Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Poradniki

Karta do konta – jak ją aktywować i nadać jej PIN? 

Transakcje zbliżeniowe telefonem, płatności internetowe oraz wygodne wypłaty gotówki z bankomatów to tylko niektóre korzyści wynikające z posiadania karty do konta. Sprawdzamy, jak aktywować kartę płatniczą i nadać jej PIN w wybranych bankach.

Nowe i odnawiane karty do kont osobistych są nieaktywne. Aby realizować transakcje bezgotówkowe i zyskać dostęp do wszystkich funkcji karty płatniczej, trzeba ją samodzielnie aktywować i nadać jej kod PIN. Większość banków pozwala zrobić to wygodnie za pomocą bankowości internetowej, mobilnej lub infolinii. Sprawdzamy, jakie procedury w tym zakresie stosują wybrane banki i ile kosztuje posiadanie karty do konta osobistego.

Do czego służy karta do konta osobistego?

Karta podpięta do konta osobistego pozwala dokonywać płatności bezgotówkowych w punktach wyposażonych w terminale płatnicze POS oraz wpłacać gotówkę z bankomatów i ze sklepowych kas w ramach usługi cashback. Część kart debetowych pozwala także realizować płatności w Internecie. Niektórzy sprzedawcy mogą jednak przyjmować tylko operacje wykonane za pomocą kart kredytowych.

Część kart debetowych pozwala także na płatności zbliżeniowe, podczas których nie trzeba wkładać karty w szczelinę terminala – do kwoty 100 zł nie jest wymagany PIN. Zbliżeniowo można wypłacać też gotówkę z wybranych bankomatów. Wirtualny odpowiednik karty debetowej można podpiąć pod wirtualne portfele, jak np. Google Pay i Apple Pay i dokonywać płatności za pomocą smartfonu lub inteligentnego zegarka. Karta do konta osobistego jest zatem narzędziem, który może odczuwalnie ułatwić finansowe życie.

Jak nadać PIN i aktywować kartę do konta?

Sposoby aktywacji karty do konta i nadawania jej kodu PIN zależą od oferty konkretnego banku. Wśród najbardziej popularnych metod, pozwalających przeprowadzić całą procedurę zdalnie, wymienić można aktywację w bankowości internetowej, aplikacji mobilnej lub za pomocą infolinii banku. Przy okazji aktywacji karty ustalany jest także jej kod PIN. Na pomoc w tym zakresie można liczyć również w oddziale banku, w którym zostało założone konto osobiste.

Jak nadać PIN i aktywować kartę do konta w PKO Banku Polskim?

Klienci, którzy zdecydowali się na otwarcie konta osobistego z kartą debetową, lub są już posiadaczami rachunku, ale zdecydowali się na kartę później, mogą ją aktywować i nadać jej PIN w PKO BP na kilka sposobów.

Numer PIN do karty płatniczej w PKO BP można nadać w serwisie internetowym iPKO, w aplikacji mobilnej IKO oraz przez infolinię banku pod numerem 800 302 302 (dla numerów krajowych połącznie jest bezpłatne, a w pozostałych przypadkach opłata jest zgodna z taryfą operatora). Aby nadać PIN do karty w bankowości internetowej iPKO trzeba wykonać 5 poniższych kroków:

  1. Zalogować się do iPKO i znaleźć zakładkę „Moje produkty – Karty”.
  2. Wybrać kartę, do której będzie nadany PIN (w sytuacji, kiedy klient posiada więcej kart płatniczych).
  3. Kliknąć w szczegóły nieaktywnej karty.
  4. Znaleźć opcję „Nadaj PIN” w danych podstawowych karty lub wybrać ją z listy „Na skróty”.
  5. Nadać PIN do karty i potwierdzić tę czynność przy pomocy narzędzia autoryzacyjnego (w PKO BP może być to mobilna autoryzacja w aplikacji IKO, kody SMS lub karta kodów jednorazowych).

PIN do karty można również nadać logując się w aplikacji mobilnej IKO, a następnie:

  1. Wejść w szczegóły nieaktywnej karty.
  2. Wybrać opcję „Nadaj nowy PIN”.
  3. Wprowadzić nowy PIN do karty i zatwierdzić zamiany.

