Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Konta

Czy podanie numeru konta jest bezpieczne?

Konto bankowe to w dzisiejszych czasach niezbędny element, umożliwiający sprawne, a zarazem bezpieczne zarządzanie swoimi finansami. Dzięki posiadaniu rachunku możesz także dokonywać transakcji online – płacąc za zakupy, usługi, abonamenty czy hotele. Szybko i wygodnie. Jednak, czy aby na pewno, udostępnianie wrażliwych danych drugiej osobie nie wiąże się z żadnym ryzykiem?

Udostępnienie swoich danych w internecie często wzbudza w nas niepewność i lęk – a co jeśli zostaniemy oszukani lub poufne informacje dostaną się do osób trzecich? Nie inaczej jest z transakcjami online i podawaniem numeru konta. W tym artykule podpowiadamy, jak się zabezpieczyć.

Konto osobiste w banku – dlaczego warto je założyć?

Konta bankowe, inaczej rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe to podstawowy produkt bankowy, skierowany do osób fizycznych. Na dziś ROR posiada ponad 96% Polaków. Nic dziwnego, ponieważ własny rachunek otwiera wiele możliwości zarówno w sferze osobistej, jak i biznesowej. Jakie są główne korzyści z otwarcia konta?

  1. Konta bankowe to bezpieczne miejsce do przechowywania pieniędzy, eliminujące potrzebę trzymania gotówki w domu lub w innych, przypadkowych miejscach. Bez weryfikacji tożsamości lub dostępu do poufnych danych nikt poza Tobą nie przywłaszczy sobie ani nie wypłaci zgromadzonych na koncie środków, są też gwarantowane przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Możesz nimi dysponować 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca.
  2. Rachunki bankowe ułatwiają zarządzanie finansami poprzez dostęp do bankowości internetowej lub mobilnej. Za ich pomocą możesz szybko sprawdzać saldo, dokonywać przelewów, opłacać rachunki i monitorować przeprowadzone transakcje, bez konieczności wizyty w oddziale banku.
  3. Posiadanie osobistego konta bankowego ułatwia i przyspiesza otrzymywanie wynagrodzenia za pracę oraz innych płatności, takich jak zwroty podatków czy świadczenia socjalne. Jest to wygodniejsze i bezpieczniejsze niż przekazywanie gotówki.
  4. No i na koniec — posiadacze kont bankowych mogą dokonywać wygodnych transakcji online, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Bez konieczności wypłacania gotówki, stania w kolejkach czy wizyt na poczcie – wszystko błyskawiczne, bezpiecznie i bez pośredników.

Czym jest numer konta bankowego?

Zakładając rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy otrzymasz przypisany do niego, indywidualny numer, składający się z 26 cyfr. Składa się z kilku elementów, które pozwalają bankom i innym instytucjom finansowym jednoznacznie zidentyfikować konto oraz kraj, w którym się ono znajduje. Typowy format numeru konta bankowego to kolejno:

  • dwie pierwsze cyfry kontrolne, służące do weryfikacji poprawności numeru konta i zapobiegające błędom podczas transakcji. Są generowane na podstawie algorytmu, wykorzystującego pozostałe cyfry numeru rachunku,
  • numer rozliczeniowy banku, składający się z ośmiu kolejnych cyfr. Przydziela go Narodowy Bank Polski,
  • ostatnie 16 cyfr to unikalny numer konta, generowany losowo i przypisany do konkretnego klienta w danym banku.

Możesz się także spotkać z zapisem numeru rachunku bankowego w standardzie IBAN. Jest to międzynarodowy sposób podawania numeru konta, w którym ciąg 26 cyfr poprzedza tzw. kod kraju, w którym otwarto rachunek. W przypadku Polski jest to skrót „PL”.

Numer rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego umożliwia dokonywanie transakcji bankowych, takich jak przelewy, wpłaty czy wypłaty. Służy także do identyfikacji konta podczas operacji bankowych i komunikacji między instytucjami finansowymi na całym świecie. Standaryzacja formatu numerów kont bankowych ułatwiła transakcje międzynarodowe, co pozwala użytkownikom na szybką i bezpieczną wymianę pieniędzy pomiędzy różnymi krajami.

Czy podanie numeru konta bankowego wystarczy do dokonania płatności?

Podanie numeru konta bankowego jest niejednokrotnie wymagane do realizacji przelewu i zakończenia płatności, zarówno offline jak i online. Opłacanie rachunków, wypłaty wynagrodzenia, świadczeń społecznych, zwroty podatków dokonywane przez przelew bankowy, płatności za zakupy internetowe czy zwykły transfer określonej sumy na konto bankowe innej osoby lub instytucji — te wszystkie czynności są związane z podzieleniem się numerem konta.

Ale to nie koniec – sam numer konta bankowego to jedynie identyfikator rachunku. Do zrealizowania płatności konieczne będą również następujące dane:

  • numer konta odbiorcy przelewu,
  • imię i nazwisko odbiorcy lub nazwa firmy,
  • kwota przelewu,
  • tytuł przelewu.

Poza wymienionymi wyżej informacjami obowiązkowymi możesz także podać dane uzupełniające, takie jak adres odbiorcy płatności, data przelewu — jeśli chcesz go zaplanować, waluta — gdy jest inna niż PLN.

Podawanie numeru konta bankowego jest niezbędne do wykonania przelewu, ale to zdecydowanie za mało, aby włamać się na cudzy rachunek i pobrać z niego pieniądze. Ponadto większość banków dodatkowo zabezpiecza wszystkie przeprowadzane przez swoich klientów operacje np. poprzez konieczność autoryzacji transakcji jednorazowymi kodami, PIN-em lub hasłem do bankowości mobilnej. Serwery bankowe są zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych, a transmisja danych jest zwykle szyfrowana, co utrudnia przechwycenie informacji osobistych i podjęcie próby kradzieży tożsamości.

Podawanie numeru konta bankowego — kiedy nie wolno tego robić?

Choć samo podanie numeru konta to zdecydowanie za mało do popełnienia przestępstwa czy nieautoryzowanych transakcji, należy pamiętać, że w pewnych sytuacjach lepiej zachować szczególną ostrożność i upewnić, że nie mamy do czynienia z próbą wyłudzenia wrażliwych danych. Kiedy lepiej nie udostępniać numeru rachunku bankowego?

  • gdy otrzymasz e-maila, wiadomość SMS lub na portalu społecznościowym od nieznajomej osoby, która prosi o podanie numeru konta bankowego w celu otrzymania nagrody, zwrotu pieniędzy czy innych korzyści. Najczęściej są to próby phishingu, czyli oszustw internetowych, mających na celu wyłudzenie poufnych danych,
  • jeśli odbierasz telefon od „pracownika banku”, który z nieznanych lub wątpliwych powodów, prosi Cię o Twój numer rachunku, hasła bezpieczeństwa do bankowości, PIN bądź dane osobiste. Jakkolwiek przekonujący by nie był, o ile sam nie wykonałeś tego telefonu, najpewniej jest to oszustwo. Żaden opiekun klienta ani inna osoba z banku nie może żądać od Ciebie poufnych danych przez telefon, tym bardziej hasła do konta czy loginu. Zachowaj czujność — oszuści nie tylko mogą znać Twoje imię czy nazwę banku, z którego korzystasz, ale także opracowali sposób, aby na Twoim ekranie telefonu podczas połączenia pojawiała się nazwa konkretnej instytucji finansowej.
  • gdy w formularzu do realizacji przelewu lub w wiadomości e-mail z portali aukcyjnych zostaniesz poproszony o podanie informacji, które co do zasady nie są potrzebne do finalizacji płatności — np. Twój adres e-mail, login do konta bankowego lub inne dane uwierzytelniające, numer pesel czy numer karty płatniczej.
  • podczas korzystania z publicznych sieci Wi-Fi lub ogólnodostępnych komputerów, które są szczególnie narażone na ataki oszustów. Na swoich urządzeniach warto korzystać z oprogramowania antywirusowego oraz firewall, które zminimalizują ryzyko włamania się do nich przez hakerów.
  • na nieznanych stronach internetowych, zwłaszcza jeśli wymagają podania wrażliwych danych w celu zalogowania, wysyłają podejrzane linki lub nie korzystają z szyfrowanego połączenia np. HTTPS.
  • w sklepach internetowych, które nie korzystają z certyfikatu SSL (nie widzisz kłódki przy adresie URL).

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że Twoje dane bankowe dostały się w niepowołane ręce?

Gdy wydaje Ci się, że padłeś ofiarą oszustów lub Twoje urządzenie mobilne zostało zhakowane, jak najszybciej poinformuj o tym swój bank, który może zablokować lub zawiesić konto, zabezpieczając zgromadzone na nim środki, zastrzec kartę płatniczą oraz rozpocząć weryfikację ewentualnych nieautoryzowanych transakcji. Zmień także swoje hasło do logowania na stronie i aplikacji banku.

Zgromadź wszystkie dokumenty związane z wykonaną transakcją lub kontaktem z oszustem, takie jak otrzymane e-maile, zapisy rozmów telefonicznych, potwierdzenia przelewu, numer aukcji, nick sprawcy. Mając te dane, możesz powiadomić odpowiednie organy ścigania — najlepiej udać się na najbliższy komisariat policji, gdzie złożysz zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Warto wiedzieć

  1. Przelewy z konta to jedna z chętniej wybieranych metod płatności – umożliwia błyskawiczne i stosunkowo bezpieczne przekazywanie środków pieniężnych między osobami na całym świecie, w dowolnym czasie, bez konieczności osobistego stawiennictwa w banku.
  2. Numer ROR powinien być traktowany jako poufna informacja, która nie powinna być udostępniana osobom trzecim bez uzasadnionej potrzeby.
  3. Podawanie numeru konta bankowego jest bezpieczne, pod warunkiem że zachowasz szczególną ostrożność, masz pewność co do autentyczności odbiorcy i korzystasz wyłącznie z zaufanych sklepów lub stron internetowych.
  4. Sam numer rachunku bankowego nie wystarczy, aby doszło do kradzieży tożsamości lub włamania na konto.
  5. Należy być ostrożnym wobec prób phishingu, czyli oszustw polegających na podszywaniu się pod instytucje finansowe w celu wyłudzenia poufnych danych, takich jak numer konta bankowego. Nie podawaj numeru konta jeśli nie masz pewności co do tożsamości danej osoby lub firmy.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy podawanie numeru konta bankowego może być przyczyną nadużycia?

    Do realizacji przelewu wymagane jest podanie nie tylko numeru konta, ale także danych odbiorcy oraz autoryzacja transakcji na swoim profilu w banku. Jeśli nie udostępnisz innych poufnych danych i korzystasz z bezpiecznych stron internetowych, ryzyko nadużycia jest naprawdę małe.

  2. O jakie dane mogę zostać poproszony przy okazji robienia płatności przelewem w internecie?

    Do wykonania płatności przelewem internetowym wystarczy podać kilka podstawowych informacji, takich jak nazwa odbiorcy, numer rachunku, na który mają zostać przekazane środki oraz tytuł i kwota transakcji. Wymaganie udostępnienia innych danych może powinno wzbudzić Twoją czujność.

  3. Czy podawanie numeru konta przez telefon lub komunikatory jest bezpieczne?

    Podawanie rachunku bankowego lub innych danych podczas rozmowy telefonicznej, w mailach, na aukcjach czy portalach społecznościowych może być ryzykowne, zwłaszcza jeśli nie możesz zweryfikować tożsamości osoby, z którą rozmawiasz. Pamiętaj, że banki, sklepy internetowe ani inne instytucje nie mają prawa bezpodstawnie prosić Cię o udostępnienie prywatnych informacji, zwłaszcza związanych z dostępem do konta.

  4. Czy istnieją sposoby, aby zabezpieczyć numer konta przed nieautoryzowanym dostępem?

    Tak, wśród nich można wymienić m.in. korzystanie z podwójnej autoryzacji transakcji, regularną zmianę hasła do aplikacji bankowej, korzystanie wyłącznie z zaufanych sieci Wi-Fi i komputerów w celu logowania się i płacenia czy też nieklikanie w żadne podejrzane linki czy e-maile.

  5. Co w sytuacji, gdy podejrzewam włamanie na konto?

    W przypadku podejrzenia włamania na konto bankowe, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem, aby zgłosić incydent i zablokować dostęp. Dodatkowo zmień wszystkie hasła dostępu do rachunku bankowego oraz monitoruj dokładnie wszelkie transakcje, co pomoże Ci wykryć ewentualne nieautoryzowane operacje.

Porównaj konta osobiste
Patrycja Wojas
Oceń artykuł
5

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments