Rozwój gospodarczy jest nierozerwalnie związany z inwestycjami. Te często nie byłyby możliwe bez zewnętrznych źródeł finansowania. Jednym z nich jest leasing. Coraz częściej sięgają po niego nie tylko przedsiębiorcy, ale również osoby fizyczne.
Usługi leasingowe miały duży wpływ na przebieg przemian ustrojowych i gospodarczych w Polsce. Wciąż są jednym z motorów napędowych inwestycji. Według danych Związku Polskiego Leasingu w 2018 roku odnotowano wzrost zainteresowania tym produktem aż o 21,8%. Już teraz należymy pod tym względem do ścisłej europejskiej czołówki, zajmując 5. lokatę, zaraz po Brytyjczykach, Niemcach, Francuzach i Włochach.
Rozwija się również najpopularniejszy sektor leasingu samochodów osobowych – w stosunku do roku poprzedniego poprawił rezultat o 5,9%. Tę tendencję potwierdza raport przygotowany przez Carefleet. 53,1% przedsiębiorców wybiera ten model finansowania floty pojazdów, przy tym najczęściej sięgają po niego mikroprzedsiębiorstwa (50%) oraz małe firmy, zatrudniające od 10 do 49 pracowników (57,4%). Doświadczenia klientów pokazują, że oferty przygotowane przez leasingodawców są atrakcyjne i zgodne z ciągle zmieniającą się sytuacją rynkową.
Leasing nie tylko na pojazdy
Chociaż leasing kojarzy się głównie z samochodami wykorzystywanymi w firmach, w rzeczywistości może służyć sfinansowaniu zakupu niemal każdego przedmiotu niezbędnego do prowadzenia działalności. Coraz częściej spotyka się również leasing konsumencki, adresowany do osób fizycznych. Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu, pojazdy osobowe i pojazdy do 3,5 t stanowią wprawdzie największą część zaciągniętych zobowiązań (42,8%), jednak aż 27,6% umów dotyczy maszyn i innych urządzeń, w tym rozwiązań IT.
Rozwijający się rynek sprawia, że pojawia się na nim coraz więcej propozycji. W praktyce leasingiem można objąć zakup niemal wszystkiego – od oprogramowania przez sprzęt biurowy na zaawansowanych maszynach przemysłowych i nieruchomościach kończąc. Wbrew pozorom leasing nie zawsze oznacza to samo, dlatego warto wybrać najbardziej opłacalny model finansowania.
Leasing finansowy czy operacyjny?
Najważniejszą kwestią dla każdego leasingobiorcy jest minimalizacja kosztów związanych z zakupem wybranego sprzętu. Ta jest uzależniona w głównej mierze od możliwości oferowanych przez system rachunkowy i podatkowy. Od tego, jaką opcję wybierzemy, zależą także inne warunki korzystania z leasingu, jak np. forma wykupu przedmiotu po zakończeniu spłaty rat. Potencjalny leasingobiorca może skorzystać z leasingu finansowego lub operacyjnego. Czym się od siebie różnią?
Leasing operacyjny
Jak pokazuje praktyka, przedsiębiorcy zdecydowanie częściej wybierają właśnie ten model finansowania. Podstawową różnicą jest w tym przypadku brak przeniesienia praw własności do przedmiotu na leasingobiorcę – formalnie jego właścicielem pozostaje leasingodawca. Nie jest to wyłącznie kwestia formalna: z tego względu nie można m.in. wprowadzić go do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych.
Po zakończeniu umowy leasingobiorca zachowuje prawo wykupu przedmiotu, jednak jego wysokość jest zależna od wysokości opłaty wstępnej (czynszu inicjalnego), liczby spłaconych rat oraz stawki amortyzacji. Minimalny okres leasingu musi wynosić 40% okresu amortyzacji przedmiotu – dla samochodów osobowych przyjmuje się, że są to 24 miesiące, w przypadku bardziej zaawansowanych urządzeń może ulec jednak wydłużeniu.
Leasingobiorca może ująć w kosztach:
- Raty leasingowe wraz z odsetkami,
- Opłatę wstępną,
- Wydatki związane z użytkowaniem przedmiotu.
Leasing finansowy
W przypadku leasingu finansowego leasingodawca przekazuje leasingobiorcy prawo do użytkowania majątku trwałego na ujęty w umowie okres, a po spłacie ostatniej raty ten staje się właścicielem przedmiotu. W związku z tym to leasingobiorca odpowiada za odpisy amortyzacyjne, jest jednak zobowiązany do opłacenia podatku VAT w całości za cały czas obowiązywania umowy.
