Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 8:00 - 19:00
Zadzwoń 22 417 11 63

Przelew na błędny numer konta bankowego – co zrobić?

Przelew na błędny numer konta bankowego może przytrafić się każdemu. Na szczęście nowelizacja przepisów znacznie ułatwiła odzyskanie pieniędzy. Sprawdziliśmy co trzeba zrobić, aby przelana omyłkowo kwota trafiła z powrotem do właściciela.

załamana kobieta przed komputerem
Źródło obrazka: depositphotos
OBLICZ ZDOLNOŚĆ

Zgodnie z Raportem NetB@nk liczba klientów indywidualnych, którzy mieli możliwość korzystania z kanału bankowości elektronicznej na koniec 2019 r. wyniosła 37.412.014 osób. Aktywnie (czyli logując się co najmniej raz w miesiącu do systemu) z bankowości elektronicznej korzystało w tym samym okresie 18,2 mln osób. Każdy z użytkowników w IV kwartale 2019 r. średnio zrobił 6,33 przelewów, a jego średnia wartość wyniosła 903,65 zł.

Natomiast ogólna liczba transakcji w systemie Elixir to 499,5 mln. Przelewy natychmiastowe zostały zrealizowane ponad 8,6 mln razy – wszystko to tylko w IV kwartale 2019 r. Patrząc na te liczby można sobie łatwo wyobrazić, że wśród zleconych przelewów pojawiały się pomyłki, jak nieaktualny czy po prostu źle przepisany numer konta. Co zrobić, jeśli zlecimy przelew na błędny numer konta bankowego?

Przelew na błędny numer konta bankowego – procedury kiedyś i teraz

Nowelizacja ustawy o usługach płatniczych w 2018 r. przyniosła ważną zmianę w zakresie możliwości skutecznego dochodzenia zwrotu błędnie przekazanych pieniędzy. Wcześniej w razie błędu płatnika – np. źle wpisanego numeru konta bankowego – odzyskanie pieniędzy było trudne.

Dlaczego? Z uwagi na obowiązującą tajemnicę bankową, banki odmawiały udzielenia informacji o beneficjencie przelewu bankowego, który przez przypadek wszedł w posiadanie naszych pieniędzy. Taka sytuacja mogła okazać się niezbyt przyjemną i co gorsza dość kosztowną lekcją dla roztargnionego płatnika. Instytucja finansowa mogła jedynie przypomnieć odbiorcy przelewu, że wszedł w posiadanie pieniędzy w wyniku błędu i grozi mu odpowiedzialność cywilna z uwagi na bezpodstawne wzbogacenie.

Art. 405. kc
Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości.

Jeśli odbiorca przelewu poczuwał się do zwrotu pieniędzy nie było problemu. Gorzej, jeśli nie wykazał woli współpracy z bankiem. Wówczas poszkodowany nie miał jak dochodzić swoich praw, ponieważ bank nie mógł mu ujawnić danych adresata, do którego przelew trafił przez pomyłkę.

Aktualnie przepisy w określonych przypadkach, kiedy adresat nie chce dobrowolnie dokonać zwrotu pieniędzy, pozwalają na odstępstwo od obowiązku dochowania tajemnicy bankowej.

Odzyskiwanie omyłkowo przekazanych środków – krok po kroku

Działania jakie należy podjąć są zdeterminowane chwilą w której zauważono błąd. Najprościej jest wówczas, kiedy pomyłka wyszła na jaw tuż po zrealizowaniu przelewu. Pomocne okazują się w takim przypadku sesje Elixir. Jeśli uda zmieścić się w czasie i pieniądze jeszcze nie zostały przekazane do instytucji finansowej adresata, wówczas wystarczy kontakt z bankiem – telefoniczny lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej i zatrzymanie przelewu.

Jeśli natomiast skorzystałeś z opcji przelewów natychmiastowych lub niewłaściwy adresat przelewu korzysta z usług tego samego banku co Ty (w obu przypadkach księgowanie przelewu ma miejsce niemal w czasie rzeczywistym), wówczas musisz uruchomić oficjalną procedurę, która pozwoli odzyskać utracone środki.

Działania, które trzeba podjąć wyglądają następująco:

  1. Należy zgłosić zaistniałą pomyłkę do swojego banku, z którego został zrobiony przelew – można to zrobić zarówno na miejscu w placówce bankowej jak i telefonicznie albo przez system bankowości elektronicznej – zwykle bank umożliwia realizację zgłoszenia w każdym z tych trzech kanałów.
  2. W odpowiedzi na zgłoszenie bank ma 3 dni na kontakt z odbiorcą przelewu i poinformowanie go o błędnie zrealizowanej dyspozycji na jego rzecz. Jeśli adresat przelewu zdecyduje się na oddaniepieniędzy, wówczas zwrot środków następuje na specjalne konto techniczne, które zapewnia pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Czas na zwrot to 30 dni od momentu zawiadomienia. Następnie bank po otrzymaniu środków przekazuje je płatnikowi.
  3. Jeśli odbiorca przelewu odmówi zwrotu pieniędzy lub przelew nie zostanie zrealizowany w ciągu 30 dni, wówczas bank może ujawnić dane odbiorcy płatnikowi. W praktyce umożliwia to dochodzenie roszczeń pechowemu płatnikowi w sądzie na podstawie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu.

Zmienione przepisy dały techniczną możliwość wskazania pozwanego – co wcześniej, z uwagi na tajemnicę bankową, nie było możliwe.

Przelew na nieistniejący numer konta bankowego

To pomyłka, której skutki są najłagodniejsze dla płatnika. Ma miejsce wówczas kiedy efektem wpisania ciągu cyfry, które składają się na numer rachunku bankowego, uda się wpisać taki, który nie istnieje. Wówczas system bankowości elektronicznej informuje o wpisaniu błędnego numeru bankowego, co uniemożliwi realizację przelewu.

Wszystko to dzięki określonej budowie numeru rachunku bankowego. Żadna z 26 cyfr numeru nie jest przypadkowa. Jeśli płatnik wpisze numer, który w bankowości nie funkcjonuje, wówczas system łatwo wykryje pomyłkę i nie dopuści do przekazania pieniędzy.

Przelew na nieaktualny numer konta

Taka pomyłka zdarza się najczęściej przy realizacji przelewów stałych, powtarzalnych np. przy płatności za media, czynsz czy internet. Adresat przelewu zwykle wcześniej informuje o zmianie numeru konta bankowego, ale jeśli aktualizacji nie zrobimy od razu, to potem łatwo o niej zapomnieć. Co się stanie, jeśli przelew zostanie zrealizowany na stary numer?

Zamknięty rachunek bankowy nie będzie w przyszłości wykorzystany przez inny podmiot, więc przelew nie trafi do niewłaściwego adresata. Jeśli o pomyłce zorientujemy się szybko wystarczy kontakt z bankiem i wycofanie przelewu. W przypadku kiedy pieniądze zostały zgodnie z sesją Elixir przekazane dalej, wówczas trzeba poczekać na zwrot. Bank sam zwróci przelew, który trafił na nieaktualne już konto bankowe. Trzeba tylko poczekać.

Warto każdorazowo sprawdzać numer rachunku bankowego beneficjenta

W dobie bankowości mobilnej, przelewów natychmiastowych, BLIKa czy przelewów na telefon dokładne sprawdzanie czy numer rachunku bankowego, na który chcemy przelać pieniądze jest prawidłowy, wydaje się odrobinę staroświeckie. W szczególności, że przepisy prawne wprowadziły narzędzia, które pozwalają odzyskać pieniądze.

Jednak przez nieuwagę można stracić sporo czasu. Nawet jeśli adresat błędnego przelewu okaże się uczciwy i zwróci pieniądze – to ma na to aż 30 dni od momentu otrzymania informacji od banku.

W przypadku odmowy zwrotu przelanych środków czeka nas postępowanie sądowe, a to już może potrwać znacznie dłużej. Dlatego warto poświęcić chwilę na sprawdzenie czy wpisany numer konta jest prawidłowy, żeby zaoszczędzić czas i niepotrzebny stres w przyszłości.

Procedura nie działa w przypadku włamania na konto

Warto pamiętać, że procedura, która umożliwia odzyskanie pieniędzy, sprawdzi się jedynie wtedy, kiedy sami źle wprowadzimy numer konta bankowego. W przypadku przelewu, który celowo został przekazany do niewłaściwego odbiorcy – trudno będzie ustalić, gdzie faktycznie trafiły pieniądze. Często przy zaplanowanym oszustwie przelew trafi na konto bankowe założone na tzw. “słupa”. W takim przypadku trzeba pożegnać się z niefortunnie przekazanymi pieniędzmi.

PORÓWNAJ KREDYTY
avatar

Powiązane tematy

Komentarze:

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o