Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Karty płatnicze

Czy podawanie numeru karty jest bezpieczne?

Z roku na rok, liczba posiadaczy kont bankowych, użytkowników mobilnej bankowości oraz kart płatniczych rośnie. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii, korzystanie z usług internetowych weszło w naszą codzienność, a sklepy online otworzyły przed nami szereg możliwości. Jedną z metod finalizowania zakupów są karty płatnicze. Czy zawsze podanie numeru karty jest bezpieczne?

W tym artykule omówimy istotne kwestie związane z bezpiecznymi płatnościami kartą w internecie. O tym w jaki sposób możesz płacić kartą w sklepie online, przeczytasz w innym artykule.

Płatność kartą przy dokonywaniu transakcji internetowych — zalety

Choć fizyczne karty debetowe i kredytowe należą do metod płatniczych, kojarzonych głównie z płatnościami w sklepach stacjonarnych, coraz częściej służą także do finalizowania zakupów przez internet. Karta płatnicza oferuje wiele korzyści zarówno dla klientów, jak i sprzedających.

Użytkownicy zwracają uwagę na wygodę i szybkość takich transakcji. Dzięki karcie kredytowej lub debetowej mogą nabyć wybrane produkty lub usługi w dowolnym miejscu i czasie, co jest szczególnie przydatne w dzisiejszym zabieganym świecie. Dokonywanie płatności kartą daje możliwość robienia zakupów międzynarodowych, bez konieczności wymiany waluty, ułatwia śledzenie wydatków, opłacanie subskrypcji, rachunków czy korzystanie z internetowych portfeli, takich jak Google Pay czy Apple Pay.

Ponadto większość platform handlowych stosuje szereg zabezpieczeń, m.in. szyfrowanie danych, protokoły bezpieczeństwa czy autoryzacja transakcji 3D Secure, które dbają o prywatność i bezpieczeństwo dokonywanych transakcji oraz ochronę poufnych danych.

Czy zatem podawanie numeru karty kredytowej lub debetowej podczas zakupów w internecie nie wiąże się z żadnym ryzykiem?

Karty płatnicze — jak przebiega proces transakcji online?

Płatność kartą podczas zakupów internetowych zamyka się zazwyczaj w kilku prostych krokach.

Po wyborze interesujących Cię przedmiotów lub usług w sklepie online i dodaniu ich do wirtualnego koszyka przejdziesz do procesu płatności. Tam zostaniesz poproszony o wypełnienie formularza zawierającego podstawowe informacje dotyczące danych odbiorcy, sposobu dostawy oraz formy płatności. Chcąc wybrać transakcję kartą, kliknij w wizerunek karty, którą posiadasz. Po wyświetleniu się kolejnego formularza, będziesz musiał wprowadzić dane karty płatniczej. Wszystkie niezbędne informacje są nadrukowane bezpośrednio na obu stronach plastiku. Co trzeba będzie podać?

  • unikalny 16-cyfrowy numer karty,
  • datę ważności (zwykle w formacie MM/RR),
  • 3-cyfrowy kod zabezpieczający (CVV2/CVC2),
  • czasami imię i nazwisko właściciela karty kredytowej lub debetowej.

Wszystko to jest niezbędne, aby system transakcyjny mógł zweryfikować Twoją tożsamość. Jeśli dane się zgadzają, a Ty potwierdzisz chęć dokonania zapłaty, informacje zostaną przekazywane do banku lub procesora płatności w celu sprawdzenia, czy karta jest aktywna, a na koncie posiadasz wystarczające środki pieniężne.

Gdy transakcja zostanie pomyślnie autoryzowana i zaakceptowana na stronie banku lub w aplikacji mobilnej, otrzymasz potwierdzenie zamówienia, zazwyczaj w postaci powiadomienia na ekranie oraz e-maila.

W celu zminimalizowania potencjalnego ryzyka związanego z płatnością online wiele platform stosuje obecnie zaawansowane technologie szyfrowania danych i protokoły bezpieczeństwa, takie jak 3D Secure, które dodatkowo zabezpieczają cały proces i wrażliwe dane karty płatniczej. Niemniej, wybierając płatności internetowe, nie można zapominać o podstawowych zasadach bezpiecznych zakupów w sieci.

Bezpieczeństwo kart płatniczych — jak dba o to bank?

Pierwszą podstawową ochroną transakcji internetowych opłacanych przez numer karty, są zabezpieczenia nałożone przez bank. Mają za zadanie nie tylko zminimalizować ryzyko fałszerstwa czy dostania się wrażliwych danych w niepowołane ręce, ale także każdorazowo weryfikować tożsamość posiadacza karty, niezbędną do autoryzacji płatności internetowej.

O ile, w przypadku zakupów stacjonarnych takim głównym zabezpieczeniem jest Poufny Numer Identyfikacyjny — PIN, to przy transakcjach online, ochrona polega na personalizacji i przypisaniu karty płatniczej do konkretnej osoby, banku oraz organizacji kartowej. W tym celu wykorzystuje się:

1) Indywidualny 16-cyfrowy ciąg, przypisany do konkretnej karty płatniczej, będący jej kluczowym elementem identyfikacyjnym, wymaganym do przetwarzania transakcji płatniczych. Jest on podzielony na kilka grup cyfr, z których każda ma swoje określone znaczenie:

  • pierwsza cyfra określa typ karty i emitenta, który ją wydał. Na przykład, cyfra 4 oznacza, że karta to Visa, cyfra 5 – MasterCard, 8 – sieć telekomunikacyjną itp.,
  • pięć kolejnych cyfr jest przeznaczone dla wystawcy karty, a razem z pierwszą składają się na numer BIN,
  • 9 następnych cyfr to identyfikator konta bankowego klienta,
  • ostatnia cyfra – kontrolna, jest obliczana przy użyciu specjalnego algorytmu i umożliwia weryfikację autentyczności karty.

2) Poufny kod zabezpieczający CVC2 / CVV2, który jest dodatkowym trzycyfrowym lub czterocyfrowym numerem znajdującym się na rewersie karty płatniczej oraz w systemach informatycznych banku. Generuje się go na podstawie algorytmu szyfrowania uwzględniającego numer i datę ważności karty. Jest on używany, jako dodatkowa warstwa zabezpieczeń podczas dokonywania transakcji online, aby potwierdzić, że osoba dokonująca płatności posiada fizyczną kartę – nie da się go zastąpić żadnym przypadkowym ciągiem liczb.

3) Protokół 3D Secure, który wymaga od klienta dodatkowej weryfikacji za pośrednictwem bankowości mobilnej, na przykład poprzez wprowadzenie hasła lub podanie kodu autoryzacyjnego wysłanego na numer telefonu.

Podawanie danych karty — co powinno wzbudzić naszą czujność przy dokonywaniu płatności internetowych?

Jak już wspomnieliśmy, aby za zakupy online zapłacić kartą, będziesz musiał podać komplet danych, a w większości przypadków dodatkowo autoryzować podjęte działania w aplikacji mobilnej lub przez podanie jednorazowego kodu.

Jeśli sklep prosi tylko o wybraną informację – na przykład wyłącznie podanie numeru karty lub daty ważności – powinno to wzbudzić naszą czujność, gdyż może być próbą wyłudzenia wrażliwych danych. Nie ma możliwości sfinalizowania płatności przy użyciu części informacji, ponieważ system transakcyjny banku nie będzie w stanie potwierdzić Twojej tożsamości.

Bezpieczne płatności w sieci za pomocą karty płatniczej — na to zwróć uwagę

Częstą praktyką cyberprzestępców jest stopniowe nagabywanie do podawania wrażliwych danych. Na przykład, na początku może poznać Twoje dane osobowe z nielegalnej bazy danych, a potem przesłać Ci linka ze złośliwym oprogramowaniem, umożliwiającym monitorowanie Twoich działań w sieci i próbę zdobycia dalszych informacji. Dlatego też nadrzędną zasadą transakcji za pomocą karty kredytowej lub innej jest nieudostępnianie nikomu, zwłaszcza telefonicznie, mailowo lub przez formularze, numeru karty ani innych zabezpieczeń.

Robiąc zakupy, wybieraj tylko zaufane strony internetowe. Jak je rozpoznać? Zweryfikowana witryna posiada certyfikat bezpieczeństwa SSL, czyli jej adres zaczyna się od „https://” zamiast „http://”. Ponadto, jeśli ma poprawne szyfrowanie, obok URL będzie widoczny symbol kłódki, co oznacza, że połączenie jest względnie bezpieczne.

Upewnij się, że Twój komputer lub urządzenie mobilne są zabezpieczone aktualnym oprogramowaniem antywirusowym oraz zaporą sieciową firewall. Regularnie aktualizuj system operacyjny oraz wszystkie aplikacje, aby zminimalizować ryzyko ataków ze strony złośliwego oprogramowania, nie klikaj w żadne podejrzane linki, zwłaszcza jeśli jesteś proszony o podawanie numeru karty płatniczej.

Karta płatnicza oferuje dodatkowe formy zabezpieczenia płatności. Jeśli masz taką możliwość — skorzystaj z nich. Będziesz mieć pewność, że jeśli dane karty kredytowej dostaną się w ręce osoby trzeciej, oszust nie będzie znał dodatkowego kodu, niezbędnego do autoryzacji płatności.

Robiąc zakupy w internecie, regularnie sprawdzaj wyciągi bankowe oraz historię transakcji, aby natychmiast wykryć nieautoryzowane lub podejrzane transakcje. W razie wątpliwości natychmiast skontaktuj się z bankiem i zgłoś podejrzenie nadużycia. Warto także zmniejszyć limit dziennych transakcji kartą kredytową lub debetową.

Warto wiedzieć

  1. Płatność kartą kredytową i debetową to jedna z częściej wybieranych metod opłacania zakupów w sieci.
  2. Zarówno platformy internetowe, jak i banki wprowadziły najnowsze technologie szyfrowania danych oraz autoryzacji płatności, zabezpieczające cały proces.
  3. Numer karty kredytowej lub innej ma charakter poufny i nie wolno udostępniać go osobom trzecim, chcąc zapobiec nadużyciom i oszustwom finansowym, tak samo jak pozostałych danych karty.
  4. Mimo zaawansowanych systemów zabezpieczeń, podczas dokonywania płatności kartą online, należy zachować ostrożność.
  5. W razie wątpliwości co do widocznych w historii transakcji, należy od razu skontaktować się z bankiem.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Dlaczego konieczne jest podawanie numeru karty podczas płatności?

    Numer karty jest niezbędny do zidentyfikowania konta, z którego mają zostać pobrane środki oraz umożliwia proces autoryzacji płatności i identyfikacji klienta, co jest niezbędne do przetworzenia i finalizacji operacji.

  2. Czy podanie numeru karty płatniczej wystarczy, aby dokonać płatności w internecie?

    Numer karty to tylko jedna z kilku informacji, niezbędnych, aby weryfikacja płatności przebiegła pomyślnie. Nie ma możliwości pobrania pieniędzy z konta bez kompletu danych.

  3. Czy mogę mieć pewność, że dane mojej karty są bezpieczne, gdy dokonuję zakupów online?

    Sklepy internetowe dbają o wysoki poziom bezpieczeństwa transakcji poprzez szyfrowanie danych karty oraz stosowanie zabezpieczeń typu SSL, co minimalizuje ryzyko nieautoryzowanego dostępu do poufnych informacji. Dodatkowo, platformy handlowe często mają systemy monitorujące podejrzane działania i stosują procedury antyfraudowe w celu ochrony danych klientów.

  4. Czy mogę podać dane karty, jeśli dzwoni do mnie pracownik banku?

    Pracownicy banku nie mają prawa dzwonić do Ciebie i prosić o poufne kwestie, takie jak kod zabezpieczający, numer, data ważności karty czy nazwisko posiadacza. Choć rozmówca może Cię przekonywać, że jest to niezbędne do zakończenia operacji, ponieważ np. w wyniku awarii serwera dane nie zostały przesłane w całości, z całą pewnością masz do czynienia z oszustem.

  5. Co zrobić w przypadku zgubienia karty lub gdy numer karty dostanie się w niepowołane ręce?

    Po pierwsze, zawiadom instytucję, która wydała kartę i zgłoś jej zgubienie lub podejrzenie wyłudzenia danych. Pracownik po weryfikacji Twojej tożsamości będzie w stanie natychmiast zablokować kartę, aby uniemożliwić osobom trzecim dokonywanie transakcji z jej użyciem. W niektórych bankach istnieje możliwość samodzielnego zablokowania karty przez internetowe konto bankowe lub aplikację mobilną.

Porównaj karty kredytowe
Patrycja Wojas
Oceń artykuł
5

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments