10 cech dobrego eksperta kredytowego

doradca kredytowy w biurze z wyciągniętą dłonią
Źródło obrazka: depositphotos

Kredyt to zazwyczaj zobowiązanie zaciągane na długie lata. Aby było jak najlepiej dopasowane do potrzeb, warto skorzystać z porad doświadczonego eksperta kredytowego lub pośrednika.

 

Jak wynika z danych BIK z 2018 roku, prawie co drugi dorosły Polak spłaca zobowiązania kredytowe. Ich łączna kwota wynosi ponad 600 mld złotych. Rosnący trend pokazuje, że wciąż chętnie korzystamy z tego modelu finansowania. Niestety nie zawsze świadomie wybieramy oferty, co może mieć przykre konsekwencje. Aby ich uniknąć, warto skorzystać z porad niezależnego eksperta kredytowego.

Podpowiadamy, na jakie aspekty warto zwracać uwagę, wybierając osobę, która może mieć znaczny wpływ na nasze bezpieczeństwo i przyszłość finansową. Biorąc pod uwagę obecne na rynku modele współpracy, nie zawsze musi się to także wiązać z dodatkowymi kosztami.

 

1. Doświadczenie

Doradztwo finansowe wymaga rozległej wiedzy ekonomicznej i prawniczej, wiąże się także z koniecznością nieustannego śledzenia zmian i poszukiwania nowych rozwiązań. Chociaż samo wykształcenie jest niezwykle ważne, koniecznie musi je uzupełniać doświadczenie. Im większa liczba klientów i spraw, z którymi zetknął się ekspert kredytowy, tym – przynajmniej w teorii – lepszy poziom świadczonych usług. Warto przede wszystkim zaznajomić się z udostępnionymi referencjami lub poprosić o nie, jeżeli nie są ogólnodostępne. O specjaliście bardzo dużo mówi profil jego klientów – na tej podstawie możemy również wywnioskować, czy ma doświadczenie w pracy z podobnymi sprawami. W przypadku finansów nie ma miejsca na naukę na błędach.

2. Specjalistyczna wiedza

Liczba produktów i narzędzi finansowych na rynku sprawia, że pozyskanie fachowej wiedzy na temat wszystkich rozwiązań jest niemożliwe . Warto dobrać doradcę lub eksperta do swoich realnych potrzeb: kredytem hipotecznym powinna zajmować się osoba, która doskonale zna charakterystykę tego rynku, inny specjalista skupi się natomiast na kredytach inwestycyjnych czy konsumpcyjnych. Jeżeli ekspert kredytowy czy pośrednik zajmuje się wszystkim, raczej nie będzie w stanie zapewnić odpowiednio wysokiego standardu usług.

3. Oferta

Oferty kredytowe banków są bardzo zróżnicowane, a każdy przypadek jest inny. Wiarygodny specjalista powinien więc współpracować z jak największą liczbą podmiotów, aby móc zaoferować swoim klientom najbardziej dogodną propozycję, dostosowaną do konkretnych oczekiwań. Warto zweryfikować tę kwestię przed podjęciem współpracy – może okazać się, że najatrakcyjniejsza opcja znajduje się poza jego ofertą.

4. Żyłka pedagoga

Mechanizmy finansowe są bardzo skomplikowane, a specyficzny prawniczy język sprawia, że wielu kredytobiorców nie rozumie ani ofert, ani treści podpisywanych przez siebie umów. Tymczasem i jedno, i drugie może mieć tragiczne konsekwencje. Dobry ekspert kredytowy nie tylko pomaga odnaleźć najkorzystniejsze rozwiązanie, ale potrafi także obrazowo wytłumaczyć swojemu klientowi jego najdrobniejsze szczegóły. Powinien więc wyróżniać się cierpliwością i zdolnościami pedagogicznymi. Żadne pytanie klienta, nawet jeżeli dotyczy podstawowych kwestii, nie może pozostać bez odpowiedzi.

5. Otwartość

Praca doradcy finansowego, pośrednika albo eksperta kredytowego to nie tylko cyfry i zapisy ustaw. Przede wszystkim opiera się na kontaktach z ludźmi, w wielu przypadkach dotyczy także trudnych sytuacji, w których na szali leży przyszłość finansowa klienta. Specjaliści powinni być więc przede wszystkim otwarci, komunikatywni i empatyczni: nie mogą traktować swojego klienta wyłącznie jako kolejnego źródła prowizji.

To właśnie ta cecha jest najważniejsza zdaniem Richarda J. Busillo – CEO renomowanej agencji RTD Financial. Liczy się także ich dyspozycyjność i mobilność – przed zdecydowaniem się na współpracę warto sprawdzić, czy ekspert będzie nam odpowiadał w tym aspekcie.

6. Dociekliwość

Współpraca z ekspertem kredytowym zakończy się wymiernymi korzyściami tylko pod warunkiem, że w stu procentach pozna sytuację klienta i będzie w stanie dostosować do niej konkretną ofertę. Już w trakcie pierwszej rozmowy powinniśmy zwrócić uwagę na to, jak precyzyjnie stara się zdiagnozować naszą sytuację finansową: im bardziej będzie dociekliwy, tym większa szansa na to, że uda mu się dobrać ofertę idealnie dostosowaną do naszych oczekiwań i bieżącej sytuacji.

7. Dobra organizacja

Ten punkt dotyczy tak naprawdę wielu aspektów. Osoba, która będzie odpowiadać za reorganizację naszych finansów, sama także powinna być doskonale zorganizowana. Przede wszystkim zwróćmy uwagę na to, jak podchodzi do terminów umówionych spotkań – jeżeli ekspert ma problem z punktualnością w przypadku spotkania z klientem, sprawa może wyglądać podobnie podczas kontaktu z bankiem czy innymi instytucjami. Wiele mówi o nim również jego miejsce pracy. Chaos w biurze nie jest zbyt dobrym prognostykiem – finanse uwielbiają porządek i harmonię.

8. Pewność siebie

Ekspert jest ekspertem, wobec czego musi przekonywać nie tylko świetnymi referencjami i wykształceniem, ale również zachowaniem i sposobem bycia. Brak pewności siebie wzbudza uzasadnione podejrzenia dotyczące kompetencji, nie napawa również optymizmem przed trudnymi negocjacjami.

Właśnie wiara we własne możliwości jest kluczem do sukcesu zdaniem Johna D. Spoonera, sławnego doradcy inwestycyjnego, autora bestsellera No One Ever Told Us That: Money And Life Lessons For Young Adults (Nikt nigdy nam tego nie powiedział: pieniądze i lekcje życia dla młodych dorosłych) . Oczywiście pewność siebie powinna mieć swoje granice i nie można jej mylić z megalomanią. Ona również może skutecznie utrudniać współpracę.

9. Niezależność

To najważniejsza cecha każdego doradcy finansowego czy eksperta kredytowego. Nawet w przypadku pośredników, na których niezależność wymusza ustawodawstwo, nie jest to jednak kwestia oczywista. Jeżeli wyczuwamy, że specjalista z niewyjaśnionych powodów ciąży ku jednej opcji, warto zastanowić się nad jego zmianą, a przynajmniej skontaktować się z innym ekspertem.

10. Szanowanie zdania klienta

Zadaniem eksperta kredytowego jest doradztwo, a nie podejmowanie decyzji. To klient ponosi całą finansową odpowiedzialność, wobec czego ostatnie słowo musi należeć do niego. Doradca lub pośrednik nie może narzucać mu swojego zdania, nawet jeżeli rzeczywiście przemawiają za tym racjonalne argumenty. Nachalność wzbudza poza tym uzasadnione obawy o omówioną wcześniej niezależność.

10 cech dobrego eksperta kredytowego: podsumowanie

Oferty kredytów bankowych są bardzo zróżnicowane, a ich liczba może przyprawić o zawrót głowy. Wielu klientów ma także problemy ze zrozumieniem mechanizmów obecnych na rynku finansowym oraz rozszyfrowaniem zawiłych przepisów. Nie może więc dziwić fakt, że większość przyszłych kredytobiorców ma duży problem z doborem właściwego kredytu. Z tego powodu warto skorzystać z rad doradców finansowych, ekspertów kredytowych albo pośredników. Proponowane przez specjalistów oferty można dodatkowo prześwietlić korzystając z dostępnych w sieci porównywarek i kalkulatorów.

 

Czytaj też: Kredyty hipoteczne ze stałym oprocentowaniem – co oferuje rynek?

Czytaj też: 3 powody, dlaczego płace w Polsce są niskie

Powiązane tematy

Komentarze: