Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 8:00 - 19:00
Zadzwoń 22 417 11 63

Chargeback – czy płacący kartą mają lepiej?

różowa karta kredytowa w dłoniach w tle osoba dokonująca zakupu przez laptopa
Źródło obrazka: depositphotos

Coraz częściej decydujemy się na zakupy w sieci. Zdarza się, że nie otrzymujemy zakupionego towaru lub usługa nie jest zrealizowana prawidłowo. Nieuczciwy sprzedawca umywa ręce, a my zostajemy z niczym. Sprawdziliśmy, czy usługa chargeback pozwala odzyskać utracone środki.

 

Karty płatnicze coraz śmielej rozpychają się w naszych portfelach. Na znaczeniu zyskują także transakcje dokonywane plastikowym nośnikiem. Zgodnie z raportem NBP na koniec pierwszego półrocza 2018 r. na rynku znajdowało się 40,2 mln kart płatniczych. Tylko w II kwartale 2018 r. dokonano 1,356 mld transakcji (gotówkowych i bezgotówkowych) przy użyciu kart debetowych, kredytowych, obciążeniowych i przedpłaconych – 11,6% więcej niż w pierwszych trzech miesiącach roku. Mając na uwadze ten trend, postanowiliśmy sprawdzić zalety usługi chargeback, która zabezpiecza interesy płacących kartą.

Chargeback, czyli obciążenie zwrotne karty płatniczej

Na wstępie należy podkreślić, że z usługi chargeback skorzystać mogą wyłącznie osoby reklamujące zakup towaru lub usługi, który opłacony został za pomocą plastiku. Obcobrzmiąca nazwa procedury oznacza obciążenie zwrotne karty płatniczej, a sama czynność wszczynana jest na wniosek klienta niezadowolonego z zawartej transakcji. Wystarczy skutecznie złożyć reklamację w swoim banku, który przejmuje obowiązek dalszego prowadzenia sprawy. Cała operacja doprowadzić ma do zwrotu środków na konto poszkodowanego klienta.

W jakich sytuacjach można skorzystać z usługi chargeback?

Wspominaliśmy, że usługa ta zarezerwowana jest dla transakcji przeprowadzonych z użyciem karty płatniczej. Nie obejmuje ona zatem płatności realizowanych za pomocą przelewu, ani tym bardziej operacji z wykorzystaniem gotówki. Z procedury chargeback warto skorzystać w sytuacji kiedy:

  • zamówiony towar nie został dostarczony lub opłacona usługa nie została wykonana,
  • zamówiony przedmiot lub usługa nie jest niezgodna z opisem,
  • obciążono rachunek za usługę lub towar, który nie został zamówiony,
  • zaksięgowano inną kwotę niż wynikała z umowy,
  • odesłano towar, ale sprzedawca nie zwrócił pieniędzy,
  • sprzedawca nie wywiązał się z usługi z odległym terminem realizacji np. odwołanie koncertu.

Jak widać parasol chargeback chroni nie tylko płatności realizowane na odległość, ale zabezpiecza także transakcje dokonywane za pośrednictwem terminala płatniczego. Reklamacje w ramach omawianej usługi można również składać, kiedy nie otrzymamy żądanej kwoty podczas wypłaty z bankomatu. W tej sytuacji ochronie podlega wyłącznie fakt niewypłacenia przez maszynę pieniędzy. Wady przedmiotów zakupionych za pomocą wypłaconych środków nie podlegają procedurze chargeback.

Jak skutecznie złożyć reklamację?

Procedurę chargeback uruchamiamy składając stosowny wniosek w banku, który udostępnił nam kartę płatniczą. Często oprócz wizyty w oddziale można zrobić to zdalnie – poprzez infolinię lub system bankowości elektronicznej. To na barkach banku spoczywać będzie obowiązek późniejszego skontaktowania się z organizacją płatniczą (VISA lub Mastercard) w celu dalszego procedowania sprawy. W toku wyjaśnień klient często będzie musiał udowodnić, że to nie z jego winy transakcja nie została zrealizowana we właściwy sposób.

Poszkodowany może zostać poproszony o przedstawienie szeregu dokumentów i informacji, tj. potwierdzenie płatności, numer karty, kwota i waluta transakcji, korespondencja ze sprzedającym, regulamin sklepu, oświadczenie o nieudanej próbie załatwienia sprawy. Procedura chargeback we wszystkich bankach, wygląda podobnie i składa się z następujących kroków:

  • Kontakt z bankiem w celu uruchomienia procedury obciążenia zwrotnego.
  • Bank po zgromadzeniu odpowiednich dokumentów kontaktuje się z organizacją płatniczą.
  • Organizacja płatnicza informuje sprzedawcę, który akceptuje lub odrzuca złożoną reklamację.
  • Sprzedawca musi zwrócić środki jeśli:
    • zaakceptuje reklamację,
    • nie odpowie na reklamację w wyznaczonym terminie,
    • nie może udowodnić, że roszczenie klienta jest bezzasadne.
  • Organizacja płatnicza informuje bank o wyniku postępowania. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia sprawy środki wracają na konto klienta.

Usługa chargeback – zbyt rzadko eksponowana

Warto wspomnieć o innej, niezaprzeczalnej zalecie obciążenia zwrotnego karty płatniczej – dla klienta usługa ta zawsze jest bezpłatna. Być może z tego powodu, banki w swoich materiałach tak rzadko wspominają o procedurze chargeback. Konieczność procesowania reklamacji przez bank, generuje dodatkowe koszty, bez wpływu na poprawę przychodów. No, chyba że za wartość dodaną uznamy zadowolenie klienta i perspektywę dalszej współpracy. Są jednak banki, które w otwarty sposób informują o obciążeniu zwrotnym karty płatniczej, poświęcając tematyce osobną podstronę. Zaliczamy do nich m.in.:

Czy płacący kartą mają lepiej?

Usługa chargeback jest niewątpliwie dodatkowym elementem chroniącym konsumenta przed utratą pieniędzy w wyniku nieudanej transakcji. Na duży plus zasługuje „pole rażenia” obciążenia zwrotnego obejmujący nie tylko zakupy dokonane w sieci, ale także operacje z wykorzystaniem terminali POS i wypłaty gotówki z bankomatów. Oczywiście znajdą się głosy mówiące, że to doskonałe narzędzie zachęcające do transakcji bezgotówkowych, a co za tym idzie sprzyjające skuteczniejszej inwigilacji konsumentów. Bez względu na opinie warto pamiętać, że jest szansa na odwrócenie pechowej transakcji – wystarczy zapłacić kartą.

 

Czytaj też: Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o usługach BLIK 

Czytaj też: Przelew na błędny numer konta bankowego – co zrobić?

avatar

Powiązane tematy

Komentarze:

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o