Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Finansowe ABC

Jak przenieść aplikację mobilną na nowy telefon?

Nadszedł ten dzień – kupujesz nowy telefon. Na starym są jednak wszystkie aplikacje mobilne, z których korzystasz, w tym bardzo potrzebne Ci aplikacje banków oraz służące do płatności mobilnych. Na szczęście możesz je przenieść na nowy telefon.

Możliwości dotyczące przenoszenia aplikacji mobilnych na nowy telefon zależne są od systemu operacyjnego nowego telefonu. Operacje przenoszenia danych i aplikacji wykonasz w zależności od tego czy korzystasz z produktów Apple/iOS, czy masz telefon oparty na Android lub lub jednym z mniej popularnych OS-ów.

Jak przenieść aplikacje na nowy telefon?

Chcąc przenieść aplikacje z telefonu na telefon, musisz najpierw połączyć ze sobą oba telefony. Możesz to zrobić za pomocą kabla, ale jeśli go nie masz, nie przejmuj się. Wszystkie obecnie używane smartfony można łączyć ze sobą za pomocą bluetooth. Jest też oprogramowanie pomagające przenieść całość danych. Producenci instalują je, ponieważ chcą Ci maksymalnie ułatwić decyzję o zakupie nowego telefonu. Musi być więc prosto, wciąż jednak bywa czasochłonnie. W zależności od możliwości jakie posiadasz, masz kilka opcji.

Uwaga!

Skupiamy się na masowym przenoszeniu aplikacji, jeśli chcesz przenieść tylko aplikację mobilną jednego banku, to pewnie łatwiej Ci będzie zainstalować ją na nowym urządzeniu ze sklepu internetowego i po prostu zalogować się na swoje konto.

Zawsze, gdy przenosisz aplikację mobilną na nowy telefon i rezygnujesz ze starego, to zabezpiecz się przed utratą danych, które na tym starym telefonie były:

  • W aplikacjach bankowych „odepnij” bezpieczne urządzenie, którym dotychczas był stary telefon.
  • Usuń wszystkie aplikacje i dane ze starego telefonu, najlepiej kasując cały dysk.

Mimo iż ryzyko, że ktoś skorzysta z Twojej bankowości internetowej są znikome, to jednak większość drobnych kradzieży z karty czy konta wynika z nieuwagi użytkownika. Lepiej zapobiegać niż potem szukać winnych.

Jak przenieść aplikacje za pomocą Bluetooth?

  • Uruchom Bluetooth w obu telefonach. Nie muszą mieć karty SIM, muszą być tylko odpowiednio blisko siebie.
  • Sparuj oba urządzenia, będzie to wymagało wybrania każdego z nich z listy urządzeń dostępnych i widocznych na tym drugim.
  • Wybierz dane, aplikacje i inne rzeczy, które chcesz udostępnić z jednego telefonu po czym wybierz opcję „Udostępnij” (lub „Importuj/Eksportuj”).
  • Prześlij dane przez Bluetooth, możesz tak wysłać nawet całą kopię zapasową telefonu.

Rozwiązanie jest uniwersalne, ale nie tak proste jak użycie oprogramowania służącego do tego celu. Czasami może też nie przenosić haseł i podobnych rzeczy, a o nie właśnie chodzi Ci przy przenoszeniu aplikacji.

Jak przenieść aplikacje z pomocą chmury Google?

  • Zacznij od podłączenia obu telefonów do tego samego Wifi, będzie taniej niż korzystanie z przesyłania danych.
  • Zaloguj się na obu telefonach na to samo konto w aplikacji Google.
  • Utwórz kopię zapasową danych na starym telefonie.
  • Na nowym telefonie wybierz „przywróć kopię zapasową” i „skopiuj dane”.
  • Wybierz utworzoną na starym telefonie kopię zapasową i zatwierdź przeniesienie danych.

Może to chwilę potrwać, ale bez problemu przeniesiesz wszystkie swoje aplikacje na nowy telefon. Przeglądarkę internetową i dostęp do chmury Google mają obecnie wszystkie smartfony.

Jak przenieść aplikację mobilną na nowy telefon Apple?

Telefony oparte na iOS mają prostą opcję przenoszenia danych za pomocą Bluetooth. Należy kolejno:

  • Uruchomić oba telefony i upewnić się, że znajdują się we wzajemnym zasięgu Bluetooth. Najlepiej mieć je obok siebie.
  • Na nowym iPhone’nie pojawi się aplikacja, którą można zeskanować starym telefonem, co umożliwi ich szybkie połączenie.
  • Wpisz na nowym telefonie kod Apple ID (bez tego się nie uda).
  • Na nowym telefonie wybierz opcję „przenieś dane z iPhone”.

Całe dane ze starego telefonu zostaną skopiowane na nowy, w tym dostępy do bankowości elektronicznej. Banki i tak zażądają potwierdzenia, że Ty to Ty.

Jak przenieść aplikacje mobilne w przypadku zmiany telefonu z Apple na Android?

Zmieniając pomiędzy systemami operacyjnymi musisz do pewnego stopnia połączyć metody z iOS (Apple) i Androida (Samsung, Xiaomi, Huawei, Nokia i inne). Na szczęście oba systemy współpracują ze sobą przy przenoszeniu danych i można przemieść kopię zapasową pomiędzy chmurą Google a iCloud. Mogą pojawić się jednak pewne problemy po drodze – nie wszystkie aplikacje są dostosowane do obu systemów operacyjnych.

Aplikacje mobilne banków powinny jednak działać. Z bankowości internetowej korzystają tak samo użytkownicy telefonów z Androidem i iOSem.

Na starym telefonie Apple możesz zainstalować Dysk Google i umieścić tam kopię zapasową, którą ściągniesz za pomocą wyżej wspomnianego sposobu. Zamiast tego możesz zainstalować Google One na nowym telefonie, a na starym zapisać kopię zapasową w iCloud. Z poziomu Google One można użyć kopii zapisanej na Apple.

Jak przenieść aplikację mobilną na nowy telefon – oprogramowanie producentów

Na telefonach marki Samsung znajdziesz oprogramowanie Samsung Smart Switch, które pozwoli Ci bez problemu przenosić dane i aplikacje pomiędzy telefonami. Możesz przenieść całość danych albo pojedyncze foldery i aplikacje.

Motorola ma darmową aplikację Motorola Migrate, która bardzo ułatwia wszelkie przenosiny danych.

W Huawei możesz skorzystać z aplikacji Phone Clone, która skopiuje wszystkie dane i ustawienia telefonu.

Jeśli korzystasz z telefonów Redmi i Xiaomi, to producent zaleca użycie chmury Google do przenoszenia danych.

Aplikacje do przenoszenia danych między telefonami są bardzo proste w obsłudze, trzeba jednak pamiętać, że niektóre aplikacje są zależne od parametrów telefonu lub systemu operacyjnego.

Z aplikacją mobilną banku nie powinno być problemów, bo z bankowości internetowej możesz korzystać nawet na dość starych telefonach. Za to musisz się spodziewać, że standardowy sposób (przeniesienie kopii zapasowej) nie wystarczy, by zalogować się do bankowości internetowej bez dodatkowej weryfikacji.

Jak przenieść aplikację mobilną banku na nowy telefon?

W przypadku zmiany telefonu, z którego używasz bankowości internetowej możesz chcieć przenieść lub aktywować na nowym telefonie tylko aplikację mobilną banku. Na to również są odpowiednie sposoby, a nawet przygotowane opcje w samych aplikacjach mobilnych. Niestety w bankowości internetowej natkniesz się też na przestarzałe rozwiązania, które bardziej utrudnią Ci przenoszenie aplikacji niż je ułatwią. Trochę zależy od banku.

Jak przenieść aplikację mobilną mBanku na nowy telefon?

W aplikacji mBanku możesz przejść kolejno przez Ustawienia -> Dostęp do banku – > Dodaj nowe urządzenie mobilne.

Na stare urządzenie otrzymasz 6-cyfrowy kod autoryzacyjny, który musisz podać przy aktywacji apki mBanku na nowym telefonie.

Masz teraz 2 telefony podpięte do aplikacji mobilnej mBanku. Stary telefon może odpiąć przechodząc przez Mój Profil -> Aplikacja mobilna i tam odpiąć telefon z dostępu do aplikacji.

mBank skontaktuje się z Tobą telefonicznie, żeby potwierdzić zmianę urządzenia.

Jak przenieść aplikację mobilną PKO BP na nowy telefon?

Niestety IKO (aplikacja mobilna PKO BP) nie pozwala na proste przeniesienie na nowy telefon. Bank radzi najpierw odinstalować ją na starym telefonie, a dopiero potem zainstalować aplikację IKO na nowym telefonie i przejść standardowy proces weryfikacji nowego użytkownika apki.

Jak przenieść aplikację mobilną Pekao na nowy telefon?

Przenosiny aplikacji PeoPay na nowy telefon nie należą do najłatwiejszych. Po zainstalowaniu aplikacji banku na nowym telefonie musisz od nowa wpisać swój PESEL jak przy pierwszym logowaniu do aplikacji. Otrzymasz kod autoryzacyjny, który pozwoli Ci używać aplikacji na nowym telefonie.

Jak przenieść aplikację mobilną ING Banku Śląskiego na nowy telefon?

Zainstaluj aplikację ING Banku Śląskiego na nowym telefonie. Przejdź przez Ustawienia -> Bezpieczeństwo -> Dostęp do banku. Tu możesz dodać nowe urządzenie, ale będzie ono miało dostęp dopiero gdy bank prześle Ci kod autoryzacyjny (wyśle go na stary numer telefonu, ale kartę SIM możesz przełożyć do nowego).

Czy aplikacja mobilna będzie działać po wymianie karty SIM w starym telefonie?

Aplikacje mobilne zasadniczo są przypisane do telefonu, nie do karty SIM. Powinny więc bez problemowo działać nawet jeśli zmienisz kartę. Jeśli jednak były w jakiś sposób połączone z numerem telefonu lub listą kontaktów to nie zmieniło się to po zmianie karty SIM.

Przykład

Aplikacja mobilna banku PKO BP była zainstalowana na telefonie należącym do pana Zdzisława. Pan Zdzisław wyjął kartę SIM i włożył drugą, z telefonu służbowego. Na telefonie wciąż jest aplikacja banku, ale powiadomienia i autoryzacje będą przychodzić na numer z wyjętej karty SIM. Może to uniemożliwić obsługę aplikacji mobilnej.

Wszystko zależy od tego, czy aplikacja była powiązana z jakimikolwiek informacjami zapisanymi na karcie SIM. Nawet jeśli była, aplikacja i wszystkie zapisane w niej dane wciąż są na telefonie po zmianie karty SIM. Możesz po prostu musieć zalogować się ponownie do bankowości elektronicznej i tak jakby od nowa podpiąć telefon do niej.

Czym jest i jak działa bankowa aplikacja mobilna?

Bankowa aplikacja mobilna to przeznaczone na smartfon lub podobne urządzenie oprogramowanie pozwalające korzystać z usług bankowych online. Oferentem i administratorem aplikacji jest w tym wypadku bank opierający przynajmniej część swoich usług na bankowości internetowej.

Przeważnie jest to prosta w obsłudze aplikacja umożliwiająca takie działania jak: sprawdzenie stanu konta, wykonanie przelewu online, płatności BLIK, dokonanie spłaty karty lub kredytu, otrzymywanie powiadomień bankowych, kontakt z obsługą klienta czy ustawienie polecenia zapłaty. Coraz częściej aplikacje mobilne banków są rozbudowywane o dodatkowe opcje typu: zaciągniecie kredytu, zmiana limitów, wymiana walut, ubezpieczenia, reklamacje produktów bankowych, a nawet otwieranie i zamykanie kont.

Korzystając z bankowości internetowej korzystasz zawsze albo z serwisów transakcyjnych przypisanych do strony banku, albo właśnie z aplikacji mobilnych. Te drugie stają coraz bardziej popularne, a możliwość podpięcia do nich BLIK bardzo ułatwiła płatności w skali całego kraju.

Aplikacja mobilna przy każdym użyciu wymaga autoryzacji za pomocą kodu PIN, odcisku palca lub innego sposobu wymaganego przez bank. Oznacza to, że nawet jeśli telefon wpadnie w niepowołane ręce, nie będzie łatwo skorzystać z Twojej bankowości internetowej.

Z aplikacją mobilną banku powiązane są autoryzacje, powiadomienia i aktywacje produktów często wykonywane za pomocą SMS-ów. Jeśli zmieniasz numer telefonu, warto zaktualizować swoje dane we wszystkich aplikacjach bankowych, by uniknąć wysłania informacji bankowej na stary numer.

Niektóre banki mają dwie różne aplikacje mobilne – jedną dla obsługi klientów indywidualnych, drugą przeznaczoną dla firm i organizacji. Prawdopodobnie jednak będą dążyć do uproszczenia w tej kwestii, by uniknąć niepotrzebnych kosztów.

Co zrobić w przypadku utraty telefonu z aktywną aplikacją mobilną banku?

Przede wszystkim należy skontaktować się z bankiem i poinformować o utracie telefonu. Pozwoli to na zablokowanie aplikacji na nim, a także zastrzeżenie kart wirtualnych, jeśli takie posiadasz. Należy też zgłosić na policję zaginięcie/kradzież rzeczy. A nuż telefon zostanie szczęśliwie odnaleziony i oddany?

Faktyczne ryzyko bycia okradzionym jest niewielkie, ponieważ banki zawsze żądają autoryzacji operacji za pomocą kodu PIN lub innego sposobu. Nawet jeśli ktoś ma w ręku Twój aktywny, odblokowany telefon, to może przejrzeć historię Twojej wyszukiwarki, ale nie skorzysta z Twojego konta bankowego. Nie ma więc powodu do obaw.

Jeśli wiesz, że telefon został utracony, ale nie wpadł w niczyje ręce, bo np. został opuszczony do jeziora lub zniszczony młotkiem przez dziecko, nie pozostaje Ci nic innego jak skorzystać z ostatniej kopii zapasowej jaką masz. Jeśli żadnej nie masz, dobrym pomysłem jest ją zrobić dzisiaj. Apple udostępnia opcję zdalnego zablokowania swoich urządzeń, więc w wypadku utraty telefonu warto z niej skorzystać.

Co warto wiedzieć?

  • Aplikacje mobilne można przenosić między telefonami, na ogół jest do tego specjalne oprogramowanie.
  • Oprogramowanie do przenoszenia aplikacji powiązane jest z systemem operacyjnym i ewentualnie modelem telefonu.
  • Przeniesienie aplikacji bankowej na inne urządzenie będzie na ogół wymagać autoryzacji ze strony użytkownika.
  • Żeby przenieść apki pomiędzy telefonami, najlepiej mieć oba urządzenia obok siebie.
  • Jeśli aplikację mobilną połączono wcześniej z numerem telefonu, zmiana karty SIM spowoduje konieczność wprowadzenia części ustawień od nowa.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak zalogować się do aplikacji banku na nowym telefonie?

    Tak samo jak wcześniej na starym. Bank może jednorazowo zażądać dodatkowego uwierzytelnienia lub dodania urządzenia do zaufanych. W aplikacji wyświetlą Ci się komunikaty na temat tego co robić w danej sytuacji. W większości banków możesz mieć do jednego konta przypisane kilka urządzeń jednocześnie, więc możesz najpierw dodać nowy telefon, a dopiero usunąć stary.

  2. Jak dezaktywować aplikację mobilną na starym urządzeniu?

    Najlepiej będzie ją całkowicie odinstalować i usunąć powiązane z nią bazy danych z telefonu. Nie każda aplikacja mobilna pozwala łatwo usunąć użytkownika wraz ze wszelkimi jego danymi bez samego odinstalowywania apki. Po zalogowaniu się do aplikacji bankowej masz jednak dostęp do opcji Dostęp do banku (przeważnie w sekcji Bezpieczeństwo, lub Dostępy) i tam możesz „odpiąć”” urządzenie.

  3. Czy można mieć aplikację mobilną jednego banku na dwóch telefonach?

    Tak, można mieć tę samą aplikację mobilną na 2 i więcej urządzeń. Oczywiście trzeba te urządzenia dodać do listy bezpiecznych urządzeń w samej aplikacji, ale nie jest to trudne. Dotyczy to nie tylko bankowości internetowej. Prawie każdą aplikacją mobilną możesz posługiwać się z różnych urządzeń. Na tym polega działanie w chmurze.

  4. Czy można mieć kilka aplikacji mobilnych banków w jednym telefonie?

    Oczywiście. Masz prawo mieć konta typu ROR we wszystkich bankach, a także tyle kont firmowych za ile jesteś w stanie zapłacić. Wszystkie obsługujące je aplikacje mobilne mogą być na jednym telefonie. Nie będą sobie w żadnym przypadku przeszkadzać, a otwarcie jednej z nich nie ułatwi dostania się do pozostałych. Przedsiębiorcy bardzo często mają kilka aplikacji na jednym telefonie, by obsługiwać konta firmowe oraz rachunki osobiste.

  5. Ile kosztuje korzystanie z aplikacji mobilnej?

    Na ogół korzystanie z aplikacji mobilnej jest bezpłatne. Mówiąc o aplikacjach bankowych możemy śmiało powiedzieć, że nie ma żadnych opłat za korzystanie, ale za płatności online już mogą być. Sprawdź w swoim banku. Czasami przelewy online powyżej pewnego limitu będą płatne, ale nie ma znaczenie czy wykonasz je z serwisu transakcyjnego, infolinii czy z apki mobilnej. 

PORÓWNAJ KREDYTY
Michał Mucha
Oceń artykuł
5

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments