Czym są usługi concierge i kto może z nich korzystać?

concierge z dzwonkiem na dłoni
Źródło obrazka: depositphotos

Spotkanie z piłkarzami ukochanego klubu, wynajęcie samolotu, a nawet organizacja wizyty Św. Mikołaja – o takie rzeczy może zadbać nasz osobisty concierge. Sprawdziliśmy, kto skorzystać może z usług bankowego asystenta.

 

O pieniądze i zainteresowanie ludzi zamożnych bój toczą nie tylko sprzedawcy dóbr luksusowych, właściciele luksusowych hoteli i salonów kosmetycznych, ale także i bankowcy. Specjalne warunki obsługi zamożnych klientów w ramach bankowości prywatnej czy prestiżowe karty płatnicze stały się już standardem. Bój o dobrze sytuowanego klienta toczy się obecnie na polu usług „dodatkowych”. Jedną z nich jest właśnie concierge.

Zamożność i bogactwo Polaków w liczbach

Badania prowadzone cyklicznie od kilku lat przez firmę KPMG sp. z o.o. wskazują, że w Polsce przybywa osób zamożnych. Do tej kategorii analitycy zaliczają tych, którzy zarabiają ponad 7,1 tys. zł miesięcznie. W 2010 r. takich osób było 661 tys., w 2016 r. już ponad milion, a w 2020 r. ich liczba powinna zbliżyć się do 1,4 mln.

W grupie osób zamożnych wyróżniani są jeszcze ludzie bogaci (z miesięcznym dochodem powyżej 20 tys. zł brutto) oraz bardzo bogaci (z miesięcznym dochodem powyżej 50 tys. zł brutto). W badaniach KPMG liczbę tych pierwszych w 2016 r. określono na 164 tys. osób, a drugich – na 42 tys. To naturalne, że wraz ze wzrostem posiadanego majątku pojawia się potrzeba powierzania innym swoich codziennych i niespecjalnie lubianych czynności.

Od opiekuna domu do osobistego asystenta

I tutaj do akcji wkracza concierge. Przed wiekami przedstawiciel tej profesji był dozorcą i opiekunem domu. W XX w. w ekskluzywnych hotelach załatwiał różne sprawy gości, jak rezerwacja stolika w restauracji czy biletu do teatru. Współczesny concierge bankowy realizuje podobne zadania, jednak zakres jego usług drastycznie się zwiększył. Concierge występuje często w roli osobistego asystenta, pozwalającego realizować marzenia zamożnego klienta.

Usługi concierge a liczba zer na koncie

Czas odpowiedzieć na pytanie, co stanowi przepustkę do usług przeznaczonych dla zamożnego klienta? Aby znaleźć się w grupie klientów private banking czy VIP (banki stosują różne określenia) na ogół wystarczają aktywa na poziomie kilkuset tysięcy złotych, jednak niekiedy konieczny jest nawet milion. Mogą być to m.in. osady na rachunkach, środki zdeponowane na lokatach bankowych czy jednostki funduszy inwestycyjnych.

Miliona złotych oczekuje od swoich prestiżowych klientów Bank Millennium. W ING Banku Śląskim przepustką do private bankingu jest posiadanie min. 1 mln zł aktywów lub 200 tys. zł w produktach inwestycyjnych. Do tej kategorii kwalifikują się także osoby korzystające usługi Wealth Management (min. 4 mln zł aktywów lub 1 mln zł inwestycji).

W Raiffeisen Polbank zamożni klienci korzystają z Konta Premium. Standardowo kosztuje ono 49 zł miesięcznie, chyba, że spełniony zostanie jeden z warunków: wpływ na konto w wysokości min. 10 tys. zł lub wartość środków na produktach depozytowych lub inwestycyjnych w banku wynosi min. 200 tys. zł.

Identyczne warunki stawia Noble Bank posiadaczom Konta Osobistego Noble (gdy warunek nie jest spełniony pobiera 50 zł). Kusi przy tym zamożnych klientów podwyższonym oprocentowaniem i szerszą ofertą produktów inwestycyjnych.

Skorzystają także posiadacze prestiżowych kart płatniczych

Zdobycie karty płatniczej typu Gold jest niejednokrotnie łatwiejszym zadaniem niż odłożenie na koncie miliona złotych. Blokadą przed nadmiernym zainteresowaniem przed tego typu “plastikiem” jest minimalny limit na karcie kredytowej, np. 10 tys. zł (eliminuje to osoby, które nie mogą wykazać się odpowiednią zdolnością kredytową), albo wysoki poziom miesięcznych obrotów kartą (np. 5 tys. zł), który pozwala uniknąć wysokiej opłaty za kartę.

Przy kartach typu Prestige, Platinum, itp., wymagania są jeszcze ostrzejsze. W Santander Bank Polska o kartę Visa Platinum można starać się posiadając zarobki na poziomie min. 10 tys. zł netto.

PKO BP przyjął zasadę uzależnienia opłat od wysokości średniomiesięcznych operacji kartą. W przypadku karty MasterCard Platinum z rocznej opłaty wynoszącej 250 zł zwalnia wykonywanie średnio w miesiącu transakcji na kwotę 5 tys. zł. Gdy wartość operacji będzie o połowę mniejsza, trzeba zapłacić połowę rocznej opłaty, czyli 125 zł.

Posiadanie karty PKO Visa Infinite wymaga wydawania w miesiącu średnio 11 tys. zł, by została anulowana roczna opłata wynosząca aż 800 zł! Gdy wydatki będą średniomiesięcznie na poziomie min. 8.200 zł, posiadacz karty zapłaci za nią roczną opłatę w wysokości 400 zł.

Spełniać prośby, zrealizować marzenia

Wyróżnikiem danego banku na tle konkurencji jest zakres możliwych działań w ramach usługi concierge. Przykłady oferowanych usług można znaleźć na stronach internetowych banków. Nie jest to jednak pełny katalog, bo w przypadku najbogatszych klientów, concierge wciela się w rolę osobistego asystenta, realizując spontaniczne zadania zlecane przez zamożnego klienta.

W najniższych pakietach usługa concierge ogranicza się do wyszukiwania informacji, zamówienia fachowca czy wsparcia w załatwieniu prostych spraw prawnych. Zakres oferowanego wsparcia niewiele różni się od ubezpieczeń assistance proponowanych często za niewielką opłatą do kont osobistych czy kart kredytowych. W bardziej rozbudowanych pakietach usług concierge liczyć można np. na zorganizowanie urlopu – od transportu, poprzez noclegi, na atrakcjach w miejscu pobytu kończąc.

Od porad dietetyka po lot wojskowym odrzutowcem

„Podstawowe” usługi concierge proponowane są przez wszystkie banki dysponujące ofertą dla zamożnych klientów. Część z nich banków stara się wyróżnić oryginalnością, próbując budować w ten sposób swoją przewagę konkurencyjną.

W mBanku specjalnie traktowani są klienci Private Banking oraz Oferty Indywidualnej Intensive. Wśród rzeczy, o które mogą poprosić jest, m.in. zorganizowanie lotu odrzutowcem wojskowym lub skoku ze spadochronem, zakupów ze stylistką, czy zapewnienie opieki domowym zwierzakom.

W Noble Banku najbogatsi klienci mają do dyspozycji specjalne biuro podróży, które oferuje wycieczki szyte na miarę zgodnie z indywidualnymi potrzebami i budżetem wczasowicza. Mogą zlecić rezerwację luksusowego jachtu czy limuzyny, uczestniczyć w specjalnie organizowanych eventach, otrzymywać dostęp do rekomendacji dotyczących restauracji czy galerii sztuki. Bank wydaje również magazyn Private Banking, adresowany do swoich zamożnych klientów.

Ciekawe propozycje przedstawia także bank PKO BP. W ramach usługi concierge oferuje informacje dotyczące specjalistycznych diet, badań prenatalnych i odżywiania w czasie ciąży oraz wsparcie, kiedy dziecko pojawi się już na świecie włączając w to m.in. pomoc w organizacji opiekunki czy zaplanowanie wizyty Św. Mikołaja.

Zawsze do usług – bezpłatnie, ale w zamian za coś

Jak widać, concierge może umilić i ułatwić życie w wielu obszarach. Rodzi się więc pytanie, ile trzeba zapłacić, by żyło się łatwiej i przyjemniej? Otóż, nic. Usługi concierge są bezpłatne, jednak aby z nich skorzystać należy posiadać w banku odpowiednie aktywa. Koszty zaszyte są również w ponadprzeciętnych opłatach za prestiżową kartę.

Należy także pamiętać, że klient nie płaci jedynie za organizację danego przedsięwzięcia. Za samą usługę czy produkt musi wyłożyć środki z własnej kieszeni. W wielu przypadkach klient otrzymuje wcześniej kosztorys realizacji swojego zamówienia i do finalizacji dochodzi dopiero po jego zaakceptowaniu. Pozwala to unikać potencjalnych rozczarowań związanych ze zbyt wysokim kosztem realizacji marzeń.

 

Czytaj też: Cashback – łatwa wypłata gotówki ze sklepowej kasy

Czytaj też: 6 banków oferujących przelew na telefon 

Powiązane tematy

Komentarze: