Całkiem niedawno rynek pożyczkowy obiegła szokująca informacja – będzie trudniej o chwilówkę! Takimi hasłami straszono nas już nie raz. Tym razem jednak w tym stwierdzeniu może być sporo prawdy. Firmy pożyczkowe znalazły bowiem nowe narzędzie do kontroli zdolności finansowej klientów. Zobacz, czy jest się czego bać!
Credit Check, bo właśnie o tym systemie mowa, to narzędzie umożliwiające sprawdzenie czy klient posiada aktualną pożyczkę w innej firmie pozabankowej. Klienci firm chwilówkowych bardzo często pożyczali pieniądze u jednego pożyczkodawcy, a kiedy nie mieli środków na spłatę tego długu, brali kolejną pożyczkę i regulowali dotychczasowe zobowiązanie. Niestety w ten sposób zadłużali się w kolejnej firmie, a to wiązało się z często z następną pożyczką, a potem kolejną i kolejną…
Niestety działanie to często prowadziło do tzw. spirali zadłużenia. Klient zamiast wyjść z długu, tylko go powiększał. Credit Chcek ma umożliwić kontrolę nad takimi działaniami. Dzięki niemu pożyczkodawca, który zobaczy, że klient jest już zadłużony w innych instytucjach, może odmówić mu kolejnej pożyczki i tym samym ochronić go przed dalszym zadłużaniem się. Credit Check chroni także interesy firm pożyczkowych, które przestaną tracić na udzielaniu niespłacalnych pożyczek.
Jak działa Credit Check?
Credit Check współpracuje ściśle z Biurem Informacji Gospodarczej. Dzięki temu, każdy pożyczkodawca chcący sprawdzić klienta otrzyma informacje nie tylko o jego aktualnych zobowiązaniach w konkurencyjnych firmach pożyczkowych, ale także o nieterminowych spłatach lub ich brakach. Sprawdzanie bazy Credit Check można więc porównać do kontroli klienta w bazach dłużników takich jak BIK czy KRD.
Do tej pory większość pożyczkobiorców obawiała się kontroli w tych rejestrach. Nic w tym dziwnego, gdyż jak podaje Związek Firm Pożyczkowych (ZFP), 7 na 10 wniosków pożyczkowych składanych przez nowych klientów, jest odrzucanych właśnie z powodu niskiej zdolności kredytowej.
Zobacz firmy, w których masz największe szansę na pożyczkę!
Teraz do grupy sprawdzanych rejestrów dołączy także baza Credit Check. Terminowi klienci nie mają się jednak czego obawiać. Im dane pochodzące z tego rejestru z pewnością nie zaszkodzą. Problem mogą mieć natomiast ci, którzy nie wywiązują się rzetelnie ze swoich zobowiązań. Choć umożliwienie korzystania z tego rejestru przez firmy pożyczkowe spowoduje zapewne spadek ilości akceptowanych wniosków, branża pozytywnie ocenia cel jego działania.
Na bazie ścisłej współpracy z liderami sektora instytucji pożyczkowych powstało rozwiązanie, które z jednej strony ogranicza koszty udzielania pożyczek, chroni przed fraudami i złymi kredytami, a z drugiej strony lepiej chroni konsumentów przed spiralą zadłużenia – zaznacza Bartosz Pundyk, pełnomocnik zarządu Deltavista Services, architekta bazy.
Credit Check – kto korzysta?
Z racji powołania do życia nowego narzędzia kontroli poczynań finansowych klienta, postanowiliśmy sprawdzić, które firmy pożyczkowe już sięgają do danych zgromadzonych przez Credit Check.
Na podstawie informacji otrzymanych od ZFP, możemy stwierdzić iż są to:
Bank | Możliwości zastrzeżenia karty | Telefoniczne zastrzeżenie karty z kraju | Telefoniczne zastrzeżenie karty z zagranicy | System zastrzegania kart |
---|---|---|---|---|
Alior Bank | telefonicznie, poprzez bankowość internetową, w oddziale banku, przez aplikację mobilną | 12 19 502 12 370 70 00 | 48 12 19 502 48 12 370 70 00 | Nie |
Aion Bank | w serwisie internetowym | - | - | Nie |
Bank Pekao | telefonicznie, w oddziale banku, w aplikacji mobilnej, w serwisie internetowym | 801 365 365 (z telefonów stacjonarnych) (22) 59 12 232 (z telefonów komórkowych) | +48 (22) 59 12 232 | Tak |
Bank Pocztowy | telefonicznie, w oddziale banku, w bankowości elektronicznej | 52 34 99 494 | 52 34 99 494 | Nie |
BNP Paribas | telefonicznie, w oddziale banku, w bankowości internetowej, w aplikacji mobilnej | 828 828 828 | 828 828 828 | Tak |
BOŚ Bank | telefonicznie, w oddziale banku | 801 355 455 22 543 34 34 | 48 22 543 34 34 | Tak |
Citi Handlowy | telefonicznie, w oddziale banku, w bankowości internetowej | 22 692 24 84 | +48 22 692 24 84 | Tak |
Credit Agricole | telefonicznie, w oddziale banku | 19 019 71 35 49 009 | +48 71 35 49 009 | Tak |
Getin Bank | telefonicznie, w bankowości internetowej, przez aplikację mobilną, w oddziale banku | 32 604 31 61 664 919 797 | +48 32 604 31 61 | Tak |
ING Bank Śląski | telefonicznie, poprzez bankowość internetową, w oddziale banku | 32 357 00 12 | +48 32 357 00 12 | Tak |
Inteligo | telefonicznie, w bankowości internetowej, w aplikacji mobilnej | 81 535 66 66 | +48 81 535 66 66 | Tak |
mBank | telefonicznie, w bankowości internetowej, w aplikacji mobilnej, w oddziale banku | 42 6 300 800 | +48 42 6 300 800 | Nie |
Millennium Bank | telefonicznie, w bankowości internetowej, w aplikacji mobilnej, w oddziale banku | 22 598 41 14 801 331 331 | +48 22 598 41 14 +48 22 598 40 40 | Tak |
Nest Bank | telefonicznie, w bankowości internetowej, w aplikacji mobilnej, w oddziale banku | 22 438 41 41 | +48 22 438 41 41 | Nie |
PKO Bank Polski | telefonicznie, w bankowości internetowej, w aplikacji mobilnej, w oddziale banku | 800 302 302 | +48 81 535 60 60 | Tak |
Plus Bank | telefonicznie, w oddziale banku | 801 44 55 66 (z telefonu stacjonarnego) 61 8 461 461 (z telefonu komórkowego) | + 48 61 8 461 461 | Tak |
Santander | telefonicznie, w bankowości internetowej, w aplikacji mobilnej, w oddziale banku | 1 9999 | +48 61 81 19999 | Tak |
Toyota Bank | telefonicznie, w bankowości internetowej | 801 900 700 22 488 5550 | 48 22 488 5550 | Nie |
Wnioskując o pożyczkę w powyższych instytucjach, pamiętaj więc, że oprócz standardowej kontroli w bazach dłużników, firma sprawdzi także czy masz jakieś zobowiązania u konkurencyjnych pożyczkodawców. Miej to na uwadze zanim złożysz wniosek o pożyczkę.
Za serwis Credit Check w Polsce odpowiada wspomniana wyżej spółka Deltavista, główny międzynarodowy dostawca informacji gospodarczej. Ponadto, patronat nad serwisem objął Związek Firm Pożyczkowych, zrzeszający większość rzetelnych firm udzielających pożyczek przez internet.