W pośpiechu zostawiłeś wypłaconą gotówkę w bankomacie lub na odwrót trafiłeś na plik banknotów zachęcająco wystający z podajnika urządzenia. Podpowiadamy, jak zachować się w takich sytuacjach i nie narazić się na niepotrzebne kłopoty.
Karta wsunięta w szczelinę bankomatu, wbity pin, zadeklarowana kwota wypłaty i niespodziewany telefon w pilnej sprawie. Chwila rozproszenia i plik banknotów pozostaje w maszynie. Na szczęście jest duża szansa na odzyskanie porzuconych środków. Sprawa może jednak ulec komplikacji, kiedy w całym zamieszaniu pojawi się amator cudzej własności, który może nie wiedzieć, że znalezione w bankomacie pieniądze to nie dar od losu, a za przywłaszczenie gotówki przewidziany jest odpowiedni paragraf.
Zostawiłeś pieniądze w bankomacie – jest szansa na odzyskanie środków
Postawmy się w sytuacji osoby, która w wyniku chwilowej dekoncentracji, pozostawiła gotówkę w bankomacie. Jeżeli po powrocie do urządzenia podajnik jest pusty, należy niezwłocznie złożyć reklamację w banku, który wydał naszą kartę płatniczą. Ten w porozumieniu z operatorem bankomatu podejmie próbę odtworzenia pechowej sytuacji. Jest to możliwe z uwagi na kilka rozwiązań ułatwiających przeprowadzenie skutecznego dochodzenia.
Po pierwsze większość bankomatów wyposażona jest w monitoring działający w systemie ciągłym. Pozwala to na zweryfikowanie tożsamości osoby dokonującej wypłaty oraz potwierdzenie czy konkretna operacja miała miejsce. Po drugie urządzenia wyposażone są w system zatrzymujący banknoty w przypadku ich niepodjęcia. Pozostawione pieniądze, średnio po upływie 30 sekund, cofane są przez podajnik z powrotem do bankomatu. Środki te mogą trafić do osobnej kasety, dzięki czemu łatwiej będzie „powiązać” je z właścicielem. Jeżeli rozliczenie bankomatu jest zgodne i nie występuje nadwyżka, oznacza to niestety, że pieniądze trafiły w ręce osoby trzeciej.
Składając reklamację zadbaj o szczegóły
Zgłaszając reklamację warto zadbać o takie szczegóły, jak lokalizacja bankomatu, godzina i kwota operacji, numer i rodzaj karty, którą posługiwaliśmy się podczas wypłaty. Zgodnie z prawem reklamacja powinna zostać rozpatrzona przez bank w terminie nie dłuższym niż 30 dni od jej otrzymania, jednak w praktyce termin ten często ulega skróceniu do kilku dni roboczych. W bardziej skomplikowanych przypadkach np. kiedy pechowa wypłata miała miejsce poza granicami kraju, banki zastrzegają sobie dłuższe terminy na rozpatrzenie zażalenia np. PKO BP w sprawach skomplikowanych wydłuża okres odpowiedzi na reklamację do 35 dni kalendarzowych w sprawach dot. usług płatniczych i do 60 dni kalendarzowych w pozostałych sprawach.
Plik banknotów na wyciągnięcie ręki
A co w przypadku, kiedy chcąc dokonać wypłaty, trafimy na jeszcze ciepłe banknoty wystające z podajnika maszyny? W takiej sytuacji nadrzędną zasadą jest wstrzymanie się od wszelkich ruchów w oczekiwaniu na moment, w którym automat sam “połknie” wyeksponowaną gotówkę. Niestety, mając na uwadze złośliwość rzeczy martwych, może okazać się, że bankomatowi nie spieszy się z ponownym zdeponowaniem zguby.
Niewykluczona jest również sytuacja, w której bezrefleksyjnie weźmiemy banknoty do ręki, bez możliwości ponownego umieszczenia ich w podajniku. Kiedy najkorzystniejsza dla znalazcy opcja nie wchodzi w rachubę, może skorzystać on z dwóch innych, niestety bardziej czasochłonnych, rozwiązań. Aby zguba dotarła do właściciela można także:
- skontaktować się z operatorem lub bankiem obsługującym dany bankomat i dostosować się do przekazanych wskazówek. Niezbędne namiary powinny znajdować się na urządzeniu w widocznym miejscu,
- zgłosić się ze znalezionymi pieniędzmi na policję. Konieczne będzie spisanie odpowiednich protokołów. Następnie funkcjonariusze skontaktują się z operatorem bankomatu w celu wyjaśnienia sytuacji.
Znalezione nie kradzione – to tak nie działa
Wspominaliśmy na wstępie, że za bezprawne przejęcie pieniędzy z bankomatu przewidziana została odpowiednia kara. Bat amatorów cudzej własności określony został w artykule 284 Kodeksu Karnego dotyczącym przewłaszczenia.
§ 2. Kto przywłaszcza sobie powierzoną mu rzecz ruchomą, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§ 3. W wypadku mniejszej wagi lub przywłaszczenia rzeczy znalezionej, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
§ 4. Jeżeli przywłaszczenie nastąpiło na szkodę osoby najbliższej, ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego.
Jak widać konsekwencje przewłaszczenia gotówki mogą być dotkliwe i skutkować nawet karą więzienia. Mając na uwadze, że bankomaty monitorowane są w sposób ciągły, szanse na odnalezienia nieuczciwej osoby są całkiem realne. Szczególnie w sytuacji, kiedy potencjalny grabieżca ulegnie chwilowej dekoncentracji i zaraz po przywłaszczeniu banknotów, dokona wypłaty gotówki używając własnej karty płatniczej. W takich okolicznościach namierzenie sprawcy nie powinno nastręczać większych problemów.
Sprawy finansowe wymagają koncentracji
Aby zminimalizować ryzyko niechcianej straty, warto wyrobić w sobie odruch wzmożonej koncentracji podczas korzystania z bankomatów. Maszyny te często skonfigurowane są tak, aby ograniczyć możliwość pozostawienia pieniędzy – szczelina podajnika zwraca uwagę pulsującym światłem, urządzenie wydaje dźwięk, a ekran często wyświetla komunikat o konieczności podjęcia gotówki. Jeśli jednak zaskoczy nas rzeczywistość, należy niezwłocznie zgłosić stosowną reklamację.
Osoby które wepchnięte zostały w rolę znalazcy zapomnianych pieniędzy, powinny w pierwszej kolejności zachować spokój. Możliwe że problem rozwiąże się sam, a bankomat wciągnie porzucone banknoty. Jeżeli jednak urządzenie uległo awarii, z powodzeniem skorzystać można z innych opcji pozwalających dotrzeć do właścicieli zguby. Jedno jest pewne – w żadnym wypadku nie można traktować znalezionej w bankomacie gotówki w kategoriach darów losu.
Czytaj też: Konto z darmowymi bankomatami krajowymi – przegląd rynku
Czytaj też: Konto z darmowymi bankomatami zagranicznymi – przegląd rynku
Warto wiedzieć
- Jeśli zapomniałeś odebrać gotówki z bankomatu możesz złożyć reklamację.
- Bank powinien rozpatrzyć reklamację w ciągu 30 dni.
- Przywłaszczenie cudzych pieniędzy pozostawionych w bankomacie jest zagrożone odpowiedzialnością karną.
- Złożenie reklamacji wymaga precyzji: określenia miejsca położenia bankomatu, z którego wypłacałeś pieniądze, godziny wypłaty, kwoty, numeru karty, która była użyta do tej czynności oraz swoje dane łącznie z numerem PESEL.
- Reklamację trzeba złożyć w banku, który wydał Twoją kartę.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Co się dzieje z pieniędzmi nie odebranymi z bankomatu?
Na odebranie pieniędzy z bankomatu mamy tylko chwilę. Zwykle po kilkunastu sekundach pieniądze powinny znaleźć się ponownie w bankomacie “wciągnięte” do środka. Ma to zapobiec ewentualnej kradzieży środków, jeśli zapomnimy odebrać pieniądze.
Czy bankomat zwraca pieniądze?
Jeśli bankomat jest zepsuty i nie wydał nam pieniędzy lub wciągnął je z powrotem do środka trzeba złożyć reklamację i poczekać na oddanie środków przez bank.
Jak długo trwa reklamacja w bankomacie?
Zwykle nie dłużej niż 30 dni, ale w szczególnie skomplikowanych przypadkach procedura może być dłuższa. Dla przykładu w banku PKO BP odpowiedź na reklamację dot. usług płatniczych w ciągu 15 dni roboczych, a w pozostałych przypadkach do 30 dni kalendarzowych. Terminy te mogą być wydłużone odpowiednio do 35 dni roboczych i 60 dni kalendarzowych jeśli sprawa jest skomplikowana.
Jak sprawdzić kto wypłacił pieniądze z bankomatu?
Bankomaty i wpłatomaty zwykle podlegają stałemu monitoringowi, więc w razie wypłaty lub odbioru pieniędzy przez osobę nieuprawnioną można to sprawdzić. Dostęp do monitoringu ma bank, a także policja w razie zgłoszenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa.
Kiedy złożyć reklamację do banku z informacją o wciągnięciu pieniędzy przez bankomat?
Reklamację trzeba zgłosić jak najszybciej. Najlepiej tuż po tym, kiedy taka sytuacja miała miejsce.