W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego, który jest traktowany jako usługa i obłożony stawką wynoszącą 23%, leasing finansowy traktowany jest jako dostawa towarów, a wysokość podatku VAT zależy od ich typu. Decydując się na to rozwiązanie, można także skorzystać na określonych warunkach z jednorazowej amortyzacji. Ten model daje również większą dowolność określania czasu trwania umowy: zdefiniowano tylko jej minimalny wymiar, wynoszący 12 miesięcy.
Do kosztów leasingu finansowego zaliczyć można:
- Koszty amortyzacyjne,
- Część odsetkową raty.
Leasing operacyjny a finansowy
Łatwo zauważyć, że w rzeczywistości leasing operacyjny i finansowy bardzo się od siebie różnią. Chociaż większość przedsiębiorców (według niektórych danych 80%, a nawet 90%) wybiera pierwszy z nich, czasami może okazać się, że leasing finansowy będzie bardziej korzystny. Dzieje się tak szczególnie w przypadku zakupu maszyn objętych obniżonym VAT-em lub możliwości skorzystania z jednorazowej amortyzacji. Leasing finansowy daje również większe możliwości kształtowania długości obowiązywania umowy. Warto przyjrzeć się dokładniej plusom i minusom obu rozwiązań i dokonać kalkulacji, które pomogą wybrać właściwą opcję.
Leasing operacyjny | Leasing finansowy | |
---|---|---|
Co można zaliczyć do kosztów? | Opłata wstępna, raty leasingowe wraz z odsetkami, koszty użytkowania, bez kosztów amortyzacji. | Część odsetkowa raty oraz koszty amortyzacyjne. |
Czas trwania umowy | Nie mniej niż 40 proc. czasu amortyzacji przedmiotu leasingu | Powyżej 12 miesięcy |
Podatek VAT | Rozłożony na poszczególne raty leasingowe; wynosi 23% | Płatny z góry; stawka uzależniona od klasyfikacji konkretnego produktu |
Wykup | Uzależniony od czasu trwania umowy leasingowej oraz stawki amortyzacji | Automatyczny po spłaceniu leasingu |
Leasing konsumpcyjny – alternatywa dla kredytu
Coraz więcej firm leasingowych oferuje swoje usługi osobom prywatnym. Leasing konsumencki może stać się ciekawą alternatywą dla kredytu na samochód. Umożliwia korzystanie z pojazdu przez określony czas w zamian za regulowanie cyklicznych rat oraz wniesienie, podobnie jak w przypadku leasingu operacyjnego, wkładu własnego. Po zakończeniu umowy możliwe jest wykupienie samochodu za określoną kwotę.
Należy pamiętać o tym, że w czasie trwania leasingu to firma jest formalnie właścicielem pojazdu. Również jej dane widnieją w dowodzie rejestracyjnym i we wszystkich dokumentach. Zgoda na wyjazd za granicę lub udostępnienie auta osobom trzecim może wymagać wniesienia stosownych opłat. Często z dodatkowymi kosztami wiąże się również przekroczenie określonego w umowie limitu kilometrów, a leasingobiorca jest równocześnie zobowiązany do korzystania wyłącznie z autoryzowanych stacji obsługi.
Leasing przyszłości
Wyniki odnotowywane przez branżę leasingową jasno pokazują, że zapotrzebowanie na tego typu usługi wciąż jest bardzo wysokie. Eksperci dochodzą do wniosku, że ten model finansowania inwestycji jest jednym z motorów napędowych gospodarki i narzędziem pozwalającym na rozwój przedsiębiorstw bez ponoszenia większego ryzyka finansowego.
Jednocześnie leasingodawcy dostrzegają nowe perspektywy, związane przede wszystkim z postępującą cyfryzacją usług finansowych. Zgodnie z europejską dyrektywą eIDAS już teraz najważniejsze dokumenty mogą być opatrzone jedynie podpisem elektronicznym, co daje możliwość znacznego uproszczenia i przyspieszenia całej procedury.
Czytaj też: Oszczędzanie na emeryturę – IKE czy IKZE?
Czytaj też: Konsolidacja czy refinansowanie kredytu – co lepsze?
PORÓWNAJ KREDYTY