Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Finansowe ABC

Biometria behawioralna – czy zwiększy bezpieczeństwo klientów banków?

W dobie rozwoju bankowości internetowej rośnie także ryzyko nadużyć. To z kolei zmusza banki do poszukiwania nowych sposobów uwierzytelniania klientów. Najbardziej zaawansowanym z nich jest biometria behawioralna.

 

Stosowanie standardowych metod uwierzytelniania transakcji, takich jak hasło czy kod pin, zaczyna budzić wiele wątpliwości. Nie gwarantuje również poziomu bezpieczeństwa, którego klienci oczekują od instytucji zajmujących się ich pieniędzmi. Dużo większą wiarygodnością cieszy się odcisk palca – tę metodę uwierzytelniania można znaleźć w ofercie kilku rodzimych banków.

Nowe technologie mają do zaoferowania jednak zdecydowanie więcej – biometria behawioralna, czyli profilowanie użytkownika wykorzystujące ogół jego zachowań, jest w stanie błyskawicznie rozpoznać niepowołaną osobę i zapobiec potencjalnym oszustwom.

Biometria wokół nas

Biometria – choć jest stosunkowo młodą dyscypliną wiedzy – już teraz otacza nas ze wszystkich stron. Wspomniana analiza odcisków palców jest tak naprawdę jednym z jej narzędzi. O krok dalej poszła firma Apple: bazując na trójwymiarowym mapowaniu twarzy stworzyła technologię FaceID, zdolną do rozpoznania uprawnionego użytkownika. Samsung zaproponował z kolei swoim klientom autoryzację na podstawie skanu tęczówki.

Wszystkie dostępne metody znalazły grono zadeklarowanych zwolenników i przeciwników. Gwarantują wprawdzie wyższy poziom bezpieczeństwa niż w przypadku tradycyjnego hasła, ale próby pokazują, że nie są to systemy idealne. Naukowcy stwierdzili jednak, że istnieje jeszcze jedna cecha odróżniająca nas od innych: jest nią sposób, w jaki posługujemy się urządzeniami elektronicznymi.

Biometria behawioralna – czym jest?

Sztuczna inteligencja, analizując codzienne interakcje użytkownika z urządzeniem, tworzy unikalny profil zachowań. W tym procesie bierze pod uwagę setki różnych czynników, takich jak sposób chodzenia, tembr głosu, dynamika posługiwania się klawiaturą, ruchy kursorem myszy czy sposób przewijania stron. Jeżeli system dojdzie do wniosku, że zachowanie użytkownika odbiega od normy, zablokuje urządzenie i poprosi o dodatkowe uwierzytelnienie.

To z jednej strony olbrzymia szansa, ponieważ standardowe, coraz prostsze do złamania, hasła odejdą do lamusa. Z drugiej strony takie rozwiązanie budzi pewne wątpliwości dotyczące prywatności i zasobu informacji, które są zbierane przez podmioty trzecie na nasz temat.

Biometria w Polsce – mBank prekursorem

Wdrożeniem nowego modelu autoryzacji zainteresowanych jest kilka banków operujących na polskim rynku. Prekursorem jest mBank, który już w grudniu 2018 roku zaoferował swoim klientom udział w pilotażowym programie. W testach ma wziąć udział 50 tys. chętnych użytkowników. W ciągu roku system ma za zadanie śledzić ich aktywność w internetowych serwisach banku oraz stworzyć profile zachowań.

Po tym okresie rozwiązanie ma zostać udostępnione wszystkim klientom. Póki co bank umożliwia autoryzację tego typu za pośrednictwem komputera, w dalszym etapie zostaną włączone do niego również urządzenia mobilne. Wprowadzenie biometrycznych metod uwierzytelniających planuje również Alior Bank, który opracowuje model oparty na biometrii twarzy i głosu.

Czy biometria behawioralna zwiększa bezpieczeństwo klientów banków?

Tak, biometria behawioralna zwiększa bezpieczeństwo klientów banków. Ta technologia umożliwia unikalną identyfikację i uwierzytelnianie użytkowników na podstawie ich indywidualnych wzorców zachowań, takich jak tempo pisania na klawiaturze, sposób poruszania myszą, a nawet sposób trzymania i poruszania smartfonem. Jest to metoda niemal niemożliwa do skopiowania lub podrobienia, dzięki czemu tworzy dodatkową warstwę ochrony przed oszustwami cybernetycznymi, w tym kradzieżą tożsamości.

Przykładowo, klient banku, który zwykle loguje się na swoje konto za pomocą smartfona i wpisuje hasło w określonym tempie, może być identyfikowany przez system biometryczny na podstawie tych zachowań. Jeżeli system wykryje, że logowanie nastąpiło z innego urządzenia, albo że tempo wpisywania hasła jest znacznie różne od znanego wzorca, może to wskazywać na potencjalną próbę nieautoryzowanego dostępu do konta.

W takim przypadku system może podjąć dodatkowe kroki w celu weryfikacji tożsamości użytkownika, na przykład poprzez wysłanie dodatkowego kodu uwierzytelniającego na telefon klienta. Dzięki temu biometria behawioralna może skutecznie przeciwdziałać próbom oszustwa i zwiększać bezpieczeństwo klientów banków.

Jak biometria behawioralna może poprawić bezpieczeństwo przy codziennych płatnościach?

Biometria behawioralna może poprawić bezpieczeństwo codziennych płatności na wiele sposobów:

  • Niepowtarzalność: biometria behawioralna bazuje na unikalnych cechach użytkowników, które są trudne do naśladowania lub kradzieży. To sprawia, że jest ona skuteczna przeciwko próbom oszustwa czy kradzieży tożsamości.
  • Ciągłe uwierzytelnianie: w przeciwieństwie do metod jednorazowego logowania, takich jak hasła, biometria behawioralna może być stosowana ciągle w tle podczas całej sesji użytkowania, co zapewnia ciągłą ochronę.
  • Detekcja anomalii: systemy biometryczne są w stanie wykrywać niezwykłe wzorce zachowań, które mogą wskazywać na próbę oszustwa lub naruszenia bezpieczeństwa.
  • Łatwość użycia: biometria behawioralna jest często mniej uciążliwa dla użytkownika niż tradycyjne metody uwierzytelniania, takie jak hasła, które muszą być pamiętane i wprowadzane ręcznie.

Nie tylko pozytywne strony

Analitycy Gartnera, odpowiedzialni za stworzenie raportu na ten temat, przewidują, że odpowiadająca za profilowanie użytkownika sztuczna inteligencja mogłaby być również wykorzystywana w mniej korzystny – z jego punktu widzenia – sposób. Informacje np. o stylu jazdy konkretnej osoby mogłyby trafiać do ubezpieczyciela, wpływając tym samym na wysokość polisy.

Bieżąca analiza treści, które pojawiają się w urządzeniu, stałaby się cennym źródłem informacji dla organów ścigania, zajmujących się np. przypadkami łamania prawa autorskiego. Przeciwnicy biometrii ostrzegają, że może stać się potężnym i powszechnym narzędziem inwigilacji, nad którym łatwo stracić kontrolę. Oczywiście – podobnie jak w przypadku innych odkryć – problemem nie jest sama technologia, ale sposób, w jaki będziemy z niej korzystać.

Biometria behawioralna w bankowości: podsumowanie

Zdaniem naukowców metody uwierzytelniania oparte na biometrii behawioralnej już niedługo staną się powszechnym sposobem zabezpieczenia przed wykorzystaniem urządzeń elektronicznych przez nieuprawnione osoby. Ich podstawową zaletą jest wysoka skuteczność i brak konieczności podejmowania jakichkolwiek działań ze strony użytkownika – system sam na bieżąco kontroluje wszystkie czynności i stwierdza potencjalne nieprawidłowości.

Na pewno wkrótce takie rozwiązanie swoim klientom zaoferuje więcej polskich banków – póki co pierwszy system tego typu testuje mBank. Bez wątpienia metod opartych na biometrii behawioralnej nie należy się obawiać, warto jednak dowiedzieć się więcej na temat tej technologii i sposobu jej wykorzystania przez konkretną instytucję.

Warto wiedzieć

  1. Biometria behawioralna to zaawansowana metoda uwierzytelniania, która polega na profilowaniu użytkownika poprzez analizę jego zachowań.
  2. mBank jest pionierem w zakresie wdrożenia biometrii behawioralnej w Polsce.
  3. Biometria behawioralna zwiększa bezpieczeństwo klientów banków, umożliwiając unikalną identyfikację i uwierzytelnianie użytkowników na podstawie ich indywidualnych wzorców zachowań.
  4. Biometria behawioralna może poprawić bezpieczeństwo codziennych płatności.
  5. Mimo wielu korzyści, biometria behawioralna budzi pewne wątpliwości dotyczące prywatności i zasobu informacji, które są zbierane przez podmioty trzecie.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Co to jest biometria behawioralna?

    Biometria behawioralna to technologia identyfikacji i uwierzytelniania osób na podstawie unikalnych wzorców zachowań, takich jak rytm pisania na klawiaturze czy sposób poruszania się.

  2. Czym jest biometryka?

    Biometryka to nauka zajmująca się technologiami umożliwiającymi identyfikację i uwierzytelnianie osób na podstawie ich fizycznych i behawioralnych cech.

  3. Czy biometria jest bezpieczna?

    Biometria jest generalnie bezpieczna, ale jak każda technologia, może być narażona na różne rodzaje ataków i naruszeń bezpieczeństwa.

  4. Czym jest biometria twarzy?

    Biometria twarzy to technologia uwierzytelniania i identyfikacji, która analizuje unikalne cechy twarzy człowieka, takie jak kształt oczu, nosa, ust czy struktura kości.

  5. Czy warto włączyć weryfikację behawioralna?

    Warto włączyć weryfikację behawioralną, ponieważ może ona znacznie zwiększyć poziom bezpieczeństwa, zapewniając dodatkową warstwę ochrony przed kradzieżą tożsamości i innymi formami cyberprzestępczości.

Porównaj konta osobiste
Adam Rogoz
Oceń artykuł
4.9

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments