Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Płatności

Płatności zbliżeniowe BLIK – jak to działa?

Nie chcesz płacić co miesiąc za kartę do rachunku, a płatności za pomocą kodów BLIK są dla Ciebie zbyt problematyczne? Włącz płatności zbliżeniowe BLIK. Nie musisz posiadać karty, ponieważ płatności podpięte są bezpośrednio pod Twoje konto. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak aktywować płatności zbliżeniowe BLIK w swoim banku.

Jak podał Polski Standard Płatności, właściciel marki BLIK, w 2023 r. klienci płacili BLIKIEM na terminalu płatniczym aż 364,2 mln razy, z czego blisko 131 mln stanowiły płatności zbliżeniowe. Na koniec ubiegłego roku BLIK zbliżeniowy aktywowało 2,6 mln użytkowników, którzy skorzystali z niego w 142 krajach świata.

Jak działają płatności zbliżeniowe BLIK?

Płatności BLIK zna chyba niemal każdy. Polegają one na możliwości zapłacenia za pomocą kodu BLIK wygenerowanego w aplikacji bankowej. Kod wpisujesz w terminalu, a następnie potwierdzasz płatność w aplikacji. Płacenie BLIKIEM to dobre rozwiązanie dla osób, które nie chcą wyrabiać karty płatniczej do konta (aby nie ponosić kosztów) albo kartę posiadają, ale wygodniej im wyciągnąć telefon i wygenerować kod.

Twórcy BLIKA poszli jakiś czas temu o krok dalej i wprowadzili płatności zbliżeniowe BLIKIEM. Są one jeszcze wygodniejsze niż standardowe płacenie BLIKIEM, ponieważ nie wymagają:

  • logowania się do aplikacji bankowej,
  • generowania i przepisywania kodu BLIK,
  • dostępu do internetu.

Wypowiedź eksperta

Mówiąc w dużym skrócie - metoda płatności zbliżeniowych BLIK polega na przyłożeniu telefonu do terminala i pobraniu środków prosto z rachunku, bez pośrednictwa karty debetowej. Transakcje realizowane są z użyciem technologii dostarczanej przez Mastercard.
Iza Stachura

Musisz jednak wiedzieć, że ten sposób nie zadziała w przypadku wypłaty gotówki. Jeżeli chcesz wypłacić pieniądze BLIKIEM z bankomatu – użyj kodu BLIK.

Gdzie można płacić zbliżeniowo BLIKIEM?

Płatności zbliżeniowe BLIKIEM możliwe są tam, gdzie znajduje się terminal płatniczy, czyli w sklepach, punktach usługowych, urzędach itd. Jeszcze kilka lat temu tylko niektóre terminale obsługiwały BLIK, więc zdarzało się, że transakcja za pomocą karty płatniczej była dostępna, ale płatności BLIKIEM już nie.

Około rok temu się to zmieniło i od tego czasu BLIKIEM można płacić wszędzie tam, gdzie kartą – zarówno w tradycyjnej formie, czyli kodem BLIK, jak i zbliżeniowo.

Jak włączyć usługę płatności zbliżeniowych BLIK?

Najważniejsze co musisz wiedzieć to to, że aktualnie BLIK zbliżeniowy działa wyłącznie na telefonach z zainstalowanym systemem operacyjnym Android. Nie zapłacisz poprzez tę funkcję, jeżeli korzystasz z iPhona. Prawdopodobnie niedługo się to zmieni, ponieważ Apple po naciskach ze strony Komisji Europejskiej zadeklarował wdrożenie odpowiednich rozwiązań.

Po drugie – Twój telefon musi mieć zainstalowany i włączony moduł NFC (ang. Near Field Communication), aby obsługiwał płatności zbliżeniowe. Technologia NFC pozwala nawiązywać bezdotykową komunikację pomiędzy urządzeniami (telefonem a terminalem). Bez NFC technicznie nie da się dokonać płatności zbliżeniowej.

To, czy posiadasz moduł NFC, zależy od modelu telefonu. Większość nowoczesnych smartfonów jest w niego zaopatrzona, należy go tylko uruchomić. Jak to zrobić?

  • W ustawieniach telefonu wejdź w sekcję Połączenia, wyszukaj NFC/Komunikacja NFC i włącz tę funkcję. Jeżeli nie widzisz niczego, co z nazwie ma słowo NFC, oznacza to, że Twój telefon go nie posiada.

Uwaga!

Funkcja płatności zbliżeniowych BLIK wymaga aktywacji. Musisz to zrobić, nawet jeżeli masz włączone płatności kodem BLIK. To dwie różne funkcjonalności i potrzebne są do nich oddzielne aktywacje.

Płatności zbliżeniowe BLIKIEM włączysz w aplikacji swojego banku. Po włączeniu usługi od razu możesz płacić zbliżeniowo BLIKIEM, nie musisz czekać, aż bank przetworzy Twoją dyspozycję. Każda transakcja opłacona BLIKIEM jest natychmiast rozliczana i widoczna w historii rachunku.

Instrukcja włączenia płatności zbliżeniowych BLIK krok po kroku

Poniżej instrukcja krok po kroku jak włączyć płatności zbliżeniowe BLIK w kilku popularnych bankach.

Płatności zbliżeniowe BLIK w mBank S.A.

  • W aplikacji banku wejdź w Ustawienia -> Ustawienia BLIK.
  • W części Płatności zbliżeniowe BLIK kliknij Aktywuj.
  • Wskaż aplikację mBanku jako domyślną do płatności zbliżeniowych i potwierdź aktywację PIN-em.

Płatności zbliżeniowe BLIK w Banku Millennium S.A.

  • W aplikacji mobilnej wejdź w Płatności -> Płatności zbliżeniowe telefonem -> Płatności zbliżeniowe BLIK.
  • Włącz usługę potwierdzając ją PIN-em.
  • Kliknij OK, kiedy aplikacja zapyta, czy używać aplikacji Millenium, gdy korzystasz z systemu Zbliż i zapłać.

Płatności zbliżeniowe BLIK w PKO BP

  • W aplikacji mobilnej IKO przejdź do Płatności → Płatności zbliżeniowe i wybierz: Włącz płatności zbliżeniowe.
  • Wybierz Płatności zbliżeniowe BLIKIEM i wskaż konto, z którego chcesz płacić BLIKIEM zbliżeniowo oraz wybierz sposób potwierdzania transakcji.

Płatności zbliżeniowe BLIK w Alior Bank S.A.

  • W aplikacji mobilnej kliknij ikonę BLIK i wybierz BLIK zbliżeniowy.
  • Kliknij Aktywuj BLIK zbliżeniowy, potwierdź zapoznanie się z Regulaminem i Taryfą opłat i wybierz Dalej.
  • Zaakceptuj operacją PIN-em.

Płatności zbliżeniowe BLIK w Santander Bank Polska S.A.

  • Uruchom aplikację mobilną, kliknij ikonę BLIK i wybierz Płatności zbliżeniowe BLIK.
  • Kliknij Aktywuj i potwierdź ustawienie aplikacji banku jako domyślnej do płatności.
  • Zatwierdź operację PIN-em.

Uruchamianie zbliżeniowych płatności telefonem jest intuicyjne i trwa kilka sekund. Należy tylko pamiętać o włączeniu NFC. Niektóre aplikacje, np. IKO od PKO BP rozpoznają, kiedy moduł nie jest włączony i przekierowują do ustawień telefonu, gdzie można aktywować tę funkcję.

Uwaga!

Autoryzacja płatności domyślnie jest wyłączona - to znaczy, że wystarczy, że zbliżysz odblokowany telefon do terminala płatniczego, a płatność zostanie pobrana. Możesz zwiększyć bezpieczeństwo swoich transakcji poprzez zmianę ustawień i dodatkowe potwierdzanie płatności PIN-em.

Jak ustawić płatności zbliżeniowe BLIK jako domyślną formę płatności?

Miejsce ustawienia domyślnych płatności zależy od modelu telefonu, ale na pewno znajduje się albo w części ustawień dotyczących Aplikacji, albo NFC. Najpierw wyszukaj w ustawieniach telefonu aplikację swojego banku i sprawdź, czy możesz wybrać ją jako domyślną. Jeżeli nie widzisz takiej funkcji, postępuj jak niżej.

  • Wejdź w Ustawienia -> Połączenia -> NFC i wyszukaj sekcję Zbliż i zapłać/Zbliż telefon i płać lub podobną.
  • Wejdź w nią i wybierz jako Płatność domyślną aplikację Twojego banku.

Jak płacić zbliżeniowo za pomocą BILKA – instrukcja krok po kroku?

Płatności zbliżeniowe BLIKIEM nie różnią się wiele od płatności zbliżeniowych kartą. Główna różnica polega na tym, że przykładasz telefon, a nie kartę.

  • Powiedz sprzedawcy, że chcesz zapłacić zbliżeniowo (na kasie samoobsługowej wybierz na ekranie kartę płatniczą, a nie płatność BLIK).
  • Odblokuj telefon (odciskiem palca, PIN-em, rysując wzór itd.),
  • Przyłóż telefon do terminala płatniczego (wpisz PIN do aplikacji banku, jeżeli masz włączony dodatkowo taki sposób autoryzacji).
  • Na ekranie telefonu i na terminalu zobaczysz komunikat potwierdzający transakcję.

Do jakiej kwoty można zapłacić zbliżeniowo BLIKIEM?

Limity płatności zależą od banku. Przykładowo Bank Millennium S.A. stosuje limit 3 000 zł (możesz go zwiększyć do 10 000 w aplikacji mobilnej) a PKO BP – do 10 000 zł (nie zmienisz go w aplikacji, musisz skorzystać z serwisu iPKO).

Czy BLIKIEM można płacić za granicą?

Usługa BLIK zbliżeniowy działa za granicą we wszystkich punktach wyposażonych w terminale płatnicze Mastercard. Przewalutowanie płatności zbliżeniowych BLIKIEM odbywa się po kursie tego operatora.

Z racji tego, że jest to jeden z czołowych wydawców kart, można śmiało powiedzieć, że płatności BLIKIEM dostępne są na całym świecie. Potwierdzają to zresztą twarde dane, które mówią, że w 2023 r. BLIKA zbliżeniowego użyto w 142 państwach na terenie globu.

Czy płatności zbliżeniowe BLIK są bezpieczne?

Właścicielem marki BLIK jest spółka Polski Standard Płatności. Firma zadbała o wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych zabezpieczających system. NFC, za pomocą którego dochodzi do przesyłu środków to komunikacja krótkiego zasięgu.

W zależności od źródeł przeczytamy, że technologia ta działa na telefonach oddalonych od terminala na nie więcej niż 5-10 cm. Nie musisz się zatem obawiać, że omyłkowo z Twojego konta zostaną pobrane środki, kiedy stoisz w kolejce w sklepie z odblokowanym smartfonem.

Aby doszło do przekazania środków, telefon musi być niemal przyłożony do terminala. Jeżeli Cię to nie przekonuje, możesz zawsze ręcznie wyłączać moduł NFC po płatności i włączać dopiero przy kolejnej transakcji.

Jednak kwestia zachowania bezpieczeństwa nie leży wyłącznie po stronie dostawcy usługi BLIK. To Ty jesteś właścicielem urządzenia do płatności zbliżeniowych. Pamiętaj, że aby potwierdzić płatność, należy przyłożyć odblokowany telefon. W związku z tym nie przekazuj odblokowanego smartfona w obce ręce. Jeżeli blokujesz go poprzez PIN lub wzór do narysowania, zadbaj, aby nie były łatwe do odgadnięcia.

Jakie banki oferują płatności zbliżeniowe BLIK?

W tej chwili BLIK zbliżeniowy dostępny jest dla Ciebie, jeżeli masz konto w jednym z sześciu banków:

  • mBank S.A.,
  • Banku Millennium S.A.,
  • Alior Bank S.A.,
  • PKO BP,
  • Santander Bank Polska S.A.,
  • ING Bank Śląski S.A.

Jak zapłacić zbliżeniowo telefonem, kiedy BLIK nie działa?

Możesz pobrać na swój telefon cyfrowy portfel Google Pay (dla posiadaczy smartfonów z systemem Android) lub Apple Pay (dla posiadaczy telefonów z systemem iOS). Do cyfrowego portfela podepniesz swoje karty płatnicze (zarówno w wersji fizycznej, jak i wirtualnej) w nieograniczonej liczbie. Jeżeli kart masz więcej niż jedną – musisz nadać którejś status domyślnej. Kartami podpiętymi do wirtualnego portfela zapłacisz tak samo, jak plastikowymi. Portfele Google Pay i Apple Pay to takie same źródła płatności zbliżeniowych jak zbliżeniowy BLIK.

Jeżeli masz w ustawieniach telefonu domyślnie włączoną płatność BLIKIEM i BLIK z jakiegoś powodu nie zadziała to pamiętaj, że portfel Google Pay (lub Apple Pay) musisz uruchomić ręcznie.

Przykład

Pan Marek ma ustawioną domyślną płatność zbliżeniową w formie BLIKA zbliżeniowego z ING Banku Śląskiego S.A. Jednocześnie ściągnął portfel Google Pay, pod który podpiął kartę mBanku S.A. (domyślna karta płatnicza) i Revolut (jako druga karta).

Podczas transakcji BLIK zbliżeniowy mu nie przeszedł i Marek postanowił zapłacić Revolutem, ponieważ na tej karcie ma wystarczającą ilość środków. W takim razie musi ręcznie uruchomić portfel Google Pay (poprzez kliknięcie ikony na ekranie) i przesunąć kartę z domyślnej mBanku S.A. na Revolut, której potrzebuje.

Krótko mówiąc: aby mieć alternatywę w płatnościach zbliżeniowych, należy posiadać przynajmniej jedną kartę przypisaną do konta bankowego. W sytuacji, kiedy BLIK nie działa i nie masz karty albo nie chcesz jej podpinać pod wirtualny portfel, nie zapłacisz zbliżeniowo.

Wygląda na to, że terminal działa poprawnie, a Ty nie możesz zapłacić zbliżeniowo BLIKIEM ani cyfrowym portfelem, mimo że masz tam wystarczające środki? Problemem może być obudowa lub pokrowiec Twojego telefonu. Jak poinformował właściciel BLIKA, niektóre z nich mogą zaburzać poprawne funkcjonowanie technologii NFC.

Jak i gdzie złożyć reklamację płatności zbliżeniowej BLIK?

Reklamację w sprawie płatności BLIKIEM zbliżeniowym składasz w swoim banku, a nie do Polskiego Standardu Płatności. W razie konieczności wyjaśnienia jakichś tematów z operatorem BLIKA związanych z transakcją zajmuje się tym bank.

Reklamację złożysz:

  • e-mailem,
  • telefonicznie,
  • listownie,
  • osobiście w placówce.

Bank ma 15 dni, aby przesłać Ci odpowiedź.

Czy warto płacić zbliżeniowo BLIKIEM?

Zbliżeniowe płatności telefonem to szybka i prosta metoda przeprowadzania transakcji. BLIK udostępnił tę funkcjonalność bez podpinania karty płatniczej, co znalazło swoje grono odbiorców wśród osób, której takiej nie mają lub nie chcą jej podpinać pod zewnętrzne zasoby.

Płacenie BLIKIEM jest bezpłatne, tak samo jako płatności kartą. Osoby, które na co dzień korzystają z portfeli cyfrowych, nie odkryją w BLIKU zbliżeniowym rewolucyjnej metody płatności, ale może się ona spodobać tym, którzy nie używają kart płatniczych.

Podsumowując temat płatności zbliżeniowych BLIK – są one bezpieczne, szybkie i darmowe, przez co podobne do płatności kartą. Ograniczeniem jest brak możliwości aktywowania ich na smartfonach z systemem iOS, a więc są one niedostępne dla użytkowników iPhonów.

Źródło:

  • https://blik.com/blik-podsumowuje-2023-r-blisko-1-8-mld-transakcji-i-3-mln-nowych-uzytkownikow
  • https://blik.com/zblizeniowo

Warto wiedzieć

  1. Płacić BLIKIEM zbliżeniowo mogą posiadacze telefonów z systemem operacyjnym Android i modułem NFC. Nie trzeba podpinać (a więc i posiadać) karty płatniczej przypisanej do konta.
  2. W tej chwili sześć banków obsługuje zbliżeniowe płatności telefonem w systemie BLIK: mBank S.A., Alior Bank S.A., Millenium Bank S.A., PKO BP, ING Bank Śląski i Santander Bank Polska S.A.
  3. Aby móc używać BLIKA zbliżeniowego należy włączyć funkcję BLIK zbliżeniowy w aplikacji banku (także wtedy, kiedy masz aktywne płatności za pomocą kodu BLIK).
  4. Banki nie pobierają opłat za korzystanie z BLIKA zbliżeniowego.
  5. BLIKIEM zbliżeniowo można płacić także za granicą w terminalach płatniczych Mastercard.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak się płaci zbliżeniowo BLIKIEM?

    Najpierw należy włączyć płatności zbliżeniowe BLIK w aplikacji mobilnej banku i ustawić je jako domyślne. Przy transakcji wystarczy powiedzieć, że płatność będzie zbliżeniowa i przyłożyć odblokowany telefon do terminala płatniczego.

  2. W jakich bankach działa BLIK zbliżeniowy?

    W tej chwili zbliżeniowo BLIKIEM mogą płacić posiadacze kont w: Alior Bank S.A., PKO BP, Bank Millennium S.A., Santander Bank Polska S.A., ING Bank Śląski S.A. i mBank S.A.

  3. Dlaczego BLIK zbliżeniowy nie działa?

    Możliwe przyczyny to: brak włączonego modułu NFC w smartfonie, nieustawienie aplikacji mobilnej banku jako domyślnej płatności zbliżeniowej lub pokrowiec (obudowa) telefonu zakłócający przesyłanie danych – należy ją zdjąć i przyłożyć „gołe” urządzenie.

  4. Czy BLIK to to samo co płatność kartą?

    To nie jest do końca to samo, choć rezultat jest ten sam – płatność pomniejszy saldo na koncie. Jednak aby płacić zbliżeniowo BLIKIEM, nie musisz mieć karty płatniczej wydanej do rachunku. 

  5. Czy do korzystania z płatności zbliżeniowych BLIK potrzebna jest aplikacja banku?

    Posiadanie aplikacji swojego banku jest obowiązkowe zawsze, kiedy chcesz płacić zbliżeniowo. Nie możesz ściągnąć aplikacji, włączyć w niej płatności zbliżeniowych, a następnie ją usunąć.

  6. Ile kosztują płatności zbliżeniowe BLIK?

    We wszystkich bankach płatności BLIKIEM zbliżeniowym są bezpłatne.

Porównaj konta osobiste
Justyna Czerwińska
Oceń artykuł
5

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Sara
Sara
1 miesiąc temu

Ja nigdy nie zapłacę telefonem a mam 20 lat