Konto dla seniorów to produkt, który powinien spełniać kilka warunków. Sprawdziliśmy czy banki posiadają specjalną ofertę dla tej grupy społecznej i na ile spełnia ona oczekiwania odbiorców.
- 1. Seniorzy najchętniej korzystają z konta osobistego
- 2. Bankowość dla osób starszych
- 3. Jak banki odnoszą się do problemów zgłaszanych przez seniorów?
- 4. Konto dla seniorów – zestawienie ofert
- 5. Podstawowy Rachunek Płatniczy z myślą o seniorach
- 6. Automatyzacja działań?
- 7. Potrzebne wsparcie rodziny?
- 8. Konto dla seniorów – podsumowanie
- 9. Warto wiedzieć
Długość życia ludzi wydłuża się. W Polsce według danych Eurostatu w latach 2008 – 2018 odsetek osób, które mają więcej niż 65 lat powiększył się o 3,6%. Jest to tendencja zauważalna w całej Europie. Zobaczmy, czy banki dostosowują swoją ofertę do tej grupy klientów.
Seniorzy najchętniej korzystają z konta osobistego
Seniorzy powinni być dla banków atrakcyjną grupą docelową z uwagi na fakt zgromadzenia środków finansowych w przeciągu całego swojego życia zawodowego. Jak to wygląda w praktyce? Według Raportu Związku Banków Polskich InfoSenior 2019 najchętniej wykorzystywanym produktem bankowym było konto bankowe – tak odpowiedziało 95% osób biorących udział w badaniu.
Dodatkowo aż 68% osób zadeklarowało, że korzysta z bankowości internetowej co najmniej raz w tygodniu, a 24% raz w miesiącu – chodzi tu o tradycyjną bankowość elektroniczną. Z bankowością mobilną jest gorzej – aż 56% respondentów odpowiedziało, że nie ma zainstalowanej aplikacji banku w telefonie.
W związku z powyższym wydawać by się mogło, że liczba ofert produktów bankowych skierowana do seniorów jest spora. Nic bardziej mylnego. Aktualnie tylko Bank Pocztowy posiada w swojej ofercie konto Aktywny Senior. Zawsze jednak pozostaje możliwość korzystania z gamy kont osobistych skierowanych do szerszego grona odbiorców – nie tylko osób starszych.
Bankowość dla osób starszych
Eksperci dostrzegają różnice w podejściu seniorów do usług bankowych. Według Raportu Biura Informacji Kredytowej (BIK), osoby starsze oczekują przede wszystkim prostego języka zarówno w umowach bankowych, ale też ze strony pracowników sektora finansów (28% respondentów). Co czwarty ankietowany jako problem wskazywał również dużą odległość do placówki banku albo niewystarczającą ilość produktów dedykowanych seniorom. Zaledwie 6% wskazało na trudności w obsłudze bankowości internetowej. Prawdopodobnie jednak trudności w obsłudze bankowości internetowej mogły mieć jedynie osoby, które z niej aktywnie korzystają.
Nie da się ukryć, że seniorzy potrzebują rozwiązań uproszczonych, a także pozbawionych nachalnej reklamy i nadmiaru bodźców wizualnych. Tego samego życzyłoby sobie większość użytkowników bankowości elektronicznej, osobom starszym jest to po prostu jeszcze bardziej potrzebne. Nie ma więc powodu, by projektować aplikacje i systemy bankowe specjalnie pod kątem seniorów. Często wystarczyłby dobrze przygotowany manual.
Jak banki odnoszą się do problemów zgłaszanych przez seniorów?
BOŚ Bank zmienił swoją stronę internetową na bardziej przejrzystą i uprościł sposób komunikacji z klientem. Nowa strona ma prowadzić do rozwiązania w trzech krokach, a kanały komunikacji są dostosowane dla potrzeb osób, które mają słabszy wzrok.
Alior Bank również upraszcza komunikację z klientem i pamięta o zastosowaniu kontrastów czy odpowiedniej wielkości czcionek dla komunikatów.
Santander Bank Polska posiada sieć “mówiących” bankomatów, które są wyposażone w dodatkowy kontrast ułatwiający czytanie. Bank stawia na prostą komunikację i pomoc w zakresie nauki korzystania z bankowości elektronicznej: poradniki, pomoc w ramach infolinii.
Bank Pocztowy kieruje swoją ofertę bezpośrednio do seniorów, zapewniając im możliwość złożenia konta za 0 zł.
PKO Bank Polski stawia na tradycyjny, wygodny i bezpieczny kontakt z klientem w placówce bankowej, ale również poszerza swoją ofertę w zakresie usług e-administracji: za pośrednictwem bankowości internetowej można zalogować się do Indywidualnego Konta Pacjenta i np. odebrać e-receptę.
Porównaj najlepsze
Sprawdź ofertyKonto dla seniorów – zestawienie ofert
Idealne konto dla seniora powinno być przede wszystkim bezpłatne: zarówno w zakresie wpłaty, jak i wypłaty środków, prowadzenia rachunku czy korzystania z karty płatniczej.
Nazwa banku/konta | Wypłaty/wypłaty w Oddziale | Bankomaty | Prowadzenie rachunku bankowego |
---|---|---|---|
Bank Pocztowy/ Konto Aktywny Nestor | 0 zł | 2 zł | 0 zł (pod warunkiem przelewu świadczenia z ZUS) lub 5 zł |
Citi Handlowy/ Citi Konto | 0 zł | 0 zł | 15 zł/8 zł/3 zł ( w zależności od miesięcznych wpływów na konto) |
Nest Bank/Nest KOnto | 0 zł | 0 zł | 0 zł |
Alior Bank/Konto Jakże Osobiste | 0 zł | 0 zł trzy pierwsze wypłaty, kolejne 6 zł | 0 zł (pod warunkiem wpływu na konto co najmniej 1500 zł) lub 10 zł |
Credit Agricole/ Konto dla Ciebie | 0 zł | 0 zł - (pod warunkiem wpłaty co najmniej 1000 zł i 1 płatności w miesiącu kartą lub BLIKiem) lub 7 zł | 0 zł |
BNP Paribas/ Konto Osobiste Otwarte na Ciebie | 5/10 zł | 0 zł | 0 zł |
PKO BP/ Konto za Zero | 0 zł | 0 zł | 0 zł |
T Mobile / Konto Freemium | 10 zł | 0 zł | 0 zł (za 3 pierwsze wypłaty w miesiącu) potem 6 zł od transakcji |
Millennium Bank/ Konto 360 | 0 zł | 0 zł | 0 zł (minimum 1000 zł wpływów i 1 transakcja kartą) / 8 zł |
mBank/ Konto Osobiste | 9 zł | 0 zł - przy wypłacie co najmniej 100 zł | 0 zł |
Osoby starsze mogą również docenić dodatkowe bonusy:
Nazwa banku/konta | Dodatkowe benefity |
---|---|
Bank Pocztowy/ Konto Aktywny Nestor | gotówka do domu dostarczona przez listonosza |
wypłata/wpłata pieniędzy na poczcie za darmo | |
Citi Handlowy/ Citi Konto | wypłata pieniędzy z bankomatów w Polsce i za granicą bez kosztów |
Nest Bank/Nest KOnto | oprocentowanie oszczędności do 2,5% na Nest Lokacie Witaj i do 1,5% na rachunku oszczędnościowym |
darmowe wypłaty gotówki w Polsce i za granicą | |
0 zł za prowadzenie konta | |
Alior Bank/Konto Jakże Osobiste | do wyboru system korzyści - np. |
pakiet 5 bezpłatnych przelewów natychmiastowych, | |
limit na koncie bez odsetek przez 10 dni | |
zwrot 1% za płatności mobilne | |
0 zł za wypłaty z bankomatów za granicą | |
Credit Agricole/ Konto dla Ciebie | 0 zł z kartę wielowalutową |
przelewy BLIK | |
Klub Rabatowy | |
BNP Paribas/ Konto Osobiste Otwarte na Ciebie | 0 zł z wypłaty gotówki z bankomatów |
przelewy BLIK | |
PKO BP/ Konto za Zero | 0 zł za prowadzenie konta |
0 zł za wypłaty BLIKIEM z bankomatów w Polsce | |
0 zł za wypłaty z bankomatów za granicą | |
T Mobile / Konto Freemium | bonus 20% przy doładowaniu telefonów w T-Mobile na kartę, Heyah, MIX i Heyah MIX |
Millennium Bank/ Konto 360 | 0 zł za przelewy BLIKIEM na nr telefonu, |
0 zł za wypłaty ze wszystkich bankomatów | |
mBank/ Konto Osobiste | wypłaty kartą od 100 zł ze wszystkich bankomatów w Polsce za 0 zł |
0 zł za kartę przy 1 transakcji w miesiącu |
Podstawowy Rachunek Płatniczy z myślą o seniorach
Wpływ na wycofanie przez banki produktów bezpośrednio adresowanych do seniorów mogło mieć implementowanie przez Polskę przepisów dyrektywy PAD. Wprowadziła ona pojęcie Podstawowego Rachunku Płatniczego, który miał zagwarantować konsumentom prawo do otwierania i bezpłatnego korzystania z rachunków bankowych w podstawowym zakresie. Intencją pomysłodawców projektu było poszerzenie możliwości korzystania z bankowości wśród osób, które do tej pory z niej nie korzystały, przede wszystkim z uwagi na względy finansowe – m.in. seniorów.
Wbrew pozorom Podstawowy Rachunek Płatniczy daje spore możliwości. Oprócz typowej wpłaty i wypłaty gotówki, umożliwia płatności kartą debetową czy zlecanie przelewów. Właściciele rachunków muszą mieć dostęp do konta na takich samych warunkach jak inne osoby, co powinno również przekładać się na realizację dyspozycji online. Pomimo, że otwarcie tego typu rachunku odbywa się na podobnych zasadach, co rachunków komercyjnych, to można między nimi zauważyć różnice.
Przykład podstawowego rachunku płatniczego w PKO BP:
- możliwość otwarcia konta tylko w placówce banku,
- 0 zł za pięć pierwszych wypłat gotówki z obcych bankomatów,
- 0 zł za pięć pierwszych transakcji w zakresie przelewów wewnętrznych na pozostałe rachunki lub przelewu standardowego albo zlecenia zmiennego lub stałego,
- rachunek dostępny jest dla osób od 13 roku życia,
- nie ma możliwości otwarcia wspólnego rachunku płatniczego,
- brak możliwości skorzystania z debetu lub limitu odnawialnego w koncie.
Automatyzacja działań?
Wielu seniorów prowadzi stosunkowo uporządkowane życie i tak też podchodzi do swoich finansów. Pewne rachunki powtarzają się co miesiąc lub w innych dających się z góry przewidzieć terminach. Bardzo wygodnym rozwiązaniem jest więc ustawienie przelewów cyklicznych i korzystanie z sytemu powiadomień. Niestety osoby starsze nie mają do banków aż takiego zaufania, by korzystać ze zautomatyzowanych działań. Tu sektor bankowy ma jeszcze szerokie pole do działania i prawdopodobnie będzie w stanie przekonać swoich klientów do zautomatyzowania opłat abonamentowych.
Potrzebne wsparcie rodziny?
W codziennych kontaktach z bankami i obsługą konta bankowego radzą sobie nawet osoby od dawna będące już na emeryturze. Kiedy jednak przychodzi do dokonania zmian w umowie, przeważnie muszą posiłkować się młodszymi członkami rodziny lub przyjaciółmi. Wielu seniorów przekazuje niemal całość swoich spraw finansowych w ręce dzieci lub wnuków. Choć rozwiązanie takie wydaje nam się naturalne przez swoją popularność, to świadczy jednak o nadmiernym skomplikowaniu umów i produktów bankowych, które nie są przystępne dla wszystkich.
Konto dla seniorów – podsumowanie
Dedykowana oferta kont bankowych dla seniorów jest uboga. Nie znaczy to jednak, że banki nie dostrzegają potrzeb osób starszych w tym zakresie. Osoby starsze mogą korzystać z gamy kont komercyjnych adresowanych do szerszej grupy klientów. Dodatkowo rozwiązaniem może być również Podstawowy Rachunek Płatniczy, który zgodnie z przepisami znajduje się w ofercie wszystkich banków w Polsce.
Warto wiedzieć
- Banki nie mają szczególnej oferty kont dla seniorów
- Rozwiązania ułatwiające seniorom korzystanie z bankowości dostępne są dla wszystkich
- Bankowość elektroniczna w ciągu ostatnich lat stała się bardziej przyjazna dla seniorów, a oni samikorzystają z niej częściej
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jakie konto najlepsze dla emeryta?
Konto dla emeryta powinno być możliwie proste i tanie. Seniorzy chcą łatwo zarządzać swoim rachunkiem w placówce banku. Bardzo ważne jest to, aby konto dla emeryta było bezpłatne – przynajmniej w podstawowych funkcjonalnościach, których potrzebują starsze osoby. Niektórzy seniorzy doceniają dodatkowe możliwości ubezpieczeniowe oraz ofertę oszczędnościową.
Jak założyć konto w banku osobie starszej?
Konto w banku osobie starszej można założyć bardzo łatwo i szybko. Senior powinien przygotować dokument tożsamości – w większości przypadków dowód osobisty – a potem udać się do placówki banku. Rachunek dla seniora można także założyć online – umowę do podpisu dostarczy kurier.
Czy wszyscy emeryci muszą mieć konto w banku?
Nie wszyscy emeryci muszą mieć konto w banku. Przepisy o obowiązkowym rachunku dla emerytów dotyczą osób, które przeszły na emeryturę lub rentę po 1 stycznia 2022 roku. To właśnie ci seniorzy muszą założyć konto bankowe i wskazać je ZUS jako rachunek do wypłaty świadczeń.