Kiedy karta płatnicza podpięta do konta osobistego ma już nadany numer PIN to można przejść do jej aktywacji. Można to zrobić w serwisie internetowym iPKO oraz przez aplikację mobilną IKO. Trzeba jednak pamiętać, że takie sposoby aktywacji dotyczą tylko płatności internetowych. Aby przeprowadzić pełną aktywację karty wymagane jest wykonanie jednej z poniższych czynności:

  • płatności nową kartą podczas tradycyjnych zakupów, wymagających włożenia jej do terminala i potwierdzenia transakcji kodem PIN,
  • wypłaty gotówki z bankomatu.

Aktywacja karty płatniczej podpiętej do konta osobistego w systemie bankowości elektronicznej iPKO wymaga:

  1. Zalogowania się w serwisie iPKO.
  2. Wejścia w zakładkę karty.
  3. Skorzystania z opcji „Aktywuj kartę” (znajduje się w danych podstawowych karty lub na liście „Na skróty”).
  4. Podania kodu CVC/CVV z odwrotu karty.
  5. Potwierdzenia operacji narzędziem autoryzacyjnym.

Aktywacja karty w aplikacji mobilnej IKO wymaga:

  1. Wyboru ścieżki: „Moje produkty > Karty > Twoja karta”
  2. Wejścia w szczegóły nieaktywnej karty.
  3. Skorzystania z opcji „Aktywuj”.
  4. Podania kodu CVC/CVV znajdującego się na odwrocie karty.
  5. Zatwierdzenia operacji w aplikacji IKO.

Karta do konta w PKO Banku Polskim może być również wydawana w formie naklejki lub gadżetu zbliżeniowego. W takim wariancie aktywacja możliwa jest w systemie bankowości elektronicznej iPKO lub w serwisie telefonicznym.

Jak nadać PIN i aktywować kartę do konta w Credit Agricole?

Nową kartę do konta osobistego, prowadzonego przez bank Credit Agricole, można aktywować w aplikacji CA24 Mobile, w serwisie bankowości internetowej CA24 eBank, przez infolinię pod numerem 19 019 i bezpośrednio w placówce banku. Aby aktywować kartę w CA24 Mobile należy:

  1. Zalogować się do aplikacji mobilnej banku i kliknąć w zakładkę „Pieniądze” znajdującą się na dolnym panelu.
  2. Przejść do sekcji karty.
  3. Wybrać nową kartę płatniczą i sprawdzić jej dane.
  4. Nadać PIN i aktywować kartę.
  5. Zatwierdzić operację PIN-em mobilnym.

W systemie bankowości internetowej CA24 eBank aktywacja karty debetowej podpiętej do konta osobistego składa się z następujących kroków:

  1. Po zalogowaniu się do serwisu w górnym należy wybrać zakładkę „Moje produkty”, a następnie „Konta”.
  2. Wybrać rachunek, do którego przypisana jest karta.
  3. Wybrać odpowiednią kartę płatniczą.
  4. Nadać numer PIN i aktywować kartę.
  5. Zatwierdzić operację jedną z poniższych metod autoryzacji:
    • potwierdzenie w aplikacji mobilnej CA24 Mobile,
    • hasło i wskazanie z tokena (generator kodów jednorazowych),
    • hasło SMS.

Pierwsza transakcja kartą musi być potwierdzona kodem PIN. Kolejne transakcje do 100 zł można realizować zbliżeniowo bez konieczności podawania kodu PIN. Osoby, które otrzymały wznowioną kartę mogą ją aktywować dokonując płatności zatwierdzonej PIN-em.

Jak nadać PIN i aktywować kartę do konta w ING Banku Śląskim?

Kartę debetową do konta osobistego w ING Banku Śląskim można aktywować za pomocą infolinii pod numerem +48 32 357 00 69 lub w systemie bankowości internetowej Moje ING. Aby aktywować kartę przez internet należy:

  1. Zalogować się do systemu Moje ING na telefonie lub komputerze.
  2. Wybrać zakładkę „Karty i płatności telefonem”.
  3. Wybrać kartę do aktywacji i nadać jej PIN (jeśli masz kartę Visa zbliżeniową to możesz dodać ją do elektronicznego portfela Apple Pay i płacić telefonem).
  4. Podczas pierwszych zakupów włożyć kartę do terminala i potwierdzić transakcję kodem PIN.

Aktywację odnowionej karty w ING Banku Śląskim można przeprowadzić podczas pierwszej transakcji z wykorzystaniem terminala płatniczego lub bankomatu należącego do ING Banku Śląskiego. Operację trzeba potwierdzić dotychczasowym kodem PIN, który można zmienić po aktywacji karty w systemie Moje ING.

Jak nadać PIN i aktywować kartę do konta w VeloBanku?

VeloBank to nazwa marki, która zastąpiła Getin Noble Bank w wyniku przeprowadzonej w 2022 r. przymusowej restrukturyzacji. Posiadacze konta, którzy otrzymali pocztą kartę mogą aktywować ją w bankowości mobilnej, internetowej lub za pośrednictwem infolinii (+48 664 919 797 lub +48 32 604 30 01).

Aktywacja karty w VeloBanku i nadanie jej numeru PIN w serwisie bankowości internetowej, wymaga następujących czynności:

  1. Zaloguj się do serwisu bankowości internetowej.
  2. Wybierz zakładkę „Karty”.
  3. Skorzystaj z przycisku „Szczegóły” i wybierz kartę, którą chcesz aktywować.
  4. Wyszukaj opcję „Aktywuj kartę” lub „Zmień PIN” – po wyborze jednego z wariantów nadaj swój kod PIN do karty.
  5. Zatwierdź wprowadzone zmiany za pomocą kodu otrzymanego w wiadomości SMS.

Dopiero po realizacji pierwszej transakcji z użyciem chipa (umieszczenie karty w terminalu płatniczym, wypłata gotówki z bankomatu) zaktualizowany zostanie nadany wcześniej kod PIN. Włączona zostanie także opcja zbliżeniowych płatności kartą.

Aktywacja karty w bankowości mobilnej wymaga przede wszystkim zalogowania się do aplikacji VeloBanku. W kolejnych krokach:

  1. W sekcji „Moje Produkty”, w menu głównym aplikacji, wybierz opcję „Karty”.
  2. Wybierz zakładkę „Karty Debetowe” lub „Karty Kredytowe” i znajdź kartę, którą chcesz aktywować.
  3. Wybierz „Szczegóły karty” i skorzystaj z opcji „Aktywuj”.
  4. Podaj pełny numer aktywowanej karty oraz nadaj swój kod PIN.
  5. Autoryzuj aktywację karty swoim kodem PIN do bankowości mobilnej.

Aktualizacja numeru PIN do karty oraz aktywacja płatności zbliżeniowych kartą będzie możliwa po dokonaniu pierwszej transakcji z użyciem chipa.

Kolejnym sposobem na aktywację karty w VeloBanku jest skorzystanie z infolinii w systemie bankowości telefonicznej. Aby to zrobić, wykonaj po kolei poniższe czynności:

  1. Przygotuj login (wysłany przez bank mailem) i hasło (wysłane w wiadomości SMS) do bankowości telefonicznej.
  2. Zadzwoń na infolinię pod numer +48 664 919 797 lub +48 32 604 30 01.
  3. Wybierz kolejno opcję „Klient Indywidualny” i „Logowanie do Bankowości Telefonicznej”.
  4. Po zalogowaniu wybierz opcję „Aktywacja karty, nadanie lub zmiana numeru PIN”.
  5. Jeśli posiadasz kilka kart, automat wyczyta 4 ostatnie cyfry każdej z nich. Wciśnij na klawiaturze cyfrę wskazaną przez lektora i potwierdź symbolem # przy karcie, którą chcesz aktywować lub zmienić jej PIN.
  6. Wprowadź swój PIN do karty i potwierdź wybierając #.
  7. Powtórz tę czynność.

Jeśli wszystkie kroki zostały wykonane prawidłowo, lektor poinformuje Cię o nadaniu numeru PIN do karty w VeloBanku.

Jak nadać PIN i aktywować kartę do konta w Banku Pocztowym?

Bank Pocztowy ma swojej ofercie karty płatnicze (debetowe i kredytowe) wydawane przez organizację Mastercard. Po otrzymaniu przesyłki z kartą oraz kolejnej przesyłki z numerem PIN można przejść do jej aktywacji. Można to zrobić na trzy sposoby:

  1. W bankowości internetowej lub mobilnej.
  2. Dzwoniąc na infolinię Banku Pocztowego.
  3. W trakcie wizyty w oddziale Banku Pocztowego lub Poczty Polskiej.

Jeśli chcesz aktywować kartę w serwisie bankowości internetowej lub w aplikacji mobilnej postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:

  1. W bankowości internetowej wejdź w zakładkę „Karty debetowe” lub w sekcję „Karty”, jeśli korzystasz z aplikacji mobilnej.
  2. Wybierz kartę, którą chcesz aktywować.
  3. Po kliknięciu w przycisk „Aktywuj kartę” wyświetli się ekran z wizerunkiem karty i miejscem do wpisania kodu SMS. Jeśli korzystasz z bankowości mobilnej zamiast kodu SMS wpisz PIN do aplikacji.
  4. Po autoryzacji z użyciem kodu PIN lub kodu SMS nadaj własny PIN do aktywowanej karty (należy wpisać go dwa razy i zatwierdzić, a następnie autoryzować kolejnym kodem SMS lub za pomocą kodu PIN do aplikacji mobilnej).

Przy pierwszej transakcji nową kartą wymagana będzie jej autoryzacja za pomocą nadanego wcześniej kodu PIN. Może mieć to miejsce np. w trakcie zakupów z wykorzystaniem terminala POS (konieczne wsunięcie karty do terminala) lub podczas wypłaty gotówki z bankomatu.

Jak nadać PIN i aktywować kartę do konta w Alior Banku?

Klienci korzystający z usług Alior Banku otrzymują zawsze karty, które są nieaktywne. Dotyczy to zarówno kart debetowych, jak i kredytowych. Aby lepiej zadbać o bezpieczeństwo, Alior Bank nie wysyła kodów PIN drogą korespondencyjną. Zarówno aktywację karty, jak i nadanie numeru PIN trzeba przeprowadzić samodzielnie.

Całą procedurę można przeprowadzić logując się do serwisu internetowego Alior Online lub do aplikacji Alior Mobile. Można też skontaktować się w tej sprawie z infolinią pod numerem telefonu 19 502 lub zasięgnąć informacji bezpośrednio w oddziale banku.

Właściciel rachunku, do którego podpięta jest karta, może ją aktywować w bankowości internetowej:

  1. Klikając w przycisk „Aktywuj” na niebieskim pasku, który wyświetlany jest na pulpicie lub wybrać na kaflu rachunku element „Twoja karta czeka na aktywację”, a następnie „Aktywuj kartę”.
  2. Przechodząc ścieżkę „Szczegóły rachunku > zakładka Karty > Aktywuj”.

Podczas aktywacji karty w bankowości internetowej lub mobilnej trzeba również nadać własny PIN. Nie ma konieczności kontaktowania się w tej sprawie z infolinią Alior Banku. Posiadacze karty Mastercard muszą pamiętać, że pierwsza transakcja po aktywacji musi być autoryzowana nadanym wcześniej kodem PIN.

W przypadku wznowienia karty wystarczy zapłacić nią i autoryzować transakcję kodem PIN z poprzedniej karty. Karta wznowiona ma taki sam numer co poprzednia karta.

Jak nadać PIN i aktywować kartę do konta w BNP Paribas Bank Polska?

Posiadacze konta osobistego w BNP Paribas Bank Polska mogą aktywować i nadać PIN do karty debetowej:

  1. W bankowości internetowej GOonline wybierając kolejno: Moje Finanse > Karty > Aktywuj > Nadaj PIN.
  2. W aplikacji mobilnej Gomobile klikając po kolei w następujące pola: Finanse > Karty > Aktywuj > Nadaj PIN.
  3. Przez telefon dzwoniąc pod numer (22) 134 00 00 lub +48 500 990 500 (opłata za połączenie według cennika operatora).

Jak nadać PIN i aktywować kartę do konta w Banku Pekao S.A.?

Osoby, które założyły w Banku Pekao S.A. Konto Przekorzystne mogą liczyć, że bank wyślę ją w ciągu 7 dni od zawarcia umowy. Kartę można aktywować w następujące sposoby:

  1. Podczas pierwszej transakcji kartą z wykorzystaniem terminala płatniczego POS. Karta musi być wsunięta do terminala – nie może być to płatność zbliżeniowa. Transakcja musi być autoryzowana kodem PIN.
  2. W bankomacie.

PIN do karty debetowej podpiętej pod Konto Przekorzystne można zmienić w bankowości internetowej Pekao24, aplikacji PeoPay albo w bankomacie Banku Pekao S.A.

Ile kosztