Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 8:00 - 19:00
Zadzwoń 22 417 11 63

Chargeback – czy płacący kartą mają lepiej?

Wygoda – to pierwsze słowo, które przychodzi na myśl o karcie płatniczej. Następnie dochodzi bezpieczeństwo. Dzięki usłudze chargeback można odzyskać pieniądze w wielu przypadkach. Nie tylko z powodu nieuczciwego kontrahenta.

różowa karta kredytowa w dłoniach w tle osoba dokonująca zakupu przez laptopa
Źródło obrazka: depositphotos
OBLICZ ZDOLNOŚĆ

Według informacji podanych przez Narodowy Bank Polski w IV kwartale 2019 r. na rynku polskim było w użyciu 42,9 mln kart płatniczych – a 80,2 % spośród nich stanowiły karty debetowe. W tym samym okresie zanotowano wzrost transakcji kartami płatniczymi – przeprowadzono ich 1,7 mld, a ich łączna wartość wyniosła 211 mld zł.

Samych transakcji bezgotówkowych zanotowano 1,5 mld. Średnio na przestrzeni kwartału statystyczny klient używał swojej karty do transakcji gotówkowych, jak i bezgotówkowych, 40 razy. Natomiast pojedyncza transakcja dokonana przy pomocy karty płatniczej średnio wyniosła 124,2 zł. Liczba transakcji przy pomocy kart płatniczych ciągle rośnie, a dzięki bezpłatnej usłudze chargeback – korzystanie z nich jest bezpieczne.

Chargeback czyli obciążenie zwrotne karty płatniczej

Z angielskiego chargeback to obciążenie zwrotne czyli rodzaj transakcji, który polega na zwrocie określonej kwoty za transakcję dokonaną przy pomocy karty płatniczej. Podstawą do uruchomienia procedury chargeback jest reklamacja klienta, który jest niezadowolony z produktu lub usługi za którą zapłacił swoją kartą debetową czy kredytową. Sama transakcja mogła być zrealizowana zarówno w punkcie stacjonarnym, jak i przez internet.

Reklamację należy złożyć w banku, w którym posiadamy konto osobiste, z którego wyszedł niefortunny przelew. Dalsze działanie w celu wyjaśnienia sprawy i odzyskania pieniędzy przejmuje bank. Przed złożeniem reklamacji trzeba wyczerpać możliwość samodzielnego porozumienia się z drugą stroną, która być może dobrowolnie odda pieniądze. Jeśli tak się nie stanie można zwrócić się do banku.

Warto zgromadzić dokumenty związane z transakcją oraz dowody kontaktu z drugą stroną, które pozwolą szczegółowo ocenić sprawę. Bank w toku weryfikacji może żądać dodatkowych dokumentów czy złożenia wyjaśnień.

W jakich sytuacjach można skorzystać z usługi chargeback?

Reklamcji podlegają wszystkie tranasakcje dokonywane przy pomocy kart płatniczych (Visa i Mastercard). Procedurę można zastosować m.in. w przypadku kiedy:

  • sprzedawca nie dotrzymał warunków umowy – czyli zamówiony towar nie został dostarczony lub usługa nie została wykonana,
  • nastąpił błąd autoryzacji, a mimo to płatność została zrealizowana – np. kiedy w ramach płatności kartą transakcja została odrzucona, a faktycznie przelew został wykonany i sprzedawca otrzymał płatność dwukrotnie,
  • przelew został zrealizowany w wyniku oszustwa lub kradzieży – jeśli na wyciągu bankowym pojawi się transakcja, która nie była autoryzowana przez posiadacza karty, można skorzystać z usługi chargeback,
  • nastąpił błąd w przetwarzaniu – np. obciążono rachunek, który nie figuruje na dowodzie przeprowadzenia transakcji,
  • transakcja została unieważniona albo anulowana a pomimo tego przelew został wykonany – np. zakupiony towar został odesłany, ale sprzedawca nie zwrócił pieniędzy.

Uruchomić procedurę reklamacji chargeback można również w przypadku korzystania z bankomatu – kiedy maszyna nie wypłaciła pieniędzy, a konto zostało obciążone.

Jak skutecznie złożyć reklamację?

Procedurę reklamacji chargeback można uruchomić bezpośrednio w placówce banku, ale także poprzez system bankowości elektronicznej czy infolinię. Formularz reklamacji powinien zawierać takie dane jak:

  • imię i nazwisko,
  • numer rachunku bankowego,
  • numer karty, którą dokonano transakcji,
  • data księgowania transakcji,
  • kwota spornej operacji,
  • opis sytuacji.

Zgłoszenie wraz z dokumentami można przesłać również tradycyjną pocztą. W zależności od powodu reklamacji konieczne może być np.: wcześniejsze zastrzeżenie karty płatniczej, podjęcie próby samodzielnego odzyskania pieniędzy – dowodem będzie tu korespondencja ze sprzedającym, oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży itp. Procedura chargeback wygląda podobnie we wszystkich bankach i składa się z następujących elementów:

  • podjęcie samodzielnej próby porozumienia się ze sprzedawcą – jeśli procedura dotyczy zakupu towaru lub usługi,
  • kontakt z bankiem, który wydał kartę przy pomocy której dokonano transakcji, w celu uruchomienia procedury chargeback,
  • przyjęcie reklamacji przez bank i kontakt z centrum rozliczeniowym, które obsługuje konkretna transakcję,
  • kontakt organizacji płatniczej ze sprzedawcą: przedstawienie zgłoszonej reklamacji i wniosek o ustosunkowanie się do niej,
  • sprzedawca może odrzucić lub zaakceptować reklamację, brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie traktuje się jako akceptację żądania zwrotu,
  • decyzja – organizacja płatnicza informuje bank o wyniku postępowania. W przypadku akceptacji żądania pieniądze zostaną zwrócone na konto klienta.

Jaki jest termin na zgłoszenie reklamacji?

Termin zwykle liczony jest od chwili dokonania transakcji, choć w niektórych przypadkach może być liczony od momentu, w którym usługa miała być zrealizowana np. odwołanie lotu. Dokładny termin warto sprawdzić na stronie banku – zazwyczaj jest to 120 dni od zdarzenia uzasadniającego zwrot.

Usługa chargeback w poszczególnych bankach

Chargeback to usługa bezpłatna, która może być zrealizowana w każdym banku. Szczegółowe informacje na temat procedury zgłoszenia reklamacji można znaleźć na stronie internetowej. Niektóre instytucje finansowe ograniczają się do wskazania ogólnej procedury składania reklamacji, inne posiadają dedykowaną podstronę na temat usługi chargeback. Szczegółowe informacje na ten temat uzyskać można klikając w jeden z poniższych linków:

Usługa chargeback – podsumowanie

Usługa chargeback to narzędzie, które służy zabezpieczeniu przed utratą pieniędzy wynikającej z nieudanej transakcji: zarówno pomyłki, jak i celowego działania ze strony sprzedawcy czy oszustwa. Samodzielne działanie w celu odzyskania pieniędzy może w takiej sytuacji nie przynieść żadnych efektów. Procedura prowadzona przez bank częściej zakończy się sukcesem.

PORÓWNAJ KREDYTY
avatar

Powiązane tematy

Komentarze:

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o