Zastrzeżenie utraconej karty płatniczej – jak zrobić to w jednym z 25 banków?

zgubiony portfel z pieniędzmi i kartami leżący na chodniku
Źródło obrazka: depositphotos

Zgubiona lub skradziona karta płatnicza to stres, a także ryzyko utraty zgromadzonych na rachunku oszczędności. Aby uchronić się przed stratą należy niezwłocznie zastrzec utracony „plastik”.

 

Marsz w stronę “plastikowego pieniądza” trwa w najlepsze. Na koniec grudnia 2017 r. w portfelach Polaków znajdowało się 39,1 mln kart płatniczych, czyli było ich o 583 tysięcy więcej niż we wrześniu tego samego roku (NBP). Mając na uwadze wygodę transakcji bezgotówkowych, trend ten nie powinien dziwić. Z drugiej strony korzystanie z “plastików” pociąga za sobą określone ryzyka. Za jedno z głównych zagrożeń z zakresu cyberprzestępczości bankowcy uważają kradzież danych kart debetowych i kredytowych.

Proceder ten nie musi mieć jednak miejsca w internecie. Wystarczy zgubić portfel lub paść ofiarą kradzieży, aby oprócz utraty banknotów i dokumentów, przekazać osobie niepowołanej kolekcję plastików i szereg wrażliwych informacji, co tylko otwiera pole do kolejnych nadużyć. Sprawdziliśmy zatem, jak błyskawicznie zastrzec kartę płatniczą w jednym z 25 banków. Przygotowaliśmy również kilka rad pozwalających ograniczyć liczyć ryzyko utraty zgromadzonych na rachunku oszczędności.

Straciłem kartę płatniczą – co zrobić?

Nadrzędną zasadą w przypadku utraty karty płatniczej, wyeksponowaną w regulaminie każdego banku, jest bezzwłoczne zgłoszenie tego faktu oraz błyskawiczne zastrzeżenie „plastiku”. Zaniedbania w tym obszarze mogą pozbawić nas możliwości odzyskania utraconych w wyniku kradzieży środków. Sposobów na zastrzeżenie karty jest kilka. W zależności od banku można to zrobić:

  • dzwoniąc na wskazany numer telefonu,
  • odwiedzając placówkę banku (często wymagany jest dowód osobisty),
  • korzystając z systemu bankowości internetowej,
  • korzystając z systemu bankowości mobilnej.

Mając na uwadze fakt, że najczęściej karta zostaje utracona w terenie, najszybszą i najbardziej powszechną metodą na jej zastrzeżenie jest kontakt z infolinią banku. Z tego też powodu przygotowaliśmy poniższe zestawienie, obejmujące 25 działających na rynku banków. Wskazaliśmy dostępne sposoby na zastrzeżenie karty oraz numery telefonów pozwalających dokonać tej czynności. Wskazaliśmy także, która instytucja należy do systemu zastrzegania kart, który dokładnie opiszemy w kolejnym akapicie. W celu uzyskania szczegółowych informacji, znajdujących się bezpośrednio na stronie banku, wystarczy kliknąć jego nazwę w tabeli.

 

BankMożliwości zastrzeżenia kartyTelefoniczne zastrzeżenie karty z krajuTelefoniczne zastrzeżenie karty z zagranicySystem zastrzegania kart
Alior Banktelefonicznie,
poprzez bankowość internetową,
w oddziale banku
19 502
12 19 502 (Play)
12 370 70 00
48 12 19 502
48 12 370 70 00
Tak
Bank Pekaotelefonicznie,
w oddziale banku
800 120 016
42 683 83 16
42 683 83 16Tak
Bank Pocztowytelefonicznie,
w oddziale banku
52 34 99 49452 34 99 494Nie
BGŻ BNP Paribastelefonicznie,
w oddziale banku BGŻ PNB Paribas,
w najbliższym oddziale innego banku
801 321 123
22 134 00 00
48 22 134 00 00Tak
BOŚ Banktelefonicznie,
w oddziale banku
801 355 455
22 543 34 34
48 22 543 3443Tak
BZ WBKtelefonicznie,
poprzez bankowość internetową,
poprzez bankowość mobilną,
w oddziale banku
1 January 999948 61 81 19999Tak
Citi Handlowytelefonicznie,
w oddziale banku
801 32 24 84
22 692 24 84
48 801 32 24 84
48 22 692 24 84
Tak
Credit Agricoletelefonicznie,
w oddziale banku
19 019
71 35 49 009
61 856 52 78
48 71 35 49 009Tak
Deutsche Banktelefonicznie,
w oddziale banku
801 18 18 18
12 625 80 44
48 12 625 80 44Nie
EnveloBanktelefonicznie,
w oddziale banku
52 34 99 49452 34 99 494Nie
Eurobanktelefonicznie,
poprzez bankowość internetową,
poprzez bankowość mobilną,
w oddziale banku
19 000
71 795 54 49
48 71 795 54 49Tak
Getin Banktelefonicznie,
poprzez bankowość internetową,
poprzez bankowość mobilną,
w oddziale banku
197 97
32 604 31 61
48 32 604 31 61Tak
Idea Banktelefonicznie,
poprzez bankowość internetową,
w oddziale banku
801 999 111
22 101 10 10
48 101 10 10Nie
ING Bank Śląskitelefonicznie,
poprzez bankowość internetową,
w oddziale banku
32 357 00 1248 32 357 00 12Tak
Inteligotelefonicznie,
poprzez bankowość internetową,
poprzez bankowość mobilną,
w oddziale banku PKO BP
81 535 66 6648 81 535 66 66Tak
mBanktelefonicznie,
poprzez bankowość internetową,
poprzez bankowość mobilną,
w oddziale banku
801 300 800
42 6 300 800
48 42 6 300 800Nie
Millennium Banktelefonicznie,
w oddziale banku
22 598 41 14
801 331 331
48 22 598 41 14
48 22 598 40 40
Tak
Nest Banktelefonicznie,
poprzez bankowość internetową,
poprzez bankowość mobilną,
w oddziale banku
801 800 188
22 438 41 41
48 22 438 41 41Nie
PKO Bank Polskitelefonicznie,
poprzez bankowość internetową,
poprzez bankowość mobilną,
w oddziale banku
800 302 30248 81 535 60 60Tak
Plus Banktelefonicznie,
w oddziale banku
61 856 52 6448 61 856 52 64Tak
Raiffeisen Polbanktelefonicznie,
w oddziale banku
801 180 801
22 549 99 99
519 299 999
48 22 549 99 99
48 519 299 999
Tak
Santander Consumer Banktelefonicznie,
w oddziale banku
71 358 22 2048 71 358 9909Tak
T-Mobile Usługi Bankowetelefonicznie,
w oddziale banku,
w sklepie T-Mobile,
poprzez bankowość internetową,
w wirtualnym oddziale
19 506
12 370 71 00
12 19 506 (Play)
48 12 19 506
48 12 370 71 00
Tak
Toyota Banktelefonicznie801 900 700
22 488 5550
48 22 488 5550Nie
Volkswagen Bank Polskatelefonicznie800 103 301
22 528 96 28
48 22 528 96 28Nie

 

Z zestawienia wynika, że najczęściej oferowaną metodą zastrzeżenia karty jest kontakt telefoniczny. Kolejnym rozwiązaniem jest wizyta w placówce banku. Problem w tym, że zazwyczaj kartę przechowujemy w portfelu wraz z dowodem osobistym, a ten, w formule twarzą w twarz, może być niezbędny do skutecznego zastrzeżenia plastiku. W niektórych bankach czynność tę można przeprowadzić przez system bankowości internetowej lub mobilnej. Metoda ta jest jednak bezużyteczna, kiedy stracimy także smartfon.

System Zastrzegania Kart – ratunek pod wspólnym numerem telefonu

Klienci banków powinni zapamiętać, a przynajmniej mieć zapisane w pamięci telefonu, numery poszczególnych infolinii. Tyle w teorii. W praktyce bywa różnie – szczególnie w sytuacji kiedy korzystamy jednocześnie z usług kilku banków. Częściowym wyjściem z tej sytuacji jest stworzony przez Związek Banków Polskich (ZBP) System Zastrzegania Kart. Pozwala on na przeprowadzenie tej procedury pod wspólnym numerem telefonu 828 828 828. Problem w tym, że nie wszystkie banki przystąpiły do tego rozwiązania. Ich aktualną listę można znaleźć w tym miejscu.

 

W przypadku utraty karty płatniczej możesz skorzystać z Systemu Zastrzegania Kart Płatniczych pod numerem 828 828 828. Infolinia dostępna jest 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Zastrzeżenia dokonać można w kraju i za granicą – wystarczy dodać prefiks +48. Usługa jest bezpłatna – klient ponosi jedynie koszt połączenia telefonicznego. Uwaga – system nie pyta o imię, nazwisko, ani PESEL. Należy podać tylko nazwę banku.

Pokrywasz straty do 150 euro (albo znacznie więcej)

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, właściciel utraconej karty odpowiada za transakcje do równowartości 150 euro (aktualnie około 642 zł), oczywiście jeżeli te zostały zrealizowane przed zastrzeżeniem karty. W przeciwnym wypadku bank bierze na siebie odpowiedzialność za wszystkie nieautoryzowane operacje. Jeżeli transakcje realizowane były zbliżeniowo, to do czasu zastrzeżenia karty, bank pokrywa operacje przekraczające równowartość 50 euro (aktualnie około 214 zł).

Zasady te nie obowiązują, kiedy nieautoryzowane transakcje są wynikiem naszego rażącego niedbalstwa i braku rozwagi. Przykre konsekwencje mogą spotkać osoby, które:

  • nienależycie chroniły swój PIN,
  • pozostawiły kartę w bankomacie,
  • nie dokonały niezwłocznego zgłoszenia utraty karty,
  • przekazały kartę osobom trzecim,
  • nie monitorowały na bieżąco obciążeń rachunku karty.

Obowiązki, jakie stawia bank przed posiadaczem plastiku, wyszczególnione są najczęściej w regulaminie karty lub konta osobistego. Warto zatem dokładnie przyjrzeć się tym dokumentom. Osoby, które chciałby uniknąć jakichkolwiek kosztów (zakładając, że nie utraciły karty z własnej winy) skorzystać mogą z dodatkowego ubezpieczenia. Często dostępne jest ono w kilku wariantach. Te droższe oprócz ochrony od nieuprawnionego użycia karty oferują także OC w życiu prywatnym czy ubezpieczenie domu. Koszt takiej usługi waha od kilku do kilkunastu złotych miesięcznie.

Jak zminimalizować potencjalne straty?

Z uwagi na wszędobylski pośpiech utrata karty płatniczej przytrafić się może każdemu z nas. Dmuchając na zimne przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pozwolą zminimalizować potencjalne straty. Możliwe, że większość posiadaczy kart mimowolnie się do nich stosuje. Oto one:

  • nie przechowuj kodu PIN razem z kartą ani w jej pobliżu – co ciekawe według danych ZBP 12% mężczyzn i 19% kobiet zazwyczaj nosi przy sobie zapisany PIN do karty,
  • zabieraj ze sobą wyłącznie te karty, których w danym momencie potrzebujesz. Pozostałe możesz zostawić w domu – niektóre banki pozwolą ci nawet je tymczasowo zablokować. Zgodnie z badaniami ZBP 56% mężczyzn i 57% kobiet nosi przy sobie wszystkie karty płatnicze,
  • zapisz w pamięci telefonu, i w podręcznym notatniku, numery telefonów wszystkich potrzebnych infolinii,
  • sprawdź czy twój bank przystąpił do Systemu Zastrzegania Kart – jeżeli tak, to zapamiętaj numer 828 828 828,
  • nie wkładaj karty płatniczej do etui telefonu. Może to wygodne, ale w przypadku kradzieży pozbawiasz się możliwości szybkiej reakcji. Pozostaje jeszcze podręczny notatnik, ale prawdopodobnie z niego nie korzystasz lub zostawiłeś go w domu,
  • jeśli lubisz nosić przy sobie wszystkie karty płatnicze, przechowuj je w oddzielnych kieszeniach. Sprawę ułatwić mogą specjalne pokrowce i etui.

Zastrzeżenie karty to jej definitywny koniec (ale i nowy początek)

Decydując się na zastrzeżenie karty musimy mieć świadomość, że w przypadku jej odzyskania, nie mamy już możliwości “przywrócenia jej do życia”. Jedynym rozwiązaniem jest zamówienie nowej. Jeżeli jesteśmy przekonani, że plastik zawieruszył się gdzieś w domu, warto skorzystać z blokady, dzięki której karta staje się na pewien czas bezużyteczna.

Należy przy tym pamiętać, że rozwiązanie to nie uchroni nas przed przed przejęciem przez osobę trzecią takich danych jak numer karty, kod CVC2/CVV2 i data ważności. Dzięki nim, zaraz po zdjęciu blokady, rabuś może wybrać się na zakupy w sieci. Dlatego jeśli nie mamy pewności, co stało się z naszą kartą, warto bez zwłoki skorzystać z opcji ostatecznej. Każdy przecież wie, że w interesie banku jest, aby jak najszybciej dostarczyć nam nowy, pachnący plastik.

 

Czytaj też: Karty wielowalutowe w PLN, EUR, USD i GBP. Jak działają i kto oferuje?

Czytaj też: Cashback – łatwa wypłata gotówki ze sklepowej kasy 

avatar

Powiązane tematy

Komentarze: