Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 8:00 - 19:00
Zadzwoń 22 417 11 63

Czy banki oferują jeszcze konto dla seniorów?

Konto dla seniorów to produkt, który powinien spełniać kilka warunków. Sprawdziliśmy czy banki posiadają specjalną ofertę dla tej grupy społecznej i na ile spełnia ona oczekiwania odbiorców.

starsza pani z kartą płatniczą przy komputerze
Źródło obrazka: depositphotos
OBLICZ ZDOLNOŚĆ

Długość życia ludzi wydłuża się. W Polsce według danych Eurostatu w latach 2008 – 2018 odsetek osób, które mają więcej niż 65 lat powiększył się o 3,6%. Jest to tendencja zauważalna w całej Europie. Zobaczmy, czy banki dostosowują swoją ofertę do tej grupy klientów.

Seniorzy najchętniej korzystają z konta osobistego

Seniorzy powinni być dla banków atrakcyjną grupą docelową z uwagi na fakt zgromadzenia środków finansowych w przeciągu całego swojego życia zawodowego. Jak to wygląda w praktyce? Według Raportu Związku Banków Polskich InfoSenior 2019 najchętniej wykorzystywanym produktem bankowym było konto bankowe – tak odpowiedziało 95% osób biorących udział w badaniu.

Dodatkowo aż 68% osób zadeklarowało, że korzysta z bankowości internetowej co najmniej raz w tygodniu, a 24% raz w miesiącu – chodzi tu o tradycyjną bankowość elektroniczną. Z bankowością mobilną jest gorzej – aż 56% respondentów odpowiedziało, że nie ma zainstalowanej aplikacji banku w telefonie.

W związku z powyższym wydawać by się mogło, że liczba ofert produktów bankowych skierowana do seniorów jest spora. Nic bardziej mylnego. Aktualnie tylko Bank Pocztowy posiada w swojej ofercie konto Aktywny Senior. Zawsze jednak pozostaje możliwość korzystania z gamy kont osobistych skierowanych do szerszego grona odbiorców – nie tylko osób starszych.

Bankowość dla osób starszych

Eksperci dostrzegają różnice w podejściu seniorów do usług bankowych. Według Raportu Biura Informacji Kredytowej (BIK), osoby starsze oczekują przede wszystkim prostego języka zarówno w umowach bankowych, ale też ze strony pracowników sektora finansów (28% respondentów). Co czwarty ankietowany jako problem wskazywał również dużą odległość do placówki banku albo niewystarczającą ilość produktów dedykowanych seniorom. Zaledwie 6% wskazało na trudności w obsłudze bankowości internetowej.

Jak banki odnoszą się do problemów zgłaszanych przez seniorów?

BOŚ Bank zmienił swoją stronę internetową na bardziej przejrzystą i uprościł sposób komunikacji z klientem. Nowa strona ma prowadzić do rozwiązania w trzech krokach, a kanały komunikacji są dostosowane dla potrzeb osób, które mają słabszy wzrok.

Alior Bank również upraszcza komunikację z klientem i pamięta o zastosowaniu kontrastów czy odpowiedniej wielkości czcionek dla komunikatów.

Santander Bank Polska posiada sieć “mówiących” bankomatów, które są wyposażone w dodatkowy kontrast ułatwiający czytanie. Bank stawia na prostą komunikację i pomoc w zakresie nauki korzystania z bankowości elektronicznej: poradniki, pomoc w ramach infolinii.

Bank Pocztowy kieruje swoją ofertę bezpośrednio do seniorów, zapewniając im możliwość złożenia konta za 0 zł.

PKO Bank Polski stawia na tradycyjny, wygodny i bezpieczny kontakt z klientem w placówce bankowej, ale również poszerza swoją ofertę w zakresie usług e-administracji: za pośrednictwem bankowości internetowej można zalogować się do Indywidualnego Konta Pacjenta i np. odebrać e-receptę.

Konto dla seniorów – zestawienie ofert

Idealne konto dla seniora powinno być przede wszystkim bezpłatne: zarówno w zakresie wpłaty, jak i wypłaty środków, prowadzenia rachunku czy korzystania z karty płatniczej.

Nazwa banku/kontaWypłaty/wypłaty w Oddziale BankomatyProwadzenie rachunku bankowego
Bank Pocztowy/ Konto Aktywny Nestor0 zł2 zł 0 zł (pod warunkiem przelewu świadczenia z ZUS) lub 5 zł
Citi Handlowy/ Citi Konto0 zł0 zł15 zł/8 zł/3 zł ( w zależności od miesięcznych wpływów na konto)
Nest Bank/Nest KOnto0 zł0 zł0 zł 
Alior Bank/Konto Jakże Osobiste0 zł0 zł trzy pierwsze wypłaty, kolejne 6 zł0 zł (pod warunkiem wpływu na konto co najmniej 1500 zł) lub 10 zł 
Credit Agricole/ Konto dla Ciebie0 zł0 zł - (pod warunkiem wpłaty co najmniej 1000 zł i 1 płatności w miesiącu kartą lub BLIKiem) lub 7 zł0 zł
BNP Paribas/ Konto Osobiste Otwarte na Ciebie5/10 zł0 zł0 zł
PKO BP/ Konto za Zero0 zł0 zł0 zł
T Mobile / Konto Freemium10 zł0 zł 0 zł (za 3 pierwsze wypłaty w miesiącu) potem 6 zł od transakcji 
Millennium Bank/ Konto 3600 zł0 zł0 zł (minimum 1000 zł wpływów i 1 transakcja kartą) / 8 zł
mBank/ Konto Osobiste9 zł0 zł - przy wypłacie co najmniej 100 zł0 zł

Osoby starsze mogą również docenić dodatkowe bonusy:

Nazwa banku/kontaDodatkowe benefity
Bank Pocztowy/ Konto Aktywny Nestorgotówka do domu dostarczona przez listonosza
wypłata/wpłata pieniędzy na poczcie za darmo
Citi Handlowy/ Citi Kontowypłata pieniędzy z bankomatów w Polsce i za granicą bez kosztów
Nest Bank/Nest KOntooprocentowanie oszczędności do 2,5% na Nest Lokacie Witaj i do 1,5% na rachunku oszczędnościowym
darmowe wypłaty gotówki w Polsce i za granicą
0 zł za prowadzenie konta
Alior Bank/Konto Jakże Osobistedo wyboru system korzyści - np. 
pakiet 5 bezpłatnych przelewów natychmiastowych,
limit na koncie bez odsetek przez 10 dni
zwrot 1% za płatności mobilne
0 zł za wypłaty z bankomatów za granicą 
Credit Agricole/ Konto dla Ciebie0 zł z kartę wielowalutową 
przelewy BLIK
Klub Rabatowy
BNP Paribas/ Konto Osobiste Otwarte na Ciebie0 zł z wypłaty gotówki z bankomatów
przelewy BLIK
PKO BP/ Konto za Zero0 zł za prowadzenie konta
0 zł za wypłaty BLIKIEM z bankomatów w Polsce
0 zł za wypłaty z bankomatów za granicą
T Mobile / Konto Freemiumbonus 20% przy doładowaniu telefonów w T-Mobile na kartę, Heyah, MIX i Heyah MIX
Millennium Bank/ Konto 3600 zł za przelewy BLIKIEM na nr telefonu,
0 zł za wypłaty ze wszystkich bankomatów
mBank/ Konto Osobistewypłaty kartą od 100 zł ze wszystkich bankomatów w Polsce za 0 zł
0 zł za kartę przy 1 transakcji w miesiącu

Podstawowy Rachunek Płatniczy z myślą o seniorach

Wpływ na wycofanie przez banki produktów bezpośrednio adresowanych do seniorów mogło mieć implementowanie przez Polskę przepisów dyrektywy PAD. Wprowadziła ona pojęcie Podstawowego Rachunku Płatniczego, który miał zagwarantować konsumentom prawo do otwierania i bezpłatnego korzystania z rachunków bankowych w podstawowym zakresie. Intencją pomysłodawców projektu było poszerzenie możliwości korzystania z bankowości wśród osób, które do tej pory z niej nie korzystały, przede wszystkim z uwagi na względy finansowe – m.in. seniorów.

Wbrew pozorom Podstawowy Rachunek Płatniczy daje spore możliwości. Oprócz typowej wpłaty i wypłaty gotówki, umożliwia płatności kartą debetową czy zlecanie przelewów. Właściciele rachunków muszą mieć dostęp do konta na takich samych warunkach jak inne osoby, co powinno również przekładać się na realizację dyspozycji online. Pomimo, że otwarcie tego typu rachunku odbywa się na podobnych zasadach, co rachunków komercyjnych, to można między nimi zauważyć różnice.

Przykład podstawowego rachunku płatniczego w PKO BP:

  • możliwość otwarcia konta tylko w placówce banku,
  • 0 zł za pięć pierwszych wypłat gotówki z obcych bankomatów,
  • 0 zł za pięć pierwszych transakcji w zakresie przelewów wewnętrznych na pozostałe rachunki lub przelewu standardowego albo zlecenia zmiennego lub stałego,
  • rachunek dostępny jest dla osób od 13 roku życia,
  • nie ma możliwości otwarcia wspólnego rachunku płatniczego,
  • brak możliwości skorzystania z debetu lub limitu odnawialnego w koncie.

Konto dla seniorów – podsumowanie

Dedykowana oferta kont bankowych dla seniorów jest uboga. Nie znaczy to jednak, że banki nie dostrzegają potrzeb osób starszych w tym zakresie. Osoby starsze mogą korzystać z gamy kont komercyjnych adresowanych do szerszej grupy klientów. Dodatkowo rozwiązaniem może być również Podstawowy Rachunek Płatniczy, który zgodnie z przepisami znajduje się w ofercie wszystkich banków w Polsce.

PORÓWNAJ KREDYTY
avatar

Powiązane tematy

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments