Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Płatności

Przelew na telefon BLIK – kto oferuje?

Getty Images

Musisz pilnie przekazać komuś środki, a nie masz numeru jego konta bankowego? Sprawdź przelewy na telefon BLIK. Usługa uratuje Cię, gdy chcesz przesłać pieniądze, a nie znasz numeru rachunku odbiorcy lub zależy Ci na błyskawicznym zaksięgowaniu środków. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, jak wysyłać i odbierać przelewy BLIK.

Usługi BLIK wciąż zyskują na popularności. Jak podało biuro prasowe marki, w pierwszej połowie 2024 r. użytkownicy BLIK zrealizowali 1,1 mld operacji, czyli o 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. BLIK najczęściej jest wykorzystywany w e-commerce jako metoda opłacania zakupów.

Przelewy na telefon to inna usługa w ramach BLIK, pozwalająca przekazać środki znając tylko numer telefonu odbiorcy. W pierwszym półroczu tego roku użytkownicy zlecili aż 150,7 mln takich przelewów na telefon. Średnia wartość jednego przelewu to 153 zł.

Przelew na telefon – co to jest?

Przelew na telefon, zwany też przelewem BLIK lub po prostu BLIKIEM, to jedna z metod przekazywania pieniędzy na rachunek w banku. Usługa umożliwia przesłanie środków bez znajomości numeru konta odbiorcy. Minimalna kwota, którą prześlesz BLIKIEM to 1 grosz. Maksymalną określa regulamin Twojego banku i limit, który ustawisz.

BLIK to produkt uruchomiony w 2015 r. przez Polski Standard Płatności. Można powiedzieć, że jest on zamiennikiem karty płatniczej.

Płatności BLIK, oprócz przelewów BLIK na telefon, obsługują:

  • płatności w sklepach internetowych i stacjonarnych,
  • wypłacanie pieniędzy z bankomatów,
  • wpłacanie gotówki poprzez wpłatomaty.

Do wszystkich tych czynności potrzebujesz 6-cyfrowego kodu BLIK, który wygenerujesz w swojej aplikacji bankowej. Kod wpisujesz na terminalu (w sklepie stacjonarnym), w okienku na stronie sklepu internetowego lub na ekranie bankomatu (wpłatomatu), a następnie zatwierdzasz operację PIN-em w aplikacji mobilnej.

Z BLIKA możesz także korzystać zbliżeniowo. Nie musisz wpisywać kodu BLIK, wystarczy, że przyłożysz smartfon do terminala. Zbliżeniowo BLIKIEM zapłacisz nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Terminale w sklepach poza Polską nie przyjmują co prawda kodu BLIK, ale nie ma problemu, aby korzystać z nich zbliżeniowo.

Główne cechy przelewu BLIK to:

  • natychmiastowe zaksięgowanie środków (pieniądze wpłyną na konto odbiorcy w kilka chwil po autoryzacji zlecenia, także w środku nocy lub w święto – BLIK działa 24 h na dobę i 7 dni w tygodniu),
  • jedyną daną identyfikującą odbiorcę jest jego numer telefonu.

Usługa ta jest bardzo popularna ze względu na szybkość działania, wygodę i bezpieczeństwo. Nie musisz znać numeru konta odbiorcy (a więc nie musisz go także podawać, jeżeli to Ty jesteś odbiorcą), aby przekazać mu środki.

Przelew BLIK – kiedy się przydaje?

Przelew na telefon jest wykorzystywany w codziennych sytuacjach: znajomi rozliczają między sobą BLIKIEM rachunek z restauracji, rodzice przekazują w ten sposób kieszonkowe dziecku itd.

BLIK może też być używany w bardziej oficjalnych sytuacjach. Sprzedajesz coś na portalu internetowym i z jakiegoś powodu nie chcesz zdradzać kupującemu swojego numeru konta? Podaj mu swój numer telefonu. Tyle wystarczy, aby przeprowadził transakcje BLIK i przelał Ci należną kwotę.

Jak działa przelew na telefon?

Przelew na telefon w systemie BLIK oparty jest na systemie natychmiastowych przelewów opracowanych przez PSP – Polski Standard Płatności, z którym współpracują największe banki w Polsce. Aby skorzystać z BLIKA na smartfonie, wystarczy ściągnąć aplikację bankową i włączyć usługę BLIK.

Przelewy BLIK działają w dwie strony – możesz zarówno przekazywać BLIKIEM środki na konto odbiorcy, jak i przyjmować płatności od innych użytkowników usługi.

Przelewy na telefon są równorzędne z tradycyjnymi przelewami wykonanymi w oddziale banku czy przez bankowość internetową. Z tym że są one zawsze błyskawiczne – środki księgują się na rachunku odbiorcy niemal od razu po autoryzowaniu operacji.

Choć za przelewy BLIKEM bank ma prawo naliczać opłaty, to w praktyce większość instytucji finansowych realizuje je za darmo. Opłaty pobierane są przy kontach firmowych, dla klientów indywidualnych są bezpłatne.

Spróbuj tego

To m.in. dlatego też BLIK jest dobrą alternatywą dla Express Elixir, czyli przelewów błyskawicznych. Z reguły banki naliczają za taki przelew opłatę (min. 5 zł), a BLIK jest darmowy. A tak samo jak przy Express Elixir, przelew wysłany BLIKIEM na koncie odbiorcy znajdzie się natychmiast.

Jak połączyć numer telefonu z numerem konta bankowego?

Abu móc korzystać z usługi BLIK – przelew na telefon, musisz ją aktywować. Funkcja nie jest uruchamiana automatycznie wraz z otwarciem konta bankowego czy instalacją aplikacji.

Czy możesz podać dowolny, wykorzystywany przez Ciebie numer telefonu? Nie zawsze.

W zależności od banku, numerem telefonu przypisanym do odbierania BLIK może być:

  • numer, który zdefiniowałeś jako numer do odbierania SMS-ów autoryzacyjnych (tak jest np. w Millennium Bank S.A., aby podłączyć inny numer, należy wcześniej ustawić go jako numer do odbierania kodów autoryzujących),
  • dowolny, podany przez Ciebie, numer telefonu (tak jest w ING Bank Śląski S.A.).

Uwaga!

Jeden numer telefonu może być przypisany do jednego rachunku. Jeżeli masz kilka kont w różnych bankach, musisz zdecydować, który rachunek połączysz z telefonem.

Przykład: Alicja ma otwarte dwa rachunki w różnych bankach i posiada jeden numer telefonu. Może go sparować z jednym (wybranym przez siebie) kontem. W przypadku, kiedy będzie chciała go przypisać także do drugiego rachunku, numer automatycznie zostanie odpięty od pierwszego konta.

Poniżej schemat rejestracji numeru telefonu w Millenium Bank S.A.:

  1. Zaloguj się do aplikacji mobilnej banku i kliknij ikonę swojego profilu (okrągła ikona w lewym górnym rogu ekranu).
  2. Wybierz Ustawienia -> Ustawienia ogólne BLIK -> Ustawienia przelewu na telefon.
  3. Zaakceptuj zgodę na otrzymywanie przelewów BLIK na wskazany numer telefonu (domyślnie jest to numer, który służy Ci do odbierania haseł SMS), kliknij Dalej i zatwierdź dyspozycję PIN-em.

Od tej chwili możesz dokonywać wszystkich operacji w ramach usługi BLIK, czyli przesyłać i odbierać przelewy na telefon, płacić BLIKIEM w sklepach, wpłacać i wypłacać gotówkę w bankomatach itd.

Które banki oferują przelew na telefon?

Przelewy BLIK możesz odbierać lub wykonywać na rachunek prowadzony w każdym większym banku i w wielu spółdzielczych. Nadawca i odbiorca nie muszą mieć konta w tej samej instytucji finansowej. Wystarczy, że obie są w systemie BLIK, a zlecony przelew dojdzie natychmiast na konto adresata.

Aktualnie (stan na październik 2024 r.) BLIK współpracuje z 19 podmiotami.

BLIK na telefon wykonasz na rachunek (z rachunku) prowadzony w:

  • Alior Bank S.A.,
  • ING Bank Śląski S.A.,
  • Millennium Bank S.A.,
  • mBank S.A.,
  • PKO Bank Polski,
  • Pekao S.A.,
  • Santander Bank Polska S.A.,
  • VeloBank S.A.,
  • Credit Agricole S.A.,
  • BNP Paribas S.A.,
  • Nest Bank S.A.,
  • Bank Pocztowy S.A.,
  • Bank Ochrony Środowiska S.A.,
  • Citi Handlowy S.A.

A także prześlesz go do banku spółdzielczego:

  • Grupy BPS,
  • Banków Spółdzielczych SGB,
  • Banku Spółdzielczego w Brodnicy,
  • Banku Spółdzielczego Rzemiosła w Krakowie,
  • Krakowskiego Banku Spółdzielczego.

Co się stanie, jeżeli zrobisz przelew BLIK do osoby, która ma tę funkcję wyłączoną? To zależy, w jakim banku jest konto odbiorcy. W mBank S.A. od listopada 2023 r. nie da się technicznie wykonać BLIKA na numer niezarejestrowany w BLIK. System wykrywa, że numer nie jest w BLIK i nie puszcza takiego przelewu.

W innych bankach może być tak, że odbiorca otrzyma powiadomienie, o tym, że ktoś chce zasilić jego konto BLIKIEM, ale aby operacja się udała, adresat musi zarejestrować numer. Jeżeli nie zrobi tego w terminie podanym w powiadomieniu, środki wrócą do Ciebie (nadawcy przelewu).

Jak wysłać przelew na telefon?

Przelew na telefon jest wygodny, ponieważ, jak sama nazwa wskazuje, nie musisz znać numeru konta odbiorcy, wystarczy Ci numer telefonu. Chodzi o numer, który osoba zarejestrowała w BLIK, łącząc go tym samym ze swoim rachunkiem.

Możesz skorzystać z Twojej listy kontaktów, wybierając osobę, której zlecisz przelew BLIK lub wpisać numer ręcznie – jeżeli adresat nie jest Twoim znajomym i jednorazowo przelewasz mu środki.

Schemat postępowania jest podobny w aplikacji każdego banku. Logujesz się do aplikacji, wybierasz odbiorcę przelewu, wpisujesz kwotę i zatwierdzasz. Cała procedura nie powinna zająć Ci więcej niż 1 minutę.

Poniżej znajduje się instrukcja, jak zrobić przelew BLIK w aplikacji banku PKO BP.

  1. Zaloguj się do aplikacji mobilnej IKO i wejdź w Płatności → Przelew na telefon → Nowy przelew.
  2. Wybierz numer telefonu z kontaktów w Twoim telefonie lub wpisz numer osoby, której chcesz przesłać pieniądze.
  3. Uzupełnij kwotę przelewu i zaakceptuj operację, klikając Potwierdź.

Uwaga!

W większości banków możesz uruchomić usługę pokazującą osoby z Twojej książki telefonicznej, które mają włączoną usługę przelewów na telefon. Przy imieniu i nazwisku takiej osoby znajdziesz ikonę BLIK (na etapie wybierania kontaktu, któremu zlecasz przelew).

Jak odebrać przelew na telefon?

Aby odbierać przelewy BLIK, nie trzeba czynić żadnych specjalnych kroków. Samo zarejestrowanie numeru telefonu i połączenie go z kontem, pozwala na otrzymywanie przelewów BLIK od innych osób. O fakcie odebrania przelewu zostaniesz poinformowany SMS-em lub powiadomieniem typu „push” z aplikacji mobilnej banku.

Nadawca twierdzi, że nadał do Ciebie przelew, ale Ty nie otrzymałeś żadnych środków?

Oto możliwe przyczyny:

  • problem z aplikacją banku – być może masz starą wersję i środków nie widać, mimo że są na Twoim rachunku, najlepiej zaktualizuj aplikację do najnowszej wersji,
  • zły numer telefonu – możliwe, że zlecający przelew zrobił czeski błąd w numerze Twojego telefonu lub wysłał na inny numer, który co prawda należy do Ciebie, ale nie masz go połączonego z BLIKIEM – sprawdź, czy pod ten numer nie przyszedł Ci komunikat, że ktoś przesyła Ci pieniądze.

Jeżeli po upewnieniu się, że numer jest prawidłowy, pieniądze nie zaksięgowały się, nadawca przelewu powinien złożyć reklamację. Należy wysłać ją do banku, którego aplikacja została użyta do dokonania transakcji (a nie do Polskiego Standardu Płatności – właściciela BLIK).

Jak wysłać prośbę o przelew BLIK?

Chcesz pożyczyć od znajomego pieniądze lub upomnieć się o zwrot środków, które on jest Ci winny? Usługa Prośba o przelew BLIK sprowadza tę czynność do kilku kroków. Po prostu wybierasz osobę, wpisujesz kwotę, o którą prosisz i ewentualnie dodajesz tytuł prośby.

Uwaga!

Osoba, do której wyślesz prośbę o przelew, otrzyma powiadomienie. Aby zaakceptować prośbę (tzn. zgodzić na przesłanie wskazanej kwoty) wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji mobilnej. Środki natychmiast zostaną pobrane z rachunku i trafią na konto odbiorcy (proszącego). Aktualnie poprzez tę funkcję można poprosić jednorazowo o maksymalnie 500 zł.

Prośba o przelew BLIK w aplikacji ING Banku Śląskiego wygląda następująco.

  1. Wejdź w aplikację bankową, kliknij ikonę BLIK i wybierz Prośba o przelew.
  2. Wybierz z listy kontaktów odbiorcę prośby (możesz „podejrzeć”, który z Twoich znajomych w książce telefonicznej ma aktywnego BLIK-a).
  3. Wpisz kwotę, ewentualny tytuł prośby, kliknij Poproś, a następnie potwierdź dyspozycję.

Adresat prośby otrzyma ze swojego banku powiadomienie, że prosisz go o przelew BLIK. Może potwierdzić, odrzucić lub zignorować prośbę – po 72 godzinach prośba automatycznie wygaśnie.

Usługa BLIK – jakie jeszcze daje możliwości?

Przelewy BLIK, wpłaty i wypłaty gotówki tą metodą to główne usługi BLIK, lecz nie jedyne. Twórcy rozwiązania wpadli na pomysł zaimplementowania do produktu dwóch funkcji, które są przydatne na co dzień. Dostęp do funkcji zależy od banku, więc nie możemy zagwarantować, że opcje, które opisujemy poniżej, są możliwe do wykonania w Twojej aplikacji.

Podziel rachunek

Podzielenie rachunku to funkcja zbliżona do Prośby o przelew. Opcji Podziel rachunek użyjesz, kiedy sam opłacisz rachunek w restauracji czy składkowy prezent dla kolegi z pracy i chcesz, aby znajomi Ci zwrócili część środków. Możesz wpisać kwotę oczekiwanego przelewu ręcznie lub skorzystać w funkcji automatycznego podziału rachunku. System wtedy podzieli po równo opłaconą kwotę na liczbę osób i roześle prośby o przelew w stosownej wysokości.

Płatności powtarzalne

Z kolei Płatności powtarzalne to funkcja łącząca polecenie przelewu i zlecenie stałe. Użyjesz jej do regulowania opłat cyklicznych – czynszu, abonamentu za internet, opłat za prąd itd. Możesz przypisać stałą kwotę przelewu (w przypadku czynszu, czesnego za przedszkole, szkołę itp.) lub wybrać wariant kwoty zmiennej (za rachunki, których wartość jest zależna od zużycia).

Co warto wiedzieć?

  1. Przelewy BLIK na telefon to usługa, która umożliwia odbieranie i przesyłanie środków z wykorzystaniem numeru telefonu. Wystarczy znać numer telefonu odbiorcy, aby przekazać mu pieniądze.
  2. Usługa BLIK działa we wszystkich dużych bankach, ale należy ją najpierw uruchomić w aplikacji mobilnej. Po zalogowaniu się trzeba poszukać zakładki typu Ustawienia BLIK i zaakceptować zgodę na płatności BLIK.
  3. Obok przelewów BLIK na telefon, usługa umożliwia płacenie kodem BLIK w sklepach stacjonarnych i w sieci oraz pozwala wypłacać pieniądze z bankomatu (lub wpłacać poprzez wpłatomat).

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Ile można przelać na telefon?

    BLIK (jako dostawca usługi) ani przepisy prawa nie precyzują maksymalnej wartości przelewu na telefon. Górna granica zależy od limitu na transakcje BLIK w danym banku. W Alior Bank S.A. wynosi on 1 000 zł, ale można go zmienić (do max. 5 000 zł) w aplikacji bankowej.

  2. Co widzi odbiorca przelewu na telefon?

    Adresat przelewu widzi imię i nazwisko osoby zlecającej przelew BLIK, nie widzi ani jej adresu, ani numeru rachunku. Imię i nazwisko pochodzi z umowy o prowadzenie konta zawartej z bankiem. Nie można zatem ręcznie zmienić danych, które zobaczy odbiorca (jeżeli osoba nadająca przelew nazywa się Jan Kowalski, to zmieni ustawień w ten sposób, aby odbiorca przelewu widział w polu nadawcy Adama Nowaka).

  3. Po jakim czasie przychodzi BLIK na telefon?

    Przelewy BLIK księgują się w czasie rzeczywistym. W praktyce środki znajdują się na koncie odbiorcy w ciągu kilku sekund od zlecenia operacji. Płatności BLIK działają 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu.

ŹródłaBibliografia

  1. https://blik.com/

Oceń artykuł
4.9

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments