer telefonu. Według danych BIK tylko w pierwszym kwartale 2024 r. Polacy skorzystali z tej możliwości aż 132 mln razy.
Jednak i tu może dojść do pomyłki związanej z numerem telefonu odbiorcy. W tym przypadku również Twoje pieniądze mogą trafić do zupełnie innej osoby. Jeżeli dany numer telefonu nie istnieje, masz szczęście, ponieważ najpewniej bank odrzuci przelew. W przeciwnym razie odzyskanie środków może być trudne.
Przelew na błędny rachunek bankowy a dane odbiorcy przelewu
Systemy bankowe w Polsce bazują na numerze konta, a nie na danych personalnych odbiorcy. Podanie danych odbiorcy przelewu jest konieczne (jednak wystarczy podać tylko imię i nazwisko) – bez tego transfer nie zostanie wykonany.
Podczas realizacji transakcji bank nadawcy ani bank odbiorcy nie sprawdzają jednak zgodności numeru konta oraz danych osobowych (takich jak imię i nazwisko czy adres). To oznacza, że nawet jeśli podasz prawidłowe imię i nazwisko, ale zły numer rachunku, środki trafią na konto przypisane do tego właśnie numeru.
Uwaga!
Przelew na błędny numer konta bankowego – jak odzyskać pieniądze?
Zorientowałeś się, że wykonałeś błędny przelew? W tej sytuacji ważne jest, aby działać szybko. Jakie kroki należy podjąć, aby zwiększyć szanse na odzyskanie środków? Cała procedura sprecyzowana jest w art. 143 Ustawy o usługach płatniczych.
1. Kontakt z bankiem
Pierwszym krokiem powinna być niezwłoczny kontakt z Twoim bankiem. Pracownik ma obowiązek pomóc w takiej sytuacji i spróbuje odzyskać środki.
Warto wiedzieć, że jeśli zgłoszenie przez nadawcę przelewu odbędzie się przed sesją, podczas której wykonywane są transakcje (w przypadku zwykłych przelewów takie sesje mają miejsce trzy razy dziennie w dni robocze), bardzo możliwe, że uda się szybko odzyskać pieniądze. Bank będzie mógł bowiem zablokować przelew na zły numer konta i uniknąć przelania środków na niewłaściwe konto odbiorcy.
2. Zgłoszenie błędu
Jeżeli pieniądze trafiły już na niewłaściwy numer rachunku bankowego, sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Bank nadawcy może w tym przypadku skontaktować się z bankiem odbiorcy i poprosić o zwrot środków. Jeśli odbiorca błędnego przelewu zgodzi się na zwrot, sprawa jest rozwiązana. Może się jednak okazać, że odbiorca nie wyrazi na to zgody, więc odzyskanie środków będzie bardziej skomplikowane.
Jeżeli niewłaściwy rachunek bankowy jest prowadzony w tym samym banku, bank wezwie odbiorcę do zwrotu środków na specjalny rachunek.
Osoba, która omyłkowo otrzymała środki, ma obowiązek je zwrócić w terminie 30 dni od dnia dokonania zgłoszenia przez nadawcę przelewu. W takiej sytuacji bank informuje odbiorcę przelewu, że jeżeli ten nie dokona zwrotu środków, bank będzie uprawniony do przekazania nadawcy przelewu danych osobowych odbiorcy.
Uwaga!
3. Wezwanie do zwrotu
Niestety może się zdarzyć, że omyłkowy odbiorca przelewu nie odpowie na prośby banku lub odmówi zwrotu środków. Co robić w takiej sytuacji?
Tę kwestię dokładnie wyjaśnia Ustawa o usługach płatniczych, a konkretnie art. 143b:
Jeżeli działania, o których mowa w art. 143a, w terminie 30 dni od dnia dokonania zgłoszenia, o którym mowa w art. 143a ust. 1, nie doprowadziły do odzyskania kwoty transakcji płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania pisemnego żądania płatnika o udostępnienie danych odbiorcy, dostawca płatnika:
1) który prowadzi rachunek płatniczy odbiorcy, udostępnia płatnikowi:
a) imię i nazwisko lub nazwę odbiorcy,
b) miejsce zamieszkania i adres albo siedzibę i adres odbiorcy,
2) który nie prowadzi rachunku płatniczego odbiorcy – zwraca się do dostawcy odbiorcy o przekazanie mu danych, o których mowa w pkt 1 – w celu umożliwienia płatnikowi dochodzenia kwoty transakcji płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora.
Uwaga!
Jeżeli odbiorca błędnego przelewu ma konto w tym samym banku, ma on obowiązek w ciągu 3 dni przekazać Ci imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres lub nazwę odbiorcy oraz siedzibę i adres odbiorcy. Jeżeli natomiast chcesz odzyskać pieniądze przelane do innego banku, Twój bank (bank płatnika) wezwie bank odbiorcy do przekazania tych samych danych.
Bank odbiorcy ma 3 dni na ich wskazanie, a następnie Twój bank ma kolejne 3 dni, aby Ci je przekazać. Mając dane niewłaściwego odbiorcy, możesz już sam wezwać go do zapłaty, przy czym najlepiej jest skorzystać z pomocy prawnika.
4. Pozew sądowy
W skrajnych przypadkach, gdy odbiorca nie chce zwrócić pieniędzy, jedynym wyjściem może być skierowanie sprawy do sądu. Warto jednak pamiętać, że proces sądowy może być czasochłonny i kosztowny, dlatego najpierw warto spróbować innych metod odzyskania środków. Należy też pamiętać, że banki w tym przypadku nie ponoszą odpowiedzialności za nieprawidłowo zrealizowany przelew, a o zwrot środków trzeba walczyć samodzielnie.
Wnosząc sprawę do sądu, możesz oskarżyć odbiorcę o bezpodstawne wzbogacenie się zgodnie z art. 405 Kodeksu cywilnego:
Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości.
Przykład
Co zrobić w przypadku zlecenia przelewu BLIK na niewłaściwy numer telefonu?
W przypadku przelewu BLIK wykonanego na niewłaściwy numer telefonu cały proces powinien wyglądać podobnie. Możesz również samodzielnie skontaktować się z odbiorcą pod numerem telefonu, na który wykonano przelew i poprosić go o zwrot.
Co zrobić, gdy otrzymasz przelew przez pomyłkę?
Jeśli to Ty jesteś osobą, która przypadkowo otrzymała pieniądze na swoje konto, trzeba jak najszybciej zgłosić ten fakt do swojego banku. Pamiętaj, że zatrzymanie tych środków bez zgody nadawcy jest nielegalne zgodnie ze wskazanym wyżej art. 405 Kodeksu cywilnego. Bank może również automatycznie zwrócić środki nadawcy po zgłoszeniu błędu.
Warto wiedzieć:
- Błędny przelew może przydarzyć się każdemu, ale nie oznacza to, że w przypadku wysłania pieniędzy na zły numer rachunku jesteś bezsilny.
- Warto działać jak najszybciej – jeśli od razu skontaktujesz się ze swoim bankiem, możliwe, że uda się anulować przelew, zanim zostanie zaksięgowany u odbiorcy.
- Jeśli przelew zostanie zaksięgowany, procedura nieco się przedłuży. Odbiorca błędnego przelewu ma bowiem 30 dni na zwrócenie środków, a jeśli tego nie zrobi, konieczne może być wkroczenie na drogę sądową.
- Banki nie ponoszą odpowiedzialności za błędnie wykonany przelew, jeśli to Ty źle podasz numer konta odbiorcy.
- Zanim zrobisz przelew, dokładnie sprawdź numer rachunku bankowego, na które chcesz przelać środki. Chociaż istnieje możliwość odzyskania środków, proces bywa długotrwały i skomplikowany.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy można odzyskać pieniądze przelane na błędny numer rachunku bankowego?
Tak, można odzyskać pieniądze przelane na błędy numer konta bankowego. Odbiorca powinien zwrócić błędny przelew. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego zatrzymanie otrzymanych w ten sposób środków traktowane jest jako bezpodstawne wzbogacenie. W pierwszej kolejności o zwrot przelewu można poprosić za pośrednictwem banku. Gdy w terminie 30 dni do niego nie dojdzie, otrzymasz od banku dane odbiorcy, które pozwolą Ci ubiegać się o zwrot pieniędzy bezpośrednio.
Czy trzeba zwracać błędny przelew?
Tak, zgodnie z polskim prawem, jeśli błędnie otrzymasz przelew, musisz zwrócić środki. W przeciwnym razie możesz narazić się na zarzut bezpodstawnego wzbogacenia się (art. 405 Kodeksu cywilnego).
Jak długo trwa odzyskanie pieniędzy z błędnego przelewu?
Czas odzyskania środków zależy w pierwszej kolejności od szybkości działania odbiorcy. Ma on 30 dni na zwrot pieniędzy od momentu otrzymania od banku informacji o zaistniałej sytuacji. Jeśli jednak odbiorca będzie wzbraniał się przed oddaniem środków, cały proces może się wydłużyć o procedury sądowe – nawet do wielu miesięcy.
Źródła
https://blik.com/ponad-pol-miliarda-transakcji-blikiem-i-16-3-mln-aktywnych-uzytkownikow-w-i-kw-2024-r
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111991175/U/D20111175Lj.pdf
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf