Banki nieustannie upraszczają procedury, pozwalając na założenie konta osobistego bez konieczności odwiedzania oddziału. Sprawdziliśmy, jak wygląda proces zakładania konta osobistego oraz jakich dokumentów wymagają działające na rodzimym rynku banki. W naszym artykule przedstawiamy także ułatwienia dla osób pochodzących z Ukrainy.
- 1. Konto bankowe – definicja
- 2. Rodzaje rachunków bankowych
- 3. 8 sposobów na założenie konta bankowego
- 4. Biometria a otwarcie rachunku osobistego
- 5. Jak założyć konto w banku będąc za granicą?
- 6. Jak założyć konto – procedury w 22 bankach
- 7. Alior Bank
- 8. Bank Polskiej Spółdzielczości
- 9. Millennium Bank
- 10. Bank of China
- 11. Bank Pocztowy
- 12. BGŻ BNP Paribas
- 13. Aion Bank
- 14. BOŚ Bank
- 15. Santander
- 16. Citi Handlowy
- 17. Credit Agricole
- 18. ING Bank Śląski
- 19. Inteligo
- 20. mBank
- 21. NEO Bank
- 22. Nest Bank
- 23. Bank Pekao
- 24. PKO Bank Polski
- 25. Plus Bank
- 26. Toyota Bank
- 27. Noble Bank
- 28. Dokumenty potrzebne do założenia konta w banku
- 29. Jak wybrać dobre konto osobiste?
- 30. Warto wiedzieć:
Banki wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, prześcigają się w rozwiązaniach pozwalających na szybkie i wygodne założenie konta osobistego. Oprócz warunków cenowych o ostatecznym wyborze decyduje także uproszczony proces otwierania rachunku. Wiele osób zwyczajnie nie ma czasu na odwiedziny oddziału i wyczekiwanie w kolejce do bankowego okienka. Aktualnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby otworzyć konto zdalnie z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa przekazywania danych.
Część banków działających na terenie Polski zdecydowała się wprowadzić specjalnie udogodnienia w kwestii otwarcia konta osobistego dla obywateli Ukrainy.
- W przypadku banków, które zdecydowały się na taki krok, pod każdym z opisów procedury otwarcia rachunku, podajemy informacje na temat udogodnień, z których mogą skorzystać obywatele Ukrainy.
- W związku ze zmieniającą się sytuacją, nasz artykuł będzie na bieżąco aktualizowany.
Aktualizacja: 222.04.2022
Konto bankowe – definicja
Konto bankowe to pewnego rodzaju wirtualny portfel na którym gromadzimy środki finansowe. Służy ono m.in. do obsługi różnorakich zobowiązań finansowych związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego lub przedsiębiorstwa. Konta bankowe prowadzone są przez konkretny bank i obsługiwane przez każdą placówkę takiego banku na terenie naszego kraju. Każde konto bankowe ma swój indywidualny numer przypisany do konkretnego klienta.
Rodzaje rachunków bankowych
W ramach konta bankowego można prowadzić kilka różnych rachunków bankowych.
- Rachunek bieżący – służy do obsługi codziennych płatności, wydatków za zakupy, opłat za media itp. Zwykle wpływa na niego także wynagrodzenie za pracę.
- Rachunek pomocniczy – używa się go zwykle do przeprowadzania transakcji w innym banku niż bank rodzimy bądź dla przelewów wykonywanych w ściśle zdefiniowanym celu.
- Rachunek oszczędnościowy – służy do gromadzenia oszczędności. Jest oprocentowany dzięki czemu, kwota zgromadzona na takim rachunku jest systematycznie powiększana o dopisywane co miesiąc odsetki.
- Lokata bankowa – to specyficzny rodzaj rachunku bankowego, gdzie “zamrażamy” wybraną kwotę pieniędzy na określony czas, oczekując, że przyniesie nam ona konkretny zysk – lokata bankowa jest bowiem oprocentowana. Wcześniejsza wypłata środków z lokaty wiąże się jednak z utratą wypracowanych odsetek.
- Rachunek powierniczy – na takim rachunku przechowuje się środki udostępnione jego właścicielowi na podstawie osobnej umowy zawartej z inną osobą.
- Rachunek walutowy – rachunek ten przypomina wspomniany wcześniej rachunek bieżący. Jedyna różnica polega na tym, że jest on prowadzony w walucie obcej.
- Rachunek wspólny – jest to rachunek prowadzony wspólnie z drugą osobą.
8 sposobów na założenie konta bankowego
Konto w banku można założyć na kilka sposobów:
Otwarcie konta w placówce banku
Tradycyjnym sposobem na otwarcie konta bankowego jest uruchomienie go w placówce banku. Działanie to wymaga osobistej wizyty w oddziale banku i rozmowy z konsultantem. Cały proces uruchomienia rachunku w tym przypadku bierze na swoje barki pracownik banku.
Na podstawie podanych przez klienta informacji, konsultant zakłada rachunek na dane nazwisko, a wcześniej weryfikuje także tożsamość wnioskującego na podstawie dowodu osobistego. Następnie drukuje potrzebne dokumenty, w tym umowę o prowadzenie konta i użytkowanie karty płatniczej. Gdy podpiszemy dokumenty, nasze konto zostanie aktywowane. Od tego momentu można na niego przelewać środki i dokonywać przelewów na inne rachunki.
Karta płatnicza zwykle dostarczana jest pocztą na podany przez klienta adres korespondencyjny.
Założenie konta przez internet i podpisanie wniosku w oddziale
Aby założyć konto w banku nie trzeba jednak odwiedzać jego placówki osobiście. Dzisiaj równie dobrze można to zrobić przez internet. Na początek należy wybrać bank i konkretne konto, które wnioskujący zamierza uruchomić. Następnie należy wypełnić wniosek o otwarcie konta zamieszczony na stronie banku i podać najważniejsze informacje o sobie (imię i nazwisko, numer telefonu, numer dowodu, PESEL itp.) – ogólnie wszystkie dane, które pozwolą zidentyfikować osobę chcącą uruchomić taki rachunek.
Wypełnienie wniosku o otwarcie konta zwykle kończy etap internetowy. Pozostałych formalności należy dopełnić w placówce banku. Podczas osobistej wizyty w banku, konsultant potwierdzi tożsamość wnioskującego na podstawie dowodu osobistego i wydrukuje dla niego wszystkie dokumenty wymagające osobistego podpisu. Po złożeniu podpisu, konto zwykle zaczyna być aktywne.
Założenie konta przez internet i podpisanie umowy w obecności kuriera
Do najpopularniejszych sposobów zakładania konta, nie wymagających osobistej wizyty w oddziale, należy możliwość przekazania wniosku o otwarcie rachunku przez internet. Zazwyczaj dokument ten znajduje w wyraźnie zaznaczonym miejscu strony internetowej banku. Wypełnienie formularza wymaga udostępnienia takich danych jak: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, adres email czy numer telefonu. Podczas uzupełniania wniosku wnioskować można także o produkty powiązane z kontem takie jak karta płatnicza czy rachunek oszczędnościowy.
Kolejnym etapem, tuż po wysłaniu formularza, jest kontakt ze strony banku. Podczas rozmowy telefonicznej konsultant weryfikuje przekazane dane oraz ustala szczegółowy termin i miejsce wizyty kuriera. Przy okazji przekazywania dokumentów kurier raz jeszcze potwierdza tożsamość wnioskodawcy. Po podpisaniu, jeden z egzemplarzy umowy odsyłany jest do banku w celu aktywowania konta osobistego. Karta płatnicza wysyłana jest pocztą, więc dostarczana jest w nieco późniejszym terminie
Założenie konta przez internet i przelew weryfikacyjny
Metodą, która wymaga chyba najmniej zaangażowania zarówno ze strony klienta jak i banku, jest tzw. przelew weryfikacyjny.
- W pierwszej fazie wnioskowania klient musi wypełnić wniosek znajdujący się na stronie banku.
- Następnie, zamiast umawiać się na wizytę z kurierem, wystarczy wykonać przelew z dotychczasowego konta na wskazany rachunek.
- Na podstawie danych przelewu bank potwierdza tożsamość wnioskodawcy i aktywuje dostęp do konta osobistego.
- Wszystko opiera się na założeniu, że bank z którego przyszedł transfer, zweryfikował drobiazgowo dane i tożsamość swojego klienta.
Przed laty metoda ta cieszyła się dużą popularnością, pozwalając na założenie rachunku w ciągu jednego dnia, jednak z uwagi na liczne nadużycia znalazła się na celowniku KNF. Osoby dokonujące przelewów na niskie kwoty, których oczekiwał np. fałszywy pracodawca, nagminnie padały ofiarami kradzieży tożsamości. W efekcie stawały się nieświadomymi posiadaczami kont osobistych, wykorzystywanych w procederze prania brudnych pieniędzy lub wyłudzania kredytów i pożyczek.
Aktualnie metoda ta jest stosowana wyłącznie w przypadkach, kiedy przelew weryfikacyjny nie pochodzi z konta, które także było aktywowane przelewem.
Założenie konta przez internet i weryfikacja wideo
Bez wątpienia najbardziej nowoczesnym sposobem na założenie konta osobistego jest wideoczat. Prostota i wygoda tej metody pozwala wyobrazić sobie w jakim kierunku podążać będzie bankowość osobista w najbliższych latach. Aby otworzyć rachunek z wykorzystaniem wideorozmowy wystarczy wypełnić uproszczony formularz, przedstawić awers i rewers dowodu osobistego oraz okazać swoją twarz. Czas potrzebny do założenia konta wynosi zaledwie kilka minut. Co prawda idea wideoczatu znajduje się obecnie w fazie niemowlęcej, jednak jej błyskawiczna ekspansja to zapewne kwestia najbliższych miesięcy.
Założenie konta przez aplikację mobilną
Inną metodą pozwalającą na założenie konta osobistego jest aplikacja mobilna wykorzystująca w pełni zalety smartfonów z dostępem do internetu. Dzięki temu klient otrzymuje możliwość założenia i aktywowania rachunku bankowego w dowolnym miejscu i czasie.
Funkcjonalność ta jest dostępna zarówno dla klientów posiadających już jakiś produkt w banku np. lokatę terminową, a także dla osób rozpoczynających dopiero współpracę z wybraną instytucją finansową. W pierwszym przypadku bank posiada już większość danych opisujących klienta, więc proces zakładania konta osobistego jest istotnie uproszczony.
Założenie konta przez aplikację i weryfikacja selfie
Jednym z najnowszych sposobów weryfikacji stosowanych przez banki jest weryfikacja za pomocą selfie. W przypadku tej metody wniosek o otwarcie rachunku wypełnia się w aplikacji mobilnej banku. Podobnie jak we wcześniejszych przypadkach, we wniosku należy podać swoje dane osobowe. Etap weryfikacji tożsamości klienta wygląda tutaj jednak zupełnie inaczej.
Aby dokonać weryfikacji przez selfie, po wypełnieniu wniosku, należy zrobić zdjęcie swojego dokumentu tożsamości (z dwóch stron). Następnie wnioskujący musi wykonać zdjęcie swojej twarzy w trzech różnych ujęciach: patrząc prosto, patrząc w lewo oraz w prawo. Chodzi o to, aby aplikacja zarejestrowała ruch głową i zyskała potwierdzenie, że wnioskujący jest prawdziwą osobą. Zdjęcie w aplikacji wykona się automatycznie. Po poprawnej weryfikacji, bank będzie informował o aktywacji konta.
Założenie konta przez infolinię
Osoby, które w dalszym ciągu czują się niepewnie w meandrach internetu, a chciałyby założyć konto zdalnie, skorzystać mogą z kompromisu pomiędzy tradycją a nowoczesnością, wystukując numer infolinii banku.
Przed rozmową z konsultantem warto przygotować dowód tożsamości, gdyż zada on serię pytań niezbędnych do skutecznego otwarcia rachunku. W większości przypadków będą dotyczyć tych samych informacji, które standardowo wymagane są podczas otwierania rachunku przez internet. Sama umowa może zostać podpisana w obecności kuriera lub w placówce banku.
Podane wyżej przykłady do główne metody otwarcia konta stosowane obecnie przez banki. Należy jednak pamiętać, że możliwe jest także łączenie powyższych opcji ze sobą. Tym samym, można np. założyć konto z weryfikacją selfie i podpisaniem dokumentów w obecności kuriera.
Porównaj najlepsze
Sprawdź ofertyBiometria a otwarcie rachunku osobistego
W celu uproszczenia procedury otwarcia konta, banki coraz częściej stosują techniki biometryczne. Metody te pozwalają bowiem na szybką identyfikację tożsamości klienta.
- W przypadku weryfikacji za pomocą selfie, analizowany jest kształt twarzy wnioskującego. Następnie porównuje się go ze zdjęciem widocznym na dokumencie tożsamości (dlatego w tej metodzie weryfikacji wymagane jest także zdjęcie dowodu osobistego). Jeśli wszystko się zgadza, weryfikacja zostanie ukończona pomyślnie.
- Niektóre banki umożliwiają także logowanie do aplikacji za pomocą odcisku palca – w takim przypadku należy oczywiście najpierw zeskanować swój odcisk palca, a następnie zaznaczyć, że będzie służył on jako wzorzec biometryczny. Każdy odcisk palca, który w przyszłości zostanie zeskanowany podczas próby logowania, będzie porównywany do zapisanego w bazie wzorca.
- W celu identyfikacji klient na infolinii, banki korzystają także z biometrii głosu. Oczywiście klient najpierw musi stworzyć materiał wzorcowy, a więc wypowiedzieć wyraźnie określone zdanie. System zachowa próbkę głosu i przy kolejnym kontakcie z infolinią, porówna głos klienta do wzoru przechowywanego w bazie.
Jak założyć konto w banku będąc za granicą?
Kiedy w grę wchodziła osobista wizyta w placówce banku w celu dopełnienia formalności, założenie konta w banku przez kogoś mieszkającego za granicą było po prostu nierealne. Jednak w dobie bankowości internetowej, wniosków elektronicznych i weryfikacji za pomocą cech biometrycznych, miejsce pobytu wnioskującego nie stanowi już problemu.
- Jeśli posiada on polski dokument tożsamości, może założyć konto w praktycznie każdym banku. W takim wypadku należy jedynie pamiętać, aby wybierać wyłącznie takie oferty, gdzie cały proces odbywa się całkowicie online.
Jak założyć konto – procedury w 22 bankach
Konto w Alior Banku można założyć osobiście w placówce banku, przez internet oraz w aplikacji mobilnej. Zakładając konto przez internet wystarczy wypełnić specjalny wniosek zamieszczony na stronie.
Forma zawarcia umowy
Zakładając konto w oddziale, należy zawrzeć umowę w obecności pracownika banku. Jeżeli konto zakładane jest przez internet, potwierdzeniem jego otwarcia jest dokonanie przelewu na wskazany numer rachunku, podpisanie umowy w obecności kuriera lub weryfikacja selfie.
Aktywacja dostępu do konta osobistego
Dostęp do konta należy aktywować zgodnie ze wskazówkami, zawartymi w umowie, która przesyłana jest na wskazany adres email. Pierwsze uruchomienie konta wymaga jego personalizacji m.in. nadania własnego hasła.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta osobistego
Do założenia konta osobistego potrzebny jest jedynie dowód osobisty.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Karta do konta przesyłana jest pocztą. Należy ją aktywować zgodnie z instrukcją zawartą we wiadomości email lub w umowie.
Dla obywateli Ukrainy:
- Aby otworzyć konto wystarczy okazać jeden z wymienionych dokumentów: ukraiński dowód osobisty, paszport ukraiński, Kartę Pobytu, Tymczasowe Zaświadczenie Tożsamości Cudzoziemca lub Tymczasowy Paszport Polski.
- Alior Bank nie będzie pobierał opłaty za prowadzenie rachunku i karty płatniczej przez okres 12 miesięcy.
- Osoby z obywatelstwem ukraińskim posiadające „Konto Jakże Osobiste”mogą włączyć, w ramach dostępnych korzyści, bezpłatne wypłaty z bankomatów w Polsce oraz za granicą.
- Posiadacze „Konta Internetowego” mogą skorzystać z darmowych wypłat z bankomatów znajdujących się w oddziałach i placówkach partnerskich Alior Banku.
- W bankomatach Euronet wypłaty są bezpłatne od kwoty wypłaty 100 zł.
- Obywatele Ukrainy mogą za darmo robić przelewy na ukraińskie konta (zwrot prowizji następuje po 14 dniach).
- Kantor Walutowy Alior Banku przygotował dla obywateli Ukrainy specjalną ofertę zakupu i sprzedaży walut EUR i USD za PLN po najlepszych możliwie dostępnych kursach na poziomie międzybankowym.
Strona internetowa Alior Banku działa także w języku ukraińskim, a już w najbliższych dniach także aplikacja mobilna – Alior Mobile będzie dostępna dla obywateli Ukrainy w ich ojczystym języku.
Konto osobiste w banku BPS można otworzyć wyłącznie podczas osobistej wizyty w placówce.
Forma zawarcia umowy
Podczas zakładania konta osobistego należy okazać dowód osobisty pracownikowi banku lub inny dokument potwierdzający tożsamość (np. paszport). Zawierana między stronami umowa musi być podpisana w obecności pracownika banku.
Aktywacja dostępu do konta
Dostęp do konta jest możliwy za pośrednictwem bankowości internetowej. W czasie zakładania i uruchamiania konta pracownik banku podaje nazwę użytkownika. Należy ją wprowadzić w czasie pierwszego logowania. Jeżeli zostały wybrane smsy jako forma potwierdzania transakcji, to pierwsze hasło do logowania również zostanie przesłane smsem. Następnie należy je zmienić na własne. Od tego momentu system jest dostępny.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta potrzebny jest dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość, jak na przykład paszport.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Karta płatnicza przekazywana jest na wniosek klienta. Jest ona wysłana pocztą, listem zwykłym na adres wskazany przez klienta. Osobną przesyłką, również listem zwykłym, wysyłany jest pin do karty. Aktywację można przeprowadzić w banku, na infolinii, w systemie transakcyjnym lub w bankomacie.
Dla obywateli Ukrainy:
Otwierając rachunek iKonto w ramach Promocji otrzymujesz przez 12 miesięcy bez opłat:
- prowadzenie rachunku ROR,
- przelewy wewnętrzne realizowane w placówce Banku,
- przelewy środków na rachunki bankowe prowadzone w Ukrainie (pobrana opłata za przelew zostanie zwrócona w terminie maksymalnie do 15 dni roboczych od dnia jej pobrania),
- wydanie / wznowienie karty debetowej VISA (nie dotyczy naklejki zbliżeniowej),
- przelewy ELIXIR realizowane w placówce Banku,
- obsługę karty debetowej VISA
- (nie dotyczy naklejki zbliżeniowej),
- przelewy SEPA do banków zagranicznych.
Ponadto w ramach standardowego iKonta otrzymujesz:
- 0 zł za prowadzenie rachunku oszczędnościowego i rachunku walutowego,
- 0 zł za przelewy krajowe realizowane przez bankowość elektroniczną,
- 0 zł za wypłaty gotówki z bankomatów Grupy BPS.
Oferta banku dostępna jest także w języku ukraińskim.
Konto w Millennium Banku można otworzyć osobiście w oddziale banku lub za pośrednictwem dedykowanego formularza, który znajduje się na stronie internetowej banku.
Forma zawarcia umowy
Umowę można zawrzeć w placówce banku lub online. W przypadku drogi internetowej potwierdzeniem tożsamości klienta jest weryfikacja selfie bądź przelew weryfikacyjny.
Aktywacja dostępu do konta osobistego
Dostęp do konta jest aktywowany po podpisaniu umowy. Trwa to maksymalnie jeden dzień. Należy wówczas wejść na odpowiednią stronę banku i podać dane do logowania, które zostały zamieszczone w umowie.
Dokumenty potrzebne do otwarcia konta osobistego
Aby założyć konto osobiste, potrzebny jest wyłącznie dowód osobisty.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Karta bankomatowa jest wysyłana za pośrednictwem poczty. Należy ją aktywować poprzez dokonanie transakcji płatniczej wymagającej autoryzacji kodem PIN.
Dla obywateli Ukrainy:
Do otwarcia konta wystarczy paszport – bank nie wymaga potwierdzenia zamieszkania i zatrudnienia w Polsce.
Rachunek można otworzyć w każdym oddziale banku.
- Otwarcie i prowadzenie konta są bezpłatne.
- Bank nie pobiera opłat za korzystanie z karty debetowej.
- Po pobraniu aplikacji mobilnej możliwe jest uruchomienie płatności zbliżeniowych telefonem (tokenizacja karty), co pozwala na natychmiastowe wykorzystanie środków na koncie.
- Wszystkie wypłaty z bankomatów w Polsce są zwolnione z opłat.
- Bank znosi prowizję od wszystkich przelewów zagranicznych przekazywanych do Ukrainy – niezależnie od narodowości ich nadawcy.
Klienci banku mogą liczyć na wsparcie konsultantów posługujących się językiem ukraińskim pod numerem tel. +48 22 598 40 45.
Konto osobiste w Bank of China można otworzyć osobiście w placówce banku. W czasie otwierania konta należy mieć wypełniony formularz oraz okazać dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzających tożsamość.
Forma zawarcia umowy
Umowę zawiera się w obecności pracownika banku. Na bazie danych zamieszczonych w formularzu przygotowywana jest treść umowy, którą klient podpisuje w obecności obsługującego go pracownika banku.
Aktywacja dostępu do konta
Konto zostaje uruchomione natychmiast po podpisaniu umowy. Od razu też można z niego w pełni korzystać.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta potrzebny jest wypełniony formularz oraz dowód osobisty lub paszport (klienci polscy), europejski dowód osobisty lub paszport (klienci z Unii Europejskiej), paszport (klienci spoza Unii Europejskiej).
Konto osobiste w Banku Pocztowym można założyć przez internet. W tym celu należy wypełnić odpowiedni wniosek. Można również założyć je dzwoniąc pod numer infolinii: 801 100 500 lub (52) 34 99 499 albo podczas wizyty na poczcie. O wniosek o założenie konta można również poprosić listonosza.
Forma zawarcia umowy
Umowę należy podpisać w obecności pracownika poczty, listonosza lub w obecności kuriera, który ją dostarcza. Przed podpisaniem dokumentu należy okazać swój dowód osobisty. Jeżeli umowa zawierana jest przez internet, potwierdzeniem danych jest przelew z dotychczas posiadanego konta na wskazany numer rachunku. W ten sposób następuje weryfikacja danych wnioskującego.
Aktywacja dostępu do konta
Wraz z umową o prowadzenie rachunku, na adres zamieszkania lub mailowy przesyłane są również dane do logowania do systemu transakcyjnego. Klient otrzymuje hasło do pierwszego logowania oraz numer klienta (NIK). Podczas pierwszego logowania klient jest zobligowany do ustalenia własnego hasła.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Dokumentem wymaganym do otwarcia konta osobistego w Banku Pocztowym jest dowód osobisty lub ważny paszport.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Kartę płatniczą do konta należy zamówić samodzielnie. Zapotrzebowanie można zgłosić przez internet, osobiście w placówce lub przez infolinię. Karta naturalnie przesyłana jest pocztą. Jej aktywacji można dokonać w systemie transakcyjnym, w placówce lub przez infolinię. Można to zrobić także podczas transakcji kartą z użyciem PINu.
Dla obywateli Ukrainy:
Obywatele Ukrainy mogą otworzyć Konto w Porządku w Banku Pocztowym na podstawie paszportu zagranicznego. Bank nie wymaga innych dokumentów.
Obywatele Ukrainy, którzy w okresie od 1 marca 2022 do 31 maja 2022 roku otworzyli lub otworzą Konto w Porządku:
- nie poniosą opłat za prowadzenie konta,
- otrzymają zwrot opłaty za użytkowanie kart wydanych do Konta w Porządku,
- nie poniosą kosztów za przekaz SWIFT wszystkich przelewów wychodzących do Ukrainy.
Zniesienie powyższych opłat obowiązuje do 28 lutego 2023 roku.
Wszyscy klienci Banku Pocztowego (niezależnie od narodowości) mogą bez opłat korzystać z przekazu SWIFT wszystkich przelewów wychodzących do Ukrainy. Zwolnienie z tych opłat obowiązuje w okresie od 1 marca do 31 maja 2022 roku.
Bank Pocztowy prowadzi infolinię w języku ukraińskim: 52 328 0797.
Strona internetowa Banku Pocztowego dostępna jest także w ukraińskiej wersji językowej.
BGŻ BNP Paribas |
Konto osobiste w Banku BGŻ BNP PARIBAS można otworzyć na trzy sposoby:
- osobiście w placówce banku,
- przez internet, wypełniając wniosek online,
- przez telefon, za pomoca aplikacji mobilnej.
Forma zawarcia umowy
Otwierając konto w placówce, pracownik od razu przygotowuje umowę, którą można podpisać na miejscu. Jeżeli umowa zawierana jest przez internet, wymagany będzie podpis elektroniczny. Następnie kurier dostarcza na wskazany adres umowę, kartę płatniczą oraz pin do karty, a także potwierdza tożsamość wnioskującego. Jeżeli umowa zawierana jest przez aplikację, potwierdzenie tożsamości następuje podczas wideoweryfikacji.
Aktywacja dostępu do konta
Dostęp do konta można aktywować w czasie wizyty w placówce, korzystając ze wsparcia pracownika banku. Można też to zrobić dzwoniąc na infolinię pod numerem 500 990 500 lub 48 22 134 00 00. Konsultant krok po kroku powie, co należy zrobić i pomoże aktywować dostęp do konta.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta osobistego potrzebny jest dowód osobisty, który należy okazać pracownikowi banku lub kurierowi dostarczającemu umowę.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Kartę płatniczą dostarcza kurier lub wydaje pracownik banku. Aktywację można wykonać poprzez wypłatę gotówki z bankomatu, płacąc za zakupy z użyciem pinu, dzwoniąc na infolinię lub w systemie transakcyjnym banku.
Dla obywateli Ukrainy:
- Aby otworzyć konto należy okazać dowód tożsamości (paszport lub Tymczasowe Zaświadczenie Tożsamości Cudzoziemca), mieć TIN (ukraiński numer identyfikacji podatkowej).
- Wypłaty gotówki ze wszystkich bankomatów w kraju oraz wpłaty i wypłaty w oddziałach banku są darmowe.
- Wszyscy klienci banku, nie tylko obywatele Ukrainy, mogą bezpłatnie wykonywać przelewy na ukraińskie konta – zwrot prowizji nastąpi maksymalnie po 2 dniach.
Bank udostępnia całodobową infolinię w języku ukraińskim pod numerem +48 503 228 228.
Strona internetowa banku dostępna jest także w języku ukraińskim.
Konto osobiste w Aion Banku można otworzyć za pośrednictwem pobranej wcześniej aplikacji mobilnej. Najpierw należy dokonać weryfikacji za pomocą selfie. Pierwszy krok to zdjęcie dowodu osobistego. Następnie należy nakręcić krótki filmik obrazujący ruch głowy i powiedzieć kilka zdań. Na samym końcu wypełnia się natomiast wniosek o otwarcie konta, podając swoje dane osobowe. Po przesłaniu filmiku do systemu, weryfikacja powinna zająć nie więcej niż dziesięć minut.
Forma zawarcia umowy
Zawarcie umowy następuje po potwierdzeniu swojej tożsamości za pomocą selfie i zaznaczeniu wymaganych zgód.
Aktywacja dostępu do konta
Aktywacja dostępu do konta następuje po pozytywnej weryfikacji klienta.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta osobistego potrzebny jest dowód osobisty lub paszport. Podczas weryfikacji należy zrobić zdjęcie swojego dokumentu tożsamości.
Sposób odbioru i aktywacji karty
W Aion Banku karta ma głównie charakter wirtualny. Po otwarciu konta zostanie ona wygenerowana automatycznie, a wszystkie dokumenty do konta zostaną wysłane na adres mailowy jego właściciela.
Konto osobiste w BOŚ Banku można otworzyć na jeden z dwóch sposobów – za pośrednictwem internetu – wypełniając wniosek online lub osobiście, odwiedzając placówkę Banku. W obydwu przypadkach potrzebny będzie dowód osobisty.
Forma zawarcia umowy
Umowa zostaje zawarta poprzez złożenie podpisu w obecności pracownika Banku lub w obecności kuriera, który dostarcza ją na adres wskazany w internetowym formularzu.
Aktywacja dostępu do konta
Aktywacja dostępu do konta odbywa się po uzyskaniu z Banku Identyfikatora Użytkownika oraz Tokenu lub koperty z hasłami. Po pierwszym zalogowaniu należy spersonalizować konto i zabezpieczyć je własnym hasłem. Następnie można swobodnie korzystać ze świeżo otwartego rachunku.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta potrzebny jest dowód osobisty, który okazywany jest pracownikowi Banku podczas zawierania umowy lub kurierowi, który dostarcza gotową umowę do podpisu.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Karta do konta przesyłana jest za pośrednictwem poczty, przesyłką zwykłą. Jest ona nieaktywna. PIN do karty zostaje wysłany w ciągu 5 dni roboczych od wysłania samej karty odrębną przesyłką lub też jest wysyłany jako sms na numer telefonu podany przez klienta we wniosku. Kartę należy aktywować poprzez dokonanie dowolnej transakcji z użyciem kodu PIN.
Dla obywateli Ukrainy oraz pozostałych klientów banku:
Bank znosi opłaty za:
- przelewy kierowane do banków na terenie Ukrainy,
- wpłaty gotówkowe w celu pomocy Ukrainie lub obywatelom Ukrainy na rachunki fundacji i stowarzyszeń.
Klienci indywidualni BOŚ Bank nie zapłacą również za operacje dokonywane kartami na terenie Ukrainy, przewalutowanie i sprawdzenie salda.
Konto w banku Santander można otworzyć osobiście w placówce banku lub za pośrednictwem internetu. W tym drugim wypadku wystarczy wypełnić formularz zamieszczony na dedykowanej stronie zamieszczonej w sieci.
Forma zawarcia umowy
Zakładając konto w placówce, należy podpisać umowę w obecności pracownika banku. Jeżeli konto jest zakładane online, to potwierdzeniem jego zawarcia jest przelew weryfikacyjny na wskazany numer bankowy lub wizyta kuriera, który weryfikuje dowód osobisty. Przy nim też należy podpisać umowę. Santander oferuje również założenie konta osobistego metodą na selfie.
Aktywacja dostępu do konta osobistego
Aktywację dostępu do konta należy przeprowadzić zgodnie z instrukcją zawartą w umowie o prowadzenie rachunku. Zamieszczony jest tam login i pierwsze hasło. Po pierwszym logowaniu należy spersonalizować dane dostępowe do konta.
Dokumenty wymagana do otwarcia konta
Otwarcie konta wymaga jedynie dowodu osobistego, którego dane należy podać na formularzu lub okazać go w placówce.
Sposób odbioru karty
Karta płatnicza przysłana jest pocztą. Dane do karty przychodzą na wskazany adres wraz z umową. Można je także otrzymać bezpośrednio w banku lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Dla obywateli Ukrainy:
Aby założyć konto w Santander Bank Polska obywatel Ukrainy musi przyjść do oddziału oraz okazać jeden z dokumentów tożsamości:
- paszport zagraniczny,
- dowód osobisty ukraiński,
- wiza typ D lub typ C państwa Schengen,
- karta pobytu (PL) z zezwoleniem na pobyt czasowy, pobyt stały lub pobyt rezydenta długoterminowego UE,
- karta pobytu innego państwa Schengen,
- tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca.
Dodatkowo, potrzebne będzie oświadczenie o przybyciu do Polski po 23.02.2022 r. – formularz Oświadczenia dostępny będzie na miejscu w oddziale banku.
Bank nie wymaga udokumentowania adresu zamieszkania oraz uzyskiwania dochodów w Polsce, a także posiadania polskiego numeru telefonu!
Do otwarcia konta bank nie wymaga posiadania numeru PESEL. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy konto otwierane jest na podstawie Grażdańskiego paszportu Ukraińskiego.
Żeby łatwiej korzystać z konta oraz wygodnie kontaktować się z bankiem, możesz je otworzyć z:
- usługami bankowości elektronicznej (Santander online),
- kartą płatniczą do konta
oraz wyrazić zgodę na stosowanie elektronicznego kanału kontaktu (EKK).
Uproszczona procedura dotyczy tylko obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 23.02.2022 r.
Obecni klienci banku, posiadający obywatelstwo ukraińskie, nie ponoszą opłat za:
- prowadzenie konta w złotych,
- prowadzenie konta w walucie,
- karty debetowe – już wydane do kont w złotych i walucie oraz nowe karty wydaneod 1 marca 2022 r. Zwolnienie dotyczy:
- opłaty miesięcznej za kartę,
- opłaty za miniwyciąg (zestawienie ostatnich 10 transakcji drukowane w bankomacie),
- opłaty za zapytanie o saldo w bankomatach,
- opłaty za wznowienie karty.
Nowi klienci banku (osoby, które otworzą konto po 1.03.2022) mogą liczyć na zwolnienie z opłat za:
- prowadzenie Konta Jakie Chcę,
- kartę Dopasowaną. Zwolnienie dotyczy:
- opłaty miesięcznej za kartę,
- opłaty za miniwyciąg (zestawienie ostatnich 10 transakcji drukowane w bankomacie),
- opłaty za zapytanie o saldo w bankomatach.
Zwolnienie z opłat obowiązuje od 1 marca do 31 maja 2022 r. i dotyczy otwarcia kont w placówce.
Do 31 marca bank nie pobiera opłaty za przelew wychodzący lub przychodzący w każdej walucie do/z banków na Ukrainie (kod SWIFT UA) w trybach pilnym, zwykłym i ekspresowym – dotyczy klientów indywidualnych oraz biznesowych.
Strona internetowa banku działa także w języku ukraińskim.
Konto osobiste w Banku Citi Handlowy może zostać otwarte wyłącznie na mocy umowy podpisanej przez zainteresowane strony. O konto wnioskować można za pośrednictwem strony internetowej lub osobiście w oddziale banku.
Forma zawarcia umowy
Do podpisania umowy może dojść w placówce banku w obecności pracownika banku lub online. W przypadku drogi internetowej należy wypełnić wniosek, zrobić zdjęcie swojego dowodu osobistego oraz zweryfikować swoją tożsamość metodą na selfie.
Aktywacja dostępu do konta
Aktywacja dostępu do konta odbywa się po zawarciu umowy. Klient otrzymuje dane do logowania, czyli login i hasło i za ich pomocą wykonuje pierwsze logowanie. W czasie sesji inicjującej klient musi zmienić hasło na własne. Citi Handlowy udostępnia również możliwość logowania się za pomocą odcisku palca. Jest to możliwe tylko na tych urządzeniach, które posiadają funkcję identyfikowania odcisku palca.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta potrzebny jest dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość, który należy okazać pracownikowi banku lub sfotografować.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Kartę należy aktywować za pomocą transakcji z jej użyciem i wykorzystaniem pinu. Można również aktywować ją w systemie transakcyjnym banku. Klient zawsze otrzymuje nieaktywną kartę, a jego obowiązkiem jest niezwłocznie ją aktywować.
Dla obywateli Ukrainy:
- konto można otworzyć osobiście w oddziale banku,
- do otwarcia konta wystarczy jeden dokument tożamości np. paszport,
- konto i karta płatnicza będą aktywne zaraz po otwarciu konta,
- bank nie naliczy opłat za prowadzenie konta i użytkowanie karty,
- bank nie naliczy opłat za przelewy krajowe, do Ukrainy oraz do krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
- bank nie naliczy opłat za korzystanie z bankomatów własnych Citi,
- cztery pierwsze wypłaty z bankomatów innych niż Citi będą darmowe,
- bank nie naliczy opłat za korzystanie z wpłatomatów Euronet.
Klient może skorzystać z usługi Citi Kantor, która pozwala na szybką wymianę walut w bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej.
Konto osobiste w banku Credit Agricole można otworzyć osobiście w placówce banku, wypełniając wniosek internetowy lub za pomocą aplikacji.
Forma zawarcia umowy
W przypadku otwarcia konta w placówce, umowę podpisuje się w obecności pracownika banku. Po wypełnieniu wniosku online, z klientem kontaktuje się natomiast konsultant, który poprowadzi go przez dalszy proces uruchomienia tego produktu. Najszybciej umowę zawiera się jednak za pomocą aplikacji mobilnej banku.
Aktywacja dostępu do konta osobistego
Dostęp do konta osobistego uzyskuje się wraz z umową prowadzenia rachunku. Znajdują się w niej dane do pierwszego logowania. Po zalogowaniu należy konto spersonalizować według własnych potrzeb.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta osobistego
Otwarcie konta osobistego wymaga wyłącznie przedstawienia dowodu osobistego.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Karta dostarczana jest pocztą. Należy ją aktywować w systemie bankowości elektronicznej, a następnie potwierdzić aktywację dokonując transakcji za pomocą karty.
Dla obywateli Ukrainy:
Do założenia konta wystarczy jedyn z poniższych dokumentów:
- paszport,
- karta pobytu,
- zgoda na pobyt tolerowany,
- legitymacja szkolna (w przypadku klienta niepełnoletniego),
- dowód osobisty (plastikowy, wydany od 2016 roku),
- tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca.
Bank nie wymaga polskiego numeru telefonu ani numeru PESEL!
Konto można prowadzić bezpłatnie.
Bank nie pobiera opłat za użytkowanie karty płatniczej.
Wypłat z bankomatów można dokonywać za darmo.
Wszystkie przelewy do Ukrainy są darmowe – prowizja zwracana jest w ciągu dwóch tygodni.
Bank uruchomił infolinię w języku ukraińskim. Infolinia działa w godzinach 10-18 pod numerem: 71 799 71 14.
Obywatele Ukrainy, którzy używają języka migowego, mogą skorzystać ze wsparcia tłumacza ukraińskiego języka migowego.
Konto w ING można otworzyć osobiście w placówce banku lub przez internet, wypełniając specjalny formularz.
Forma zawarcia umowy
W przypadku zawarcia umowy w placówce banku, wszystkich potrzebnych formalności dopełnia się w towarzystwie konsultanta. Dla opcji internetowej, do wyboru jest kilka dróg weryfikacji klienta:
- za pomocą selfie – trzeba wykonać nagranie ruchu głową w określony sposób,
- przelewem z innego banku – należy wykonać przelew na wskazany numer konta,
- za pomocą kuriera – kurier dostarcza kartę do konta (jeśli była zamawiana),
- w oddziale – wniosek składa się online, a umowę podpisuje w placówce banku.
Aktywacja dostępu do konta osobistego
W umowie zawarte są dane do pierwszego logowania oraz sposób aktywacji konta. Należy postępować zgodnie z załączoną instrukcją. W przypadku wnioskowania o konto online, konto jest aktywne zaraz po zakończeniu procesu weryfikacji klienta.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta osobistego
Do założenia konta osobistego potrzebny jest wyłącznie dowód osobisty.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Karta jest dostarczana przez kuriera (otwieranie konta przez internet) lub pocztą (otwieranie konta osobiście). Aktywuje się ją w systemie transakcyjnym. Potem można z niej już swobodnie korzystać.
Dla obywateli Ukrainy:
Aby założyć specjalne Konto dla Uchodźców, należy okazać oświadczenie o przybyciu do Polski po 23.02.2022 i zadeklarować adres pobytu na terenie Polski (wskazany jako adres zamieszkania) – może to być adres pobytu tymczasowego np. ośrodek dla uchodźców lub adres rodziny/znajomych w Polsce, a także posiadać jeden z poniższych dokumentów:
- paszport,
- wiza krajowa (D) lub wiza Schengen (C),
- wiza z oznaczeniem D lub C lub dokument pobytowy wydany przez inne państwo Schengen,
- zezwolenie na pobyt czasowy, pobyt stały lub pobyt rezydenta długoterminowego UE i ważna karta pobytu,
- wniosek o udzielenie ochrony międzynarodowej, złożony na polskim przejściu granicznym,
- zgodę komendanta Straży Granicznej, udzielaną podczas przekraczania granicy.
Warunki prowadzenia Konta dla Uchodźców:
- konto prowadzone jest tylko w złotych polskich z limitem wpłat w miesiącu. Limit obejmuje równowartość 2 tys. euro oraz limit salda – maksymalnie 1 tys. euro,
- kartę do konta można zamówić podczas otwarcia rachunku – zostanie ona przesłana na adres korespondencyjny,
- kartę można zdigitalizować i używać jej w telefonie za pomocą rozwiązań Visa HCE, Apple Pay, Google Pay, czy Garmin Pay,
- kartą nie można płacić w internecie oraz realizować płatności za niestandardowe wydatki, takie jak: instrumenty finansowe, hazard, czy kryptowaluty.
- prowadzenie konta oraz karta płatnicza są bezpłatne,
- bank nie pobiera opłat za przelewy krajowe i zagraniczne,
- wraz z kontem klient otrzyma dostęp do bankowości internetowej,
- bank nie pobiera opłat za wypłatę gotówki ze wszystkich bankomatów w Polsce i za granicą oraz innych opłat takich jak np. sprawdzenie salda w bankomacie,
- bank nie wymaga zaświadczeń o zamieszkaniu i dochodach w Polsce,
- umowa jest zawierana na 12 miesięcy.
Bank oferuje także Konto lokacyjne dla Uchodźców. Oto jego warunki:
- rachunek ma charakter lokaty i jest prowadzony w złotych polskich,
- umowa jest zawierana na 12 miesięcy.
- maksymalna kwota środków przechowywanych na takim koncie wynosi równowartość 200 tys. euro.
- klient może dokonać tylko jednej wpłaty i jedną wypłaty gotówkówkowej, która będzie połączona z zamknięciem konta.
- konto lokacyjne dla Uchodźców nie ma możliwości realizacji przelewów.
- oprocentowanie Konta lokacyjnego ma stawkę zmienną, obliczaną w skali roku, która aktualnie wynosi 0,5%.
- środki na konto lokacyjne można wpłacić tylko w wybranych placówkach bankowych z Punktem Obsługi Kasowej.
Konto dla uchodźców i Konto lokacyjne dla Uchodźców z Ukrainy można założyć w placówkach bankowych oraz punktach sprzedażowych ING Express, zlokalizowanych w centrach handlowych. Punkty te zwykle mają dłuższe godziny pracy niż pozostałe placówki banku, a w części z nich klienci mogą liczyć na obsługę w języku ukraińskim lub rosyjskim.
Obywatele Ukrainy, którzy przyjechali do Polski przed 23.02.2022 i chcą założyć konto osobiste powinni okazać paszport oraz dokument potwierdzający:
- legalność pobytu na terenie Polski,
- zamieszkanie na terenie Polski,
- uzyskiwanie dochodów w Polsce.
Bank nie wymaga polskiego numeru telefonu ani numeru PESEL!
Wszystkie przelewy wykonywane na Ukrainę są bezpłatne!
Inteligo to internetowa gałąź Banku PKO BP. Z uwagi na charakter samego podmiotu, jak i oferowanych produktów, konto może zostać założone wyłącznie za pośrednictwem Internetu.
Forma zawarcia umowy
Po przesłaniu wniosku o otwarcie konta, pracownicy Inteligo kontaktują się z klientem, by potwierdzić jego dane. Następnie kurier dostarcza do klienta umowę, którą należy w jego obecności podpisać. Po podpisaniu umowy konto jest aktywowane.
Aktywacja dostępu do konta
Kurier dostarcza klientowi nie tylko umowę, ale również tzw. przesyłkę startową. Poza umową znajduje się w niej również karta płatnicza oraz dane do pierwszego logowania w systemie bankowości elektronicznej. Otrzymany w ten sposób identyfikator klienta jest szczególnie ważny i trzeba go bardzo starannie pilnować.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta potrzebny jest jedynie dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość. Jego rodzaj i numer należy wpisać we wniosku, a następnie okazać kurierowi.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Karta jest przekazywana klientowi przez kuriera wraz z umową i danymi do logowania. Jej aktywacja następuje poprzez dokonanie transakcji z użyciem PINu.
Konto w mBanku można otworzyć osobiście w placówce banku, online bądź przez aplikacje mobilną. W przypadku opcji online należy wypełnić zamieszczony na stronie internetowej wniosek o uruchomienie konta.
Forma zawarcia umowy
Zakładając konto w placówce banku umowę podpisuje się na miejscu w oddziale. Jeśli wybierzemy opcje online, naszą tożsamość potwierdza kurier. Umowę możemy też zawrzeć za pomocą e-dowodu. Osoby zakładające konto przez aplikację potwierdzają swoją tożsamość za pomocą selfie.
Aktywacja dostępu do konta osobistego
Wraz z umową kurier dostarcza klientowi pakiet aktywacyjny. To instrukcja aktywacji, dane do pierwszego logowania oraz informacja o tym, jak należy zmienić dane i spersonalizować logowanie. W przypadku potwierdzenia tożsamości przez selfie bądź e-dowód konto jest aktywne niemal natychmiast po weryfikacji klienta.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta osobistego
Do założenia konta osobistego potrzebny jest wyłącznie dowód osobisty.
Sposób odbioru i aktywacji karty płatniczej
Karta jest wysłana w ciągu 10 dni roboczych od momentu podpisania umowy. Należy ją aktywować i nadać jej indywidualny numer PIN. Po jego przydzieleniu można swobodnie korzystać z karty.
Dla obywateli Ukrainy:
- Aby założyć konto należy posiadać kartę pobytu, dowód osobisty oraz numer PESEL.
- Każda osoba prowadząca konto w mBank (niezależnie od obywatelstwa) może wykonywać bezpłatne przelewy do Ukrainy – prowizja zwracana jest w ciągu dwóch tygodni.
Konto osobiste w Neo Banku można otworzyć osobiście w placówce banku lub za pośrednictwem internetu. W przypadku tej drugiej opcji można uzyskać dostęp do podstawowych funkcjonalności konta. Po osobistej wizycie w placówce i złożeniu wzoru podpisu, można korzystać ze wszystkich funkcjonalności rachunku.
Forma zawarcia umowy
Umowa może zostać zawarta za pomocą przelewu weryfikacyjnego. Po złożeniu wniosku przez internet, z klientem kontaktuje się konsultant, który weryfikuje dane zamieszczone we wniosku. Dopiero po weryfikacji można zlecić wykonanie przelewu weryfikacyjnego.
Aktywacja dostępu do konta
Aktywacja dostępu do konta następuje natychmiast po odebraniu przez bank przelewu weryfikacyjnego. Co jednak ważne, aktywowane są jedynie wybrane usługi i sam dostęp do konta. Pełną funkcjonalność konta i serwisu można otrzymać po złożeniu w placówce wzoru podpisu.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Potrzebny jest dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość, który należy przesłać skanem do banku.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Kartę oraz PIN można odebrać w placówce banku. Na wniosek klienta, bank dopuszcza również możliwość przesłania karty za pośrednictwem poczty. W ten sposób wysyłany jest również PIN. Aktywacja następuje w czasie pierwszej transakcji z użyciem wspomnianego kodu zabezpieczającego.
Konto osobiste w Nest Bank można otworzyć na jeden z poniższych sposobów:
- wypełniając wniosek online i rozmawiając z konsultantem,
- wypełniając wniosek online i wykonując przelew weryfikacyjny,
- wypełniając wniosek online i podpisując umowę w oddziale banku,
- odwiedzając oddział banku i podpisując umowę osobiście.
Forma zawarcia umowy
Umowa o prowadzenie konta osobistego może zostać zawarta poprzez:
- złożenie podpisu na umowie w placówce banku,
- weryfikację wideo i okazanie swojego dowodu osobistego,
- przesłanie przelewu weryfikacyjnego na wskazany numer konta.
Aktywacja dostępu do konta
Wraz z umową klient otrzymuje dane do logowania, czyli NIK (Numer Identyfikacyjny Klienta) i hasło. W czasie pierwszego logowania należy ustalić własne hasło. Po dopełnieniu procedur formalnych można swobodnie korzystać z nowo otwartego rachunku.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta potrzebny jest jedynie dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość. Jego rodzaj i numer należy wpisać we wniosku, a następnie okazać kurierowi lub pracownikowi banku.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Karta zostaje przesłana do klienta za pośrednictwem poczty. Kod PIN dostarczany jest w osobnej przesyłce. Aktywacja odbywa się podczas pierwszej transakcji wymagającej posłużenia się numerem PIN.
Konto osobiste w Pekao SA można otworzyć zarówno osobiście w placówce banku, jak i za pośrednictwem formularza znajdującego się w internecie.
Forma zawarcia umowy
Zawarcie umowy jest możliwe, jeżeli zostanie ona podpisana przez klienta w obecności pracownika banku lub w obecności kuriera firmy wskazanej przez bank. Konto w Pekao można otworzyć także przez aplikację PeoPay i potwierdzić swoją tożsamość za pomocą selfie. Akceptowanym przez bank sposobem weryfikacji jest także przelew z innego rachunku.
Aktywacja dostępu do konta
Aktywacja konta następuje natychmiast po zawarciu umowy. Jeżeli zaś chodzi o dostęp do bankowości elektronicznej, to w przypadku konta otwieranego przez internet lub aplikację odbywa się to automatycznie. Natomiast przy koncie otwieranym tradycyjnie – na wniosek klienta. Dane do logowania można otrzymać smsem lub samodzielnie wprowadzić w czasie rozmowy z konsultantem. Decyzję co do formy podejmuje klient.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta potrzebny jest jedynie dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość. Jego rodzaj i numer należy wpisać we wniosku, a następnie okazać kurierowi lub pracownikowi salonu.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Karta jest przesyłana do klienta po aktywacji rachunku. PIN do karty można otrzymać telefonicznie podczas kontaktu z infolinią lub za pośrednictwem poczty – na wskazany adres korespondencyjny. To klient decyduje o ostatecznej formie komunikacji. Aktywacja karty odbywa się poprzez wykonanie transakcji z użyciem PINu.
Dla obywateli Ukrainy:
Do otwarcia rachunku wystarczy wyłącznie jeden dokument identyfikujący, np. paszport międzynarodowy (z transkrypcją na język łaciński), karta pobytu, ukraiński dowód osobisty ID Card lub tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca. Jeżeli klient nie posiada żadnego z wyżej wymienionych dokumentów, konto można uruchomić na podstawie polskiego numeru PESEL i krajowego paszportu ukraińskiego.
Bank wymaga także polskiego numeru telefonu. Konto można założyć wyłącznie w oddziale banku.
Każdy obywatel Ukrainy, który otworzy rachunek w tym banku, może liczyć na:
- zniesienie opłaty za obsługę karty,
- zniesienie opłaty za wypłaty z bankomatów w Polsce i za granicą,
- zniesienie opłat za wymianę walut przy transakcjach kartą do konta za granicą,
- darmowe prowadzenie rachunku,
- darmowe wpłaty i wypłaty w oddziale banku,
- darmowe przelewy.
W celu ułatwienia procesu uruchomienia konta osobistego, Bank Pekao przygotował opis swojej oferty na stronie internetowej także w języku ukraińskim.
Bank Pekao przygotował również specjalną ofertę dla przedsiębiorców, umożliwiającą zarządzanie finansami firm ukraińskich z Polski. Bank nie będzie pobierał opłat za:
- rachunki firmowe,
- karty debetowe,
- pełną obsługę gotówkową oraz w bankowości elektronicznej.
Ponadto, bank zamierza wprowadzić także ułatwienia w procesie nawiązywania relacji biznesowych dla firm z Ukrainy.
Konto w PKO BP można otworzyć przez internet/aplikację mobilną banku, infolinię lub w placówce banku. Na stronie banku znajduje się specjalny formularz zgłoszeniowy, który należy wypełnić.
Forma zawarcia umowy
Jeśli zakładamy konto przez aplikację mobilną, tożsamość można potwierdzić za pomocą selfie. W takim przypadku konto będzie aktywne zaraz po pozytywnej weryfikacji klienta. W przypadku opcji online można także wybrać metodę weryfikacji przez kuriera, który w ciągu dwóch dni roboczych pojawi się pod wskazanym adresem. Kurier dostarczy kartę debetową (jeśli była zamówiona) oraz dokument o nazwie „Potwierdzenie Twojej tożsamości i wzór podpisu”. Aby otworzyć konto przez infolinię, należy zadzwonić pod numery 800 302 302 lub +48 81 535 60 60. W wypełnieniu wniosku o konto pomoże konsultant, a umowę do podpisu dostarczy kurier.
Aktywacja dostępu do konta
W umowie znajdują się dane do logowania oraz czytelna instrukcja aktywowania bankowości elektronicznej. W czasie pierwszego logowania należy spersonalizować swoje zabezpieczenia.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Otwarcie konta jest możliwe wyłącznie za okazaniem dowodu osobistego kurierowi lub pracownikowi banku.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Karta bankomatowa jest przesyłana jest do domu klienta. Jej aktywacja odbywa się poprzez wykonanie pierwszej transakcji z użyciem kodu PIN, który dostarczany jest osobno. Transakcję aktywującą najlepiej przeprowadzić w bankomacie.
Dla obywateli Ukrainy:
- Konto bez Granic można prowadzić bezpłatnie przez 12 miesięcy od otwarcia.
- Tymczasowa karta do konta wydawana jest w wybranych oddziałach w momencie otwarcia konta.
- Bank zniósł opłaty za szybki przelew do Kredobanku i za zlecenie przelewu zagranicznego do każdego banku na Ukrainie na 3 miesiące.
Aby otworzyć konto należy posiadać jeden z dokumentów : paszport zagraniczny, ukraiński dowód osobisty w wersji plastikowej – paszport wewnętrzny (wydawany od 2016 r.), dowód osobisty kraju Unii Europejskiej lub tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca.
Bank daje również możliwość założenia czasowego konta na podstawie dokumentów: powiadomienie o nadaniu PESEL, ukraiński dowód osobisty w wersji książeczkowej, Karta Polaka, dokument stwierdzający tożsamość wystawiony przez polskie urzędy, zaświadczenie z konsulatu potwierdzające tożsamość. Konto to będzie funkcjonowało w ograniczonym zakresie, a klient będzie zobowiązany do dostarczenia dokumentu weryfikującego jego tożsamość w okresie 6 miesięcy od momentu jego otwarcia.
Przy otwarciu konta dla obcokrajowców nie jest wymagane: posiadanie adresu zamieszkania w Polsce oraz telefonu polskiego operatora sieci komórkowej (ale w takim przypadku nie będzie możliwości korzystania z aplikacji mobilnej IKO). Nie trzeba także posiadać numeru PESEL.
Bank wprowadził możliwość wymiany hrywien!
- Każdy obywatel Ukrainy powyżej 18 roku życia może wymienić maksymalnie 10 tysięcy hrywien (na początek w 52 wybranych oddziałach PKO Banku Polskiego, docelowo będzie to 100 oddziałów).
- Bank nie pobiera opłat za transakcje, nie stosuje również spreadu.
- Do przeprowadzenia transakcji potrzebny jest ukraiński dowód osobisty (wydany po 2016, w wersji plastikowej – paszport wewnętrzny) albo ukraiński paszport zagraniczny.
Konto osobiste w Plus Banku można otworzyć osobiście podczas wizyty w placówce lub za pośrednictwem infolinii pod numerem 801 44 55 66 lub 61 8 461 461.
Forma zawarcia umowy
Umowę można podpisać w placówce podczas wnioskowania o konto lub też w obecności kuriera, który dostarcza stosowne dokumenty i weryfikuje naszą tożsamość.
Aktywacja dostępu do konta
Konto zostaje uruchomione praktycznie natychmiast po podpisaniu umowy. Wszystkie informacje związane z procesem aktywacji rachunku znajdują się w umowie rachunku.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta potrzebny jest jedynie dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość. Jego rodzaj i numer należy wpisać we wniosku, a następnie okazać kurierowi lub pracownikowi salonu.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Kartę do konta otrzymuje się za pośrednictwem poczty. Można też odebrać ją osobiście w oddziale banku. Warto mieć na uwadze, że aktywacja “plastiku” następuje w czasie pierwszej transakcji kartą z użyciem kodu PIN.
Konto osobiste w Toyota Bank można założyć wyłącznie za pośrednictwem internetu. W tym celu należy wypełnić odpowiedni wniosek znajdujący się na stronie internetowej Banku.
Forma zawarcia umowy
Umowę można zawrzeć składając podpis dwóch egzemplarzach umowy, które dostarcza klientowi kurier z wybranej przez Bank firmy kurierskiej.
Aktywacja dostępu do konta
Konto zostaje uruchomione praktycznie natychmiast po zawarciu umowy. W tym celu niewymagana jest żadna dodatkowa aktywność klienta.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta potrzebny jest jedynie dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość. Dane z wybranego dokumentu weryfikowane są w czasie podpisywania umowy.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Przekazywana klientowi karta płatnicza jest nieaktywna. Jej aktywacja następuje po skontaktowaniu się z infolinią Banku. Można też skorzystać z możliwości aktywacji karty za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Konto osobiste w Noble Banku można otworzyć wyłącznie podczas wizyty w oddziale Banku. Można też wysłać zgłoszenie online bądź zadzwonić na bankową infolinię (+48 22 203 03 03 lub +48 22 203 03 01), ale tam doradca skieruje do najbliższego oddziału banku.
Forma zawarcia umowy
Umowę należy podpisać na w dwóch egzemplarzach w obecności pracownika banku podczas wizyty w oddziale. Oczywiście wcześniej klient musi okazać swój dowód osobisty w celu zweryfikowania jego tożsamości.
Aktywacja dostępu do konta
Konto zostaje uruchomione niemal natychmiast po zawarciu umowy. Procedury przebiegają bardzo szybko i sprawnie.
Dokumenty wymagane do otwarcia konta
Do otwarcia konta potrzebny jest jedynie dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość. Należy go pokazać pracownikowi banku przed podpisaniem umowy.
Sposób odbioru i aktywacji karty
Bank przekazuje klientowi kartę do konta na wniosek samego klienta. W momencie dostarczenia jest ona nieaktywna. Należy ją aktywować i od tego momentu można z niej swobodnie korzystać. Aktywacji można dokonać w systemie bankowości internetowej lub w podczas pierwszej transakcji kartą.
Dokumenty potrzebne do założenia konta w banku
Do założenia konta w banku wystarczy tak naprawdę jeden dokument – dowód osobisty. Na jego podstawie sprawdzana jest tożsamość klienta. W niektórych wypadkach akceptowany jest także inny dokument ze zdjęciem, np. paszport. Przed złożeniem wniosku o otwarcie konta, warto jednak upewnić się, czy bank zaakceptuje dokument tożsamości inny niż dowód osobisty.
Jak wybrać dobre konto osobiste?
Aktualna oferta kont bankowych jest dosyć rozbudowana. Niemal każdy bank ma swojej ofercie nawet kilka takich produktów. Jak wśród nich wybrać ten najlepszy? Na pewno trzeba zwrócić uwagę na takie elementy jak:
- opłata za prowadzenie rachunku – najlepiej, aby bank nie pobierał kosztów z tego tytułu,
- możliwość uruchomienia konta oszczędnościowego – im wyższe oprocentowanie ma takie konto, tym lepiej,
- opłata za posiadanie karty – warunki zniesienia takiej opłaty nie mogą być zbyt wygórowane,
- wypłata z bankomatów – im więcej możliwości darmowej wypłaty z bankomatów, tym lepiej.
Szukając najlepszego konta można oczywiście brać pod uwagę także inne czynniki. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji osoby zakładającej konto w banku. Osoby poszukujące dobrego konta bankowego powinny koniecznie zerknąć do naszego rankingu kont osobistych, gdzie prezentujemy najlepsze oferty banków w danym miesiącu.
Przejdź do rankingu kont bankowych
Dla obywateli Ukrainy:
Więcej informacji na temat aktualnych udogodnień dla obywateli Ukrainy można znaleźć w tym artykule.
Warto wiedzieć:
- Założenie konta przez internet/aplikację mobilną jest obecnie najszybszą metodą uruchomienia rachunku osobistego. W większości banków klient może dopełnić wszystkich formalności online i nie musi stawiać się osobiście w oddziale banku.
- Aby uruchomienie konta przez internet było możliwe, banki stosują różnorakie metody weryfikacji: przelew w innego rachunku, wideorozmowę z konsultantem banku lub selfie.
- W ramach jednego konta bankowego można prowadzić kilka rachunków.
- Jedynym dokumentem potrzebnym do otwarcia konta w banku jest dowód osobisty.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Kto może założyć konto w banku?
Każdy ma prawo uruchomić konto osobiste w dowolnym banku w Polsce. Jedynym wymogiem jaki należy spełnić jest wiek klienta – musi on mieć min. 13 lat
Czy otwarcie konta przez internet jest bezpieczne?
Połączenie z bankiem jest szyfrowane, a wszystkie przekazywanie dane w pełni chronione. Dobrze byłoby jednak, aby urządzenie z którego składasz wniosek o otwarcie konta, posiadało także aktywną ochronę antywirusową.
Jak przygotować się do otwarcia konta na selfie?
Aby poprawnie przeprowadzić weryfikację za pomocą selfie powinieneś znaleźć spokojne miejsce z dobrym oświetleniem. Pamiętaj, że na zdjęciu możesz być widoczny tylko Ty. Przygotuj dowód osobisty i upewnij się, że aparat w Twoim telefonie działa poprawnie.
Co zrobić jeśli weryfikacja selfie się nie powiedzie?
Jeśli coś przerwie proces składania wniosku, odczekaj godzinę i spróbuj ponownie. Jeżeli i tym razem się nie powiedzie, udaj się do najbliższej placówki banku i dopełnij pozostałych formalności osobiście.
Czy obcokrajowiec może założyć konto w polskim banku?
Tak, musi jednak dostarczyć kilka dodatkowych dokumentów. Zwykle wymagane są paszport zagraniczny, wiza oraz karta stałego pobytu. Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku obywateli Ukrainy – tutaj zwykle wystarczy tylko paszport.
Czy obywatel Ukrainy może założyć konto w polskim banku?
Tak. Co więcej, banki przygotowały szereg udogodnień dla obywateli Ukrainy, w tym np. darmowe prowdzenie rachunku i korzystanie z karty debetowej oraz przelewy na rachunki w Ukrainie.