Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Konta

Jak zablokować konto bankowe przez Internet? 

Zastanawiasz się, jak zablokować konto bankowe przez Internet? Element blokady konta bankowego występuje stosunkowo rzadko. Niemniej jednak może zdarzyć się, że środki na twoim rachunku bankowym będą zagrożone. Czy w takim wypadku blokada rachunku bankowego przez internet może uratować twój majątek? Jak tego dokonać w praktyce? O tym piszemy poniżej!

Kto z nas wyobraża sobie nie mieć w obecnych czasach dostępu do konta bankowego przez Internet? Brak możliwości kontrolowania swoich finansów kilkoma kliknięciami, zrobienie szybkiego przelewu w autobusie lub pociągu, czy sprawdzenie historii wydatków wydaje się czymś absolutnie normalnym i powszechnym.

Co jednak w przypadku, gdy nie tylko my chcemy mieć dostęp do naszego osobistego konta? Jak postąpić gdy nasz telefon wpadnie w niepowołane ręce, a wraz z nim np. zestaw haseł i loginów do bankowości internetowej? Jeżeli miałeś do czynienia z takimi zdarzeniami, bądź widzisz niepożądane, podejrzane i nieznane przelewy wychodzące ze swojego konta bankowego, to bez wątpienia twój kapitał jest zagrożony. Nawet pomimo tego, że bank po swojej stronie dba o bezpieczeństwo rachunków klientów.

Z pomocą przychodzi możliwość zablokowania konta bankowego przez Internet!

Jak krok po kroku zablokować konto przez Internet?

Blokowanie konta bądź karty debetowej/kredytowej przez Internet w każdym banku może się nieco różnić. Niewykluczone, że niektóre z nich nie dodały takiej opcji do użycia bezpośrednio przez klienta. Najczęściej jednak należy zalogować się do konta bankowego przez stronę WWW lub dedykowaną aplikację, a następnie wybrać Ustawienia. Kolejnym krokiem jest wyszukanie opcji dotyczących Limitów lub Blokad lub Autoryzacji transakcji.

Wachlarz dostępnych możliwości może zawierać np.

  • ustawienie autoryzacji dwuetapowej,
  • ustawienie limitów transakcji na bardzo niskie,
  • blokadę dostępu na urządzeniu zdalnym,
  • zastrzeżenie karty debetowej lub kredytowej,
  • zmianę haseł i kodów PIN.

Jeśli nie widzimy w naszej bankowości internetowej interesującej nas opcji alternatywą może być przelanie całej kwoty na inne konto w celu czasowego zabezpieczenia naszych środków. Warto w takim przypadku zadzwonić na infolinię banku i przedstawić sytuację, bo być może niektóre opcje możliwe są tylko dla pracownika.

Co daje blokada konta bankowego w banku?

Blokada konta bankowego skutecznie zabezpiecza nas przed utratą środków zgromadzonych na rachunku. Jeżeli naszą uwagę zwróciły podejrzane transakcje, których na pewno nie dokonywaliśmy, to warto zadbać o bezpieczeństwo naszych pieniędzy. Ponadto – jeżeli nie jesteśmy pewni, czego dotyczy dana płatność, to zawsze możemy zwrócić się do banku i poprosić o więcej informacji i w razie czego od razu zareagować.

Instytucje finansowe obecnie oferują szerokie spektrum obsługi klienta, najszybszymi zazwyczaj są infolinia lub czat z doradcą. Jeżeli chcemy jednak zadziałać samodzielnie, to warto sprawdzić opcje oferowane w aplikacji mobilnej banku, w którym przechowujemy środki finansowe.

Jak zablokować konto bankowe przez aplikację mobilną?

Najczęściej w aplikacji mobilnej opcje blokowania konta bankowego lub karty wydanej do konta umieszczone są w zakładce Ustawienia/Blokady lub Limity. Jeżeli w konkretnym przypadku nie widzimy takiej funkcjonalności, to warto sprawdzić stronę WWW banku lub skontaktować się z doradcą. Pamiętajmy, że w przypadku podejrzenia przestępstwa nieautoryzowanego dostępu do naszego konta bankowego często liczy się czas i możemy nawet nie spostrzec się, że nasze środki nagle zniknęły. Warto więc zadziałać jak najszybciej.

Jak zablokować konto bankowe przy użyciu konta e-mail?

Blokada konta bankowego przy użyciu konta email nie jest najszybszą opcją na zabezpieczenie naszych środków. Najczęściej wiąże się to z wysłaniem wiadomości email na dedykowaną skrzynkę banku i nawet jeśli bank posiada osobny alias do obsługi takich zgłoszeń, to nigdy nie możemy mieć pewności, że nastąpi to w odpowiednim czasie tak, by nasze pieniądze pozostały nietknięte. W związku z powyższym takie rozwiązanie na pewno nie będzie jedynym, rekomendowanym przez nas sposobem. W praktyce zdecydowanie lepiej jest procesować taką sprawę samodzielnie w aplikacji lub poprzez kontakt telefoniczny z infolinią.

W jakich sytuacjach konieczne jest zablokowanie konta?

Przede wszystkim w sytuacjach, gdy zgubimy lub zostanie skradziony nam sprzęt przy pomocy, którego logowaliśmy się do bankowości internetowej. Często zdarza się, że z nadmiaru haseł do różnych witryn zapisujemy je w notatniku lub wiadomości roboczej. Złodzieje doskonale zdają sobie z tego sprawę, więc nie należy liczyć na to, że nie będą wertowali naszego telefonu lub komputera w poszukiwaniu loginów i haseł.

Ponadto, blokada konta bankowego konieczna będzie również, gdy nasze podejrzenia wzbudzą niestandardowe transakcje wychodzące z naszego rachunku, lub gdy dowiemy się, że poświadczenia klientów danego banku trafiły w niepowołane ręce wskutek wycieku danych.

Jak odblokować swoje konto bankowe?

Gdy już dojdzie do blokady rachunku właściciela konta, to na jego wniosek instytucja finansowa powinna je odblokować. Odblokowanie konta bankowego lub karty kredytowej/debetowej najczęściej odbywa się w ten sam sposób, co ich zablokowanie. Niektóre banki wymagają jednak kontaktu w takiej sprawie innym kanałem niż internetowy – czasami będzie to kontakt telefoniczny lub osobisty w placówce. Zazwyczaj tłumaczone jest to względami bezpieczeństwa i dywersyfikacją ryzyka.

Jeżeli jednak nasz bank udostępnia taką opcję w aplikacji, to zazwyczaj znajduje się ona w sekcji Ustawienia -> Blokady lub Ustawienia -> Limity, ewentualnie Ustawienia -> Bezpieczeństwo.

Należy pamiętać, że odblokowania konta powinniśmy dokonać jedynie wtedy, gdy jesteśmy przekonani o tym, że nikt niepowołany nie będzie mógł uzyskać dostępu do środków finansowych, które na danym koncie zgromadziliśmy.

Jak zabezpieczyć swoje konto bankowe?

Konto bankowe możemy zabezpieczyć stosując różne funkcjonalności udostępnione przez nasz bank. Najczęściej w aplikacji internetowej lub mobilnej możemy spotkać się z limitami na transakcje internetowe, transakcje kartą, przelewy – w przypadku podejrzenia nieautoryzowanego dostępu do naszych pieniędzy możemy ustalić limity na najniższe, tak żeby utrudnić wypływ środków. Co więcej, częstokroć możliwe jest zastrzeżenie karty kredytowej/debetowej, co sprawi, że staną się one kompletnie bezużyteczne.

Jak zabezpieczyć konto bankowe za pomocą haseł?

Oczywistym, ale często lekceważonym środkiem bezpieczeństwa jest używanie silnych haseł, regularna ich zmiana i nie zapisywanie ich na kartkach przyklejonych do telefonu, w wiadomościach roboczych, czy też w notatkach. Jeżeli zostanie skradziony nasz smartfon, będzie to bowiem prosta droga do przełamania najważniejszych aplikacji bankowych. Nie ułatwiajmy przestępcom dostępu do naszych najcenniejszych danych.

Jak zabezpieczyć środki z rachunku bankowego?

Oczywistym i najskuteczniejszym środkiem może być po prostu przelanie całości środków z zagrożonego konta na inny rachunek i zgłoszenie bankowi, że nasze konto mogło paść łupem przestępców. Jeżeli nie posiadamy innego konta i nie mamy nikogo zaufanego, komu czasowo moglibyśmy powierzyć nasze pieniądze, to znajdźmy najbliższy bankomat i wypłaćmy możliwie jak najwięcej kapitału.

O czym jeszcze pamiętać blokując konto bankowe?

Blokując nasze konto bankowe pamiętajmy o tym, żeby nie pozbawić się możliwości dysponowania własnymi pieniędzmi. Zanim to zrobimy przelejmy chociażby część środków lub wypłaćmy je w najbliższym bankomacie. Nigdy bowiem nie wiemy, jak długo potrwa sytuacja zagrożenia, a zablokowane konto lub karty debetowe na nic nam się zdadzą.

Jak wygląda blokada konta bankowego przez organ egzekucyjny?

Innym niestandardowym przypadkiem jest blokada konta bankowego na wniosek organu egzekucyjnego. W postępowaniu egzekucyjnym może działać zarówno komornik (na podstawie przepisów kodeks postępowania cywilnego i ustawy prawo bankowe), jak i administracyjne organy np. dyrektor zakładu ubezpieczeń społecznych, bądź Urząd Skarbowy. W takim wypadku, jeżeli trwa blokada środków na koncie, to w pierwszej kolejności musimy udać się do banku celem ustalenia, kto dokonał zajęcia kont oszczędnościowych celem uzyskania wierzytelności pieniężnej. Jeżeli ustalimy organ egzekucyjny i chcemy zwolnić blokadę rachunku, to musimy udać się do podmiotu, który nam zajął środki.

Ile komornik może zablokować na rachunku bankowym?

Pamiętajmy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami egzekucji podlegają wszelkie rachunki bankowe powiązane z danym kontem tj. lokaty, subkonta, rachunki oszczędnościowe etc. Wynika to z faktu, że zajęcie konta obejmuje tożsamość podmiotową – zatem w blokadzie konta podlegają egzekucji wszystkie rachunki przypisane do danej osoby.

W przypadku roszczeń cywilno-prawnych – egzekucji podlega 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207), przysługującego pracownikowi zatrudnionemu w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy (art. 54.1. ustawy prawo bankowe). Uwaga! Świadczenia alimentacyjne podlegają egzekucji w 100% z rachunku bankowego (art. 1083 § 2. kpc – wierzytelności z rachunku bankowego podlegają egzekucji na zaspokojenie alimentów w pełnej wysokości).

Warto wiedzieć

  1. Profilaktyczne sprawdzanie stanu konta oraz historii przelewów wychodzących pomoże nam w szybkim dostrzeżeniu, że nasze środki mogą być zagrożone.
  2. Jeżeli logujemy się do bankowości internetowej, to pamiętajmy, żeby nie przechowywać haseł i loginów zapisanych w notatkach lub wiadomościach.
  3. Jeżeli naszą uwagę przykują nieznane nam transakcje, to warto działać szybko i zdecydowanie. Przelew środków na inne konto, zmiana haseł, limitów są prostymi, ale skutecznymi rozwiązaniami.
  4. Blokada konta to broń obosieczna. Przede wszystkim chroni nas przed tym, że nasze pieniądze trafią w niepowołane ręce. Z drugiej jednak strony, jeżeli całość środków znajduje się na danym koncie, to może być dla nas uciążliwe, jeżeli wskutek ich zablokowania nie będziemy mogli nimi dysponować.
  5. Odblokowanie konta bankowego może wymagać osobistej wizyty w placówce bankowej w celu zweryfikowania naszej tożsamości.
  6. W przypadku egzekucji z rachunku bankowego – kwota wolna do wykorzystania wynosi 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę. W przypadku egzekucji alimentów – egzekucji podlega ze strony banku 100% wierzytelności pieniężnej.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak zablokować dostęp do konta bankowego? 

    Dostęp do konta bankowego lub kart kredytowych i debetowych możemy zlecić za pośrednictwem aplikacji mobilnej, infolinii lub osobiście w placówce banku. W niektórych przypadkach nie wszystkie z tych opcji będą dostępne, zależy to od wewnętrznej polityki instytucji finansowej, której powierzyliśmy nasze pieniądze. Warto sprawdzić, czy dla takich przypadków bank nie przewidział dedykowanej infolinii, która odpowiedzialna jest jedynie za taki rodzaj spraw – w takiej sytuacji może być to najlepsza i najszybsza opcja.

  2. Jak zabezpieczyć się przed włamaniem na konto bankowe? 

    W celu zabezpieczenia się przed włamaniem na konto bankowe pamiętajmy o ustawieniu silnych haseł oraz autoryzacji dwuetapowej. Możemy również regularnie, np. co miesiąc zmieniać nasze hasła i piny. Nigdy nie zapisujmy ich w notatkach i wiadomościach roboczych, gdyż jest to łatwy i znany sposób stosowany przez wielu posiadaczy rachunków bankowych, a przestępcy doskonale o tym wiedzą.

  3. Kto może zablokować konto? 

    Najczęściej konto możemy zablokować samodzielnie za pośrednictwem aplikacji bankowej lub kontaktując się bezpośrednio z infolinią lub pracownikiem placówki i wtedy z ich pomocą dokonamy blokady. Konto bankowe może również zablokować organ egzekucyjny, bądź instytucje, które stosują przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy.

  4. Czy można przez Internet zamknąć konto w banku? 

    Opcja całkowitego zamknięcia konta bankowego przez Internet nie jest powszechną praktyką. Banki często w ten sposób chcą zniechęcić klientów do zakończenia korzystania z ich usług, a jedyną możliwością jest kontakt osobisty bądź listowny.

  5. Czy da się zablokować przelewy od kogoś? 

    Opcja blokowania przelewów przychodzących nie należy do powszechnych, a najprawdopodobniej nie jest w ogóle możliwa. Zawsze warto jednak zwrócić się bezpośrednio do doradcy w swoim banku i dopytać o takie rozwiązanie, ponieważ nie wszystkie funkcjonalności są udostępnione klientowi końcowemu w aplikacji mobilnej lub internetowej.

Porównaj konta osobiste
Patryk Chodyniecki
Oceń artykuł
5

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments