Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Budżet domowy

Ile kosztuje nabicie klimy?

Ceny rosną, ale o klimatyzację w samochodzie i domu wciąż trzeba dbać. Sprawdzamy, ile kosztuje nabicie klimy w 2023 r. i czy warto na tej usłudze oszczędzać.

W klimatyzacji używane są powszechnie 3 rodzaje chłodziw – R744 (dwutlenek węgla), R1234yf (tetrafluoropropan) i r134a (tetrafluoroetan). Instalacje są dostosowane do jednego z nich. Warto też pamiętać o konieczności odgrzybiania klimatyzacji.

Ile kosztuje nabicie klimatyzacji w 2023 roku?

Średni koszt nabicia klimatyzacji samochodowej w samochodzie osobowym w 2023 to ok. 400-450 zł. Warto jednak pamiętać, że właściciele starszych pojazdów chłodzonych niezbyt sympatycznym dla środowiska czynnika r134a zapłacą raczej 300-400 zł, a właściciele nowszych i bardziej ekologicznych samochodów 500-550 zł.

Oczywiście rozbieżność cenowa może być mniejsza. Dopełnienie sprawnej klimatyzacji starego typu niewielką ilością czynnika chłodzącego może kosztować tylko 150 zł, podczas całkowite nabicie rozszczelnionej wcześniej klimy w nowym SUVie nawet 1000 zł.

Usługa zazwyczaj zawiera podstawowy serwis klimatyzacji, ale odgrzybianie już niekoniecznie.

Od czego zależy koszt nabicia klimatyzacji?

Główne czynniki wpływające na koszty nabicia klimatyzacji samochodowej, to:

  • Ilość czynnika chłodzącego – nabijanie klimatyzacji polega przeważnie na dopełnieniu zbiornika z czynnikiem chłodzącym. Im więcej go brakuje tym wyższy koszt samego chłodziwa. Jednocześnie koszt usługi pozostaje taki sam. Przeciętny samochód będzie potrzebował dobicia 50g do 200g czynnika chłodzącego.
  • Rodzaj czynnika chłodzącego – stosowany w nowych samochodach (zaprojektowanych po 2013 lub wyprodukowanych po 2017 roku) czynnik R1234yf jest droższy od wcześniej stosowanego r134a, a obu potrzeba podobnej ilości. Najtańszy jest dwutlenek węgla sprzedawany jako R744, ale jest on używany w bardzo niewielu modelach pojazdów. Każdy czynnik pracuje pod innym ciśnieniem, nie ma więc możliwości łączenia ich w ramach jednej instalacji klimatyzacji samochodowej.
  • Warsztatu, który wykonuje usługę – jak przy większości usług występują różnice cenowe pomiędzy warsztatami i serwisami, a także pomiędzy różnymi miastami. Nabicie klimatyzacji w Radomiu jest na pewno tańsze niż w Warszawie. Różnice w kosztach robocizny nie są jednak aż tak wysokie i rzadko spotyka się serwisy, które próbują naciągnąć klientów.

Warto pamiętać, że samo nabicie klimy nie wystarczy, jeśli wymaga ona odgrzybienia, wymiany filtrów czy naprawy w celu usunięcia nieszczelności. To są odrębne koszty, czasem od razu wliczone w usługę nabicia klimatyzacji, a czasem od niej niezależne.

Czym nabija się klimatyzację?

Aktualnie w klimatyzacji stosuje się przede wszystkim gaz o roboczej nazwie hfo-1234yf/R1234yf. Tym właśnie czynnikiem nabija się klimatyzację w nowych samochodach. Wcześniej popularny był inny czynnik chłodniczy – r134a, który pozostaje najbardziej popularnym czynnikiem w starszych pojazdach i instalacjach, ale jest szkodliwy dla środowiska.

Stosunkowo dobrym i niedrogim, ale mało popularnym w urządzeniach klimatyzacyjnych jest skroplony dwutlenek węgla (CO2) o odpowiedniej czystości, występujący pod roboczą nazwą R744. Jest on powszechnie stosowany w chłodnictwie przemysłowym. Instalacje obsługujące go działają pod większym ciśnieniem, co jest pewnym utrudnieniem technologicznym, ale np. Mercedes zaczyna montować klimatyzację opartą na dwutlenku węgla w samochodach.

Instalacja przystosowana do jednego czynnika chłodniczego powinna być nim właśnie napełniana. Nie ma możliwości łączenia dwóch i więcej czynników do klimatyzacji. Przynajmniej, jeśli chce się zachować jej sprawność.

Wcześniej używany czynnik chłodzący r134a, a jeszcze przed nim r123a, solidnie przyczyniły się do powstawania dziury ozonowej w poprzednich dziesięcioleciach. Były jednak lubiane przez kierowców ze względu na bezwonność, niską cenę i brak ryzyka zapalenia.

Nowszy czynnik r1234yf chodź zdecydowanie bardziej ekologiczny i mniej przyczyniający się do efektu cieplarnianego, jest rozwiązaniem wymuszonym przepisami UE i raczej nielubianym. Prawdopodobnie przyszłość należy do prostych chłodziw takich jak CO2, które jednak wymagają instalacji odpornych na wyższe ciśnienie.

Kiedy konieczne jest nabicie klimatyzacji w samochodzie?

Zakłada się, że klimatyzację samochodową należy uzupełniać raz w roku. Nawet ze szczelnej instalacji może się w tym czasie ulotnić ok. 10% czynnika chłodzącego. Bywa jednak i tak, że nawet po dwóch latach klimatyzacja samochodowa działa w pełni sprawnie, a ilość czynnika, którą trzeba dobić, jest niewielka. Z drugiej strony nawet minimalne rozszczelnienie instalacji spowoduje większy wyciek czynnika i konieczność dopełnienia go wcześniej.

Najbardziej typowym objawem braku czynnika chłodzącego jest słabe chłodzenie – jeśli w słoneczny dzień klimatyzacja nie jest w stanie obniżyć temperatury wewnątrz pojazdu do pożądanych np. 19C, to bardzo możliwe, że trzeba zgłosić się z nią do warsztatu. Na pewno nie zaszkodzi też sprawdzenie szczelności układu.

Ile kosztuje czyszczenie klimatyzacji w samochodzie?

Koszt czyszczenia klimatyzacji wynosi od 100 zł do 150-200 zł, w zależności od regionu.

Odgrzybianie klimatyzacji, sprawdzenie szczelności układu i wymiana filtra kabinowego składają się na serwis klimatyzacji samochodowej. Usługa ta nie zawsze jest potrzebna – jeśli układ klimatyzacji działa poprawnie wystarczy nabicie klimatyzacji. Jeśli jednak z nawiewów wydobywa się nieprzyjemny zapach, a klima chodzi głośno i nierówno, zdecydowanie trzeba ją przeczyścić.

Serwis mają w zakresie usług te same warsztaty, które oferują nabicie klimatyzacji czynnikiem chłodzącym. Wykonują odgrzybianie klimatyzacji ultradźwiękami lub za pomocą ozonowania.

Ponieważ czyszczenie i napełnienie klimatyzacji przeważnie oferowane jest w ramach jednej usługi, na początku tego artykułu uwzględniamy je w kosztach nabicia klimy. Osoby, które regularnie używają samochodu powinny wykonać obie czynności średnio co rok.

Ile kosztuje serwis klimatyzacji domowej?

Kompleksowy serwis klimatyzacji domowej obejmuje odgrzybianie, czyszczenie filtrów, wymiana czynnika chłodniczego i sprawdzenie ogólnego stanu instalacji. W zależności od wielkości instalacji taka usługa może kosztować jednorazowo 350-700 zł. Wykonują ją wyspecjalizowane firmy, bardzo często odpowiadające wcześniej za instalację klimatyzacji domowej.

Biurowe i domowe systemy klimatyzacji powinny być konserwowane co najmniej z podobną częstotliwością co samochodowe. Wizyta specjalisty raz na rok wystarczy w systemach, które są używane w optymalnych warunkach. Przeważnie jednak filtry powinny być wymieniane częściej. Zaleca się serwis klimatyzacji dwa razy do roku, a jeśli pracuje ona w warunkach silnego zapylenia, nawet częściej.

Klima, naprawy, serwis – jak sfinansować wydatki związane z samochodem

Wydatki związane z samochodem warto wliczyć sobie w roczny budżet i po prostu odłożyć na nie pieniądze. Możliwe jest przewidzenie jak często trzeba wymienić olej, nabić klimatyzację, zapłacić ubezpieczenie i zrobić badania okresowe. Każdy kierowca doskonale wie, że samochód kosztuje. Trudności zaczynają się wraz z nieprzewidzianymi wydatkami, np. koniecznością dokonania naprawy.

Jeśli w jednym momencie nałożą się różne koszty związane z pojazdem, mogą przerosnąć możliwości finansowe właściciela. Ponieważ z reguły nie można ich odłożyć na później, trzeba się w takiej sytuacji poratować pożyczką z banku lub od firmy pożyczkowej.

Jeśli zabrakło Ci niewielkiej, możliwej do spłaty w ciągu miesiąca, kwoty, to rozwiązaniem może być pożyczka gotówkowa na nowych klientów z oprocentowaniem 0%, lub wykorzystanie limitu na karcie kredytowej. Jeśli wiesz, że spłacenie całości z jednej pensji to dla Ciebie zbyt duże obciążenie, wykorzystaj kredyt gotówkowy lub pożyczkę ratalną.

Najlepsze rozwiązania finansowe znajdziesz na naszych stronach:

Warto wiedzieć

  • Nabijanie klimatyzacji samochodowej warto przeprowadzić raz w roku, a biurowej 2 lub 3 razy.
  • Wymianę filtra kabinowego można zrobić jednocześnie z nabiciem klimy.
  • Układ klimatyzacji narażony jest na zagrzybienie.
  • Nie można nabijać instalacji czynnikiem nie przeznaczonym do niej.
  • Szczelność układu wpływa na koszty serwisu.

FAQ - Najczęściej zadawane pytania

  1. Ile kosztuje nabicie i czyszczenie klimy?

    Średnio nabicie i czyszczenie klimy kosztuje w zakresie 300 – 500 zł. Występują spore różnice między częściami kraju, najwięcej jednak zależy od tego, ile i jakiego czynnika chłodzącego potrzebujesz.

  2. Ile kosztuje 100 g czynnika do klimy?

    Przeważnie ok. 100-150 zł, jeśli mówimy o cenniku warsztatu oferującego nabicie klimy. Często bywa tak, że w cenę pierwszych 100 g wliczona jest cena usługi, a kolejne porcje czynnika kosztują już mniej.

  3. Jak często trzeba nabijać klimę w samochodzie?

    Przeważnie klimatyzacja może działać bez problemu przez rok użytkowania samochodu. W tym czasie powinna utracić ok. 10% czynnika chłodzącego. Nieszczelna instalacja może wymagać dodatkowej interwencji. Zdarza się, że nawet po 2 latach klimatyzacja w samochodzie działa bez zarzutu, ale nie należy zwlekać z jej serwisem i nabiciem.

  4. Jak często trzeba nabijać klime w domu i biurze?

    Minimalna częstotliwość to raz do roku. Mocno eksploatowane systemy klimatyzacyjne powinny być nabijane i czyszczone nawet 2-3 razy w roku. Prawdopodobnie na zewnętrznym elemencie klimatyzacji (klimatyzatorze, układzie sterowania) znajdziesz nalepkę określającą termin serwisowania.

  5. Czym grozi nie nabita klima?

    Przede wszystkim brakiem chłodzenia i możliwości regulacji temperatury. Nie nabita klima traci więc swoją główną funkcję i ogranicza komfort jazdy. Ponadto niedziałająca prawidłowo klimatyzacja łatwo ulega zagrzybieniu.

  6. Czym grozi nie czyszczona klima?

    Nie czyszczona klima będzie działać coraz głośniej i mniej regularnie. Filtry będą coraz bardziej zatkane. Może też wydobywać się nieprzyjemny zapach będący skutkiem zagrzybienia.

  7. Czy można nabić klimatyzację samodzielnie?

    Teoretycznie można, ale wymaga to specjalistycznych narzędzi i przynajmniej podstawowych umiejętności posługiwania się nimi. Zdecydowanie nie polecamy nabijania klimatyzacji samodzielnie.

Oceń artykuł
5

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments