Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Finansowe ABC

Zmiana danych w banku – jak możemy to zrobić?

Wymiana dowodu osobistego, zmiana nazwiska po ślubie czy po prostu zmiana miejsca zamieszkania – to typowe powody, kiedy trzeba zmienić dane w banku. Sprawdzamy jak to zrobić, kiedy i w jakim celu.


Przeprowadzka, utrata dowodu czy ślub i zmiana nazwiska to istotne wydarzenia w życiu. Bez względu na wartość emocjonalną, każda z tych okoliczności wymaga dopełnienia określonych formalności urzędowych. Oprócz wyrobienia nowego dowodu, zmianę danych trzeba również zgłosić do banku. Takie działanie jest niezbędne dla zachowania możliwości korzystania ze wszystkich funkcjonalności np. swojego konta bankowego.

Zmiana danych w banku powinna być zgłoszona bez względu na rodzaj produktu, z jakiego korzystasz. Pamiętaj też, że seria i numer nowego dowodu osobistego, to nie jedyne dane, które podlegają zgłoszeniu.

Jakie dane trzeba aktualizować w banku?

Aktualizacji podlegają:

  • imię i nazwisko – chodzi głównie o zmianę nazwiska w związku z zawarciem małżeństwa, czy powrotem do nazwiska po rozwodzie,
  • seria i numer dowodu osobistego – te dane zmienią się zawsze w razie wydania nowego dowodu osobistego w przypadku kradzieży czy zgubienia dotychczasowego lub wymiany z powodu zmiany danych osobowych – bez względu na powód wyrobienia nowego dowodu osobistego, informację o zmianie dowodu powinieneś niezwłocznie zgłosić do banku,
  • adres zamieszkania i adres korespondencyjny – dla banku i dla Ciebie najważniejszy jest adres do korespondencji, to ten, na który bank wyśle Ci kartę debetową w razie upływu daty ważności dotychczasowej, a potem PIN do tej karty. Zatem od szybkiej zmiany danych zależy również bezpieczeństwo Twoich środków na koncie. Często adres zamieszkania i adres do korespondencji są tożsame, wówczas informujesz bank o zmianie tego pierwszego, z informacją, że adres do korespondencji jest ten sam.
  • telefon do kontaktu i adres e-mail – to dane ważne dla przekazywania aktualnych informacji bankowych, czasem numer telefonu do kontaktu, to:
  • telefon do autoryzacji – bardzo ważna informacja zarówno z punktu widzenia banku, jak i Twojego. Jeśli chcesz w pełni korzystać ze swojego konta bankowego, to aktualny telefon do autoryzacji jest niezbędny.

Kiedy zmienić dane w banku?

O zmianie danych warto poinformować bank tak szybko, jak to tylko możliwe. Lepiej nie zwlekać ze zgłoszeniem. Aktualne dane umożliwiają korzystanie ze wszystkich funkcjonalności konta osobistego lub innego produktu bankowego. Oprócz ograniczenia funkcjonalności, kluczowe jest również bezpieczeństwo i zmniejszanie ryzyka, że osoba do tego niepowołana (np. dzięki znalezieniu Twojego dowodu osobistego) uzyska dostęp do Twoich pieniędzy.

Dodatkową kwestią mogą być kary umowne za brak zgłoszenia zmiany danych osobowych do banku w wymaganym terminie. Zobowiązanie do terminowej aktualizacji danych i ewentualnych konsekwencji powinno być określone w umowie.

Jakie są możliwości zmiany danych w banku?

Zmiana danych w banku możliwa jest przy pomocy kilku ścieżek. Możesz wybrać tą, która jest dla Ciebie najwygodniejsza i najprostsza. Pamiętaj jednak, że nie każda droga sprawdzi się w każdej sytuacji.

Jak zmienić dane przez internet?

Wydaje się, że najprościej i najszybciej można zmienić swoje dane przez internet czyli w serwisie transakcyjnym banku korzystając z bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej.

Po zalogowaniu wejdź na swój profil a potem w ustawienia i poszukaj możliwości zmiany danych. Następny krok to zatwierdzenie zmiany danych narzędziem wykorzystywanym standardowo do autoryzacji np. kodem SMS, kodem PIN do aplikacji, autoryzacją mobilną w aplikacji.

W banku PKO BP w aplikacji mobilnej IKO zmienisz:

  • adres e-mail
  • adres korespondencyjny
  • dokument tożsamości

Wykorzystując do zmiany danych serwis transakcyjny iPKO możesz zmienić więcej danych:

  • dokument tożsamości
  • numer telefonu
  • adres e-mail
  • adres zamieszkania
  • adres korespondencyjny

Jak zmienić dane w placówce banku?

Tradycyjnie dane można zmienić w oddziale banku. To rozwiązanie dostępne jest w przypadku każdego banku, który posiada swoje placówki. Dodatkowo zawiera zwykle najszerszy pakiet możliwości zmiany danych, które mogą być niedostępne w innych kanałach.

W ING Banku Śląskim w placówce bankowej możesz zmienić:

  • imię i nazwisko
  • miejsce urodzenia
  • numer dowodu i paszportu
  • adres zamieszkania i do korespondencji
  • telefon do kontaktu i adres mailowy
  • numer telefonu do autoryzacji bez względu na to czy masz poprzedni numer telefonu czy nie – w przypadku korzystania z Mojego ING numer telefonu zmienisz tylko, jeśli posiadasz również ten poprzedni, bo bank wyśle kod SMS do zatwierdzenia zmiany na oba numery telefonu: dotychczasowy i nowy.

Jak zmienić dane za pomocą infolinii?

Wygodnie o zmianie danych poinformujesz bank przy pomocy infolinii. Ta opcja nie daje Ci jednak pełnej możliwości dokonania każdej zmiany.

W Banku Millennium za pośrednictwem konsultanta TeleMillennium zmienisz:

  • numer telefonu do Haseł SMS
  • adres e-mail

Jak powiadomić bank o zmianie dowodu?

Zmiana danych dowodu w związku z wydaniem nowego dokumentu, jak najbardziej wymaga zgłoszenia do banku. Możesz to zrobić na kilka sposobów: korzystając z bankowości elektronicznej, aplikacji mobilnej czy podczas osobistej wizyty w placówce banku.

Te trzy ścieżki dotyczą sytuacji, kiedy nowy dokument został wydany w związku z utratą terminu ważności tego poprzedniego, jego zgubieniem lub kradzieżą. Natomiast, jeśli zmienią się Twoje dane osobowe: np. nazwisko, droga elektroniczna do zgłoszenia zwykle będzie zamknięta.

Zmiana nazwiska – czy trzeba zgłosić to osobiście?

Zmiana nazwiska czyli zmiana danych osobowych wymaga najczęściej osobistej wizyty w banku. Serię i numer nowego dowodu osobistego, który został wydany w związku ze zmianą nazwiska po ślubie lub w razie powrotu do poprzedniego nazwiska po ustaniu małżeństwa, nadal możesz zmienić samodzielnie za pośrednictwem aplikacji mobilnej czy bankowości elektronicznej. Jednak nie uda Ci się w ten sposób edytować danych w zakresie imienia i nazwiska. Taką zmianę zwykle zrobisz tylko w osobiście w banku.

Nowy dowód – czy bank musi mieć ksero?

W dniu 14 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa z 26 marca 2023 r. o aplikacji mObywatel, która wprowadziła istotne ułatwienia w załatwianiu spraw urzędowych bez konieczności posiadania fizycznego dowodu osobistego np. podczas wizyty w urzędzie. Wystarczy smartfon i aplikacja mObywatel, którą możesz pobrać na swój telefon ze sklepu App Store lub Google Play.

Trzy przypadki, kiedy cyfrowy dowód osobisty w ramach aplikacji mObywatel nie zadziała to:

  • w momencie składania wniosku o nowy dowód osobisty
  • podczas przekroczenia granicy kraju
  • podczas załatwiania sprawy w podmiotach, które podlegają pod ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, czyli m.in. w bankach.

Banki dostały czas na przygotowanie się do wejścia w życie nowych przepisów dotyczących cyfrowego dowodu osobistego do 1 września 2023 r. Do tego czasu, w banku nadal trzeba posługiwać się standardowym “plastikiem”. I choć generalna zasada zabrania kserowania dowodów osobistych, to banki dzięki przepisom przywołanej wcześniej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu mają prawo zeskanować lub skserować ten dokument. Nie każdy bank prowadzi taką praktykę, ale część z nich tak.

W tabeli poniżej zebraliśmy informacje, które banki kserują dowód osobisty podczas osobistej wizyty nowych klientów oraz które kserują dowód osobisty tych osób, które założyły wcześniej rachunek online potwierdzając tożsamość np. przy pomocy przelewu weryfikacyjnego.

Nazwa bankuWykonanie kserokopii/skanu dowodu osobistego dla osób, które chcą skorzystać z oferty w placówce banku (nowi klienci)

Wykonanie kserokopii/ skanu dowodu osobistego dotychczasowych klientów, którzy potwierdzili swoją tożsamość zdalnie
Citi HandlowyTakNie
Millennium BankTakTak
Alior BankTak (skan)Tak (skan)
PEKAO SATak (skan)Tak (skan)
PKO BPNieNie
ING Bank ŚląskiTak
Skan w momencie nawiązania relacji w procesie zdalnym

Credit AgricoleTak (skan)Tak (skan)
BNP ParibasNieNie

Czy trzeba zgłosić do banku zmianę numeru telefonu?

Zmieniając operatora nie musisz zmieniać numeru telefonu. Zwłaszcza, że zachowując dotychczasowy numer, pozostajesz w kontakcie ze wszystkimi, którzy Twój numer już mają. To ważne również w ramach utrzymania kontaktów biznesowych. Jeśli jednak z jakiegokolwiek powodu chcesz zmienić swój numer kontaktowy i powiadomić o tej zmianie dotychczasowych znajomych, pomijając kilku z nich, to również Twoja decyzja.

Zmiana numeru telefonu nie musi jednak ograniczyć się do sfery prywatnej. Może to być istotna kwestia dla banku, w którym masz np. otwarty rachunek osobisty. Na szybkim zgłoszeniu do banku w przypadku zmiany numeru kontaktowego, powinno zależeć również Tobie, jeśli za jego pomocą potwierdzasz transakcje realizowane online. Bank może wysłać Ci kod SMS potrzebny np. do autoryzacji przelewu w bankowości elektronicznej tylko wówczas, jeśli podany numer jest aktualny i aktywny.

O czym jeszcze warto pamiętać aktualizując dane osobowe w banku?

Aktualizacja danych w banku to działanie potrzebne zarówno z uwagi na zachowanie bezpieczeństwa, jak i zapewniające możliwość korzystania ze wszystkich funkcjonalności produktu – np. konta bankowego. Większość zmian można zgłosić bez wychodzenia z domu. Zarówno aplikacja mobilna banku, jak i bankowość elektroniczna umożliwia samodzielną edycję części danych zapisanych na koncie bankowym.

Dlatego zanim wybierzesz się do banku, sprawdź czy możesz samodzielnie zmienić dane. Pomocny może być również kontakt z infolinią. Z pomocą konsultanta możesz zmienić m.in. adres e-mail czy numer telefonu do autoryzacji, ale też uzyskać informację co, gdzie i jak zmienić.

Wizyta w banku okaże się konieczna najczęściej jedynie w przypadku zmiany nazwiska lub chęci bezpośredniego kontaktu z pracownikiem banku.

Źródła:

  • https://www.gov.pl/web/mobywatel

Warto wiedzieć

1. Aktualizacja danych w banku możliwa jest przy pomocy kilku ścieżek: aplikacji mobilnej, poprzez bankowość elektroniczną, za pośrednictwem infolinii oraz osobistej wizyty w oddziale banku.

2. Wymianę dowodu osobistego na nowy można zgłosić osobiście, jak i zaktualizować dane przez internet.

3. Zgłoszenie zmiany nazwiska wymaga najczęściej osobistej wizyty w banku.

4. Aktualizacja danych to jeden z obowiązków klienta banku określony np. w umowie o otwarcie rachunku bankowego.

5. Zgłosić do banku trzeba zarówno wymianę dowodu osobistego, zmianę nazwiska, numeru telefonu, adresu zamieszkania i do korespondencji czy adresu e-mail.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Jak zaktualizować nowy dowód osobisty w banku?

    Można to zrobić za pośrednictwem bankowości elektronicznej, aplikacji mobilnej lub podczas osobistej wizyty w banku.

  2. Kiedy poinformować bank o zmianie nazwiska?

    Zwykle trzeba to zrobić już po wyrobieniu nowego dowodu.

  3. Czy trzeba zgłosić nowy numer dowodu osobistego w banku?

    Tak, aktualizacja danych dotyczących numeru nowego dowodu osobistego jest jednym z obowiązków klienta banku.

  4. Jak zmienić dane w banku po ślubie?

    Zmiana danych w banku po ślubie dotyczy praktycznie tylko jednej sytuacji czyli zmiany nazwiska. Najczęściej taką zmianę trzeba zgłosić osobiście w banku.

  5. Jak zmienić numer dowodu w banku?

    Można to zrobić w aplikacji mobilnej i bankowości elektronicznej. Po zalogowaniu trzeba wejść na swój profil i znaleźć opcję zmiany danych, a następnie zmianę zatwierdzić. Numer dowodu można również zmienić bezpośrednio w banku. 

  6. Jak zgłosić zmianę nazwiska w banku?

    Zmiana nazwiska zwykle wymaga osobistej wizyty w banku.

     

  7. Jak zmienić numer telefonu na koncie bankowym?

    Dróg jest kilka. W zależności od banku możesz to zwykle zrobić kontaktując się z infolinią banku, osobiście w placówce bankowej, ale też za pomocą bankowości elektronicznej czy aplikacji mobilnej. 

Porównaj konta osobiste
Izabela Stachura-Adamczyk
Oceń artykuł
5

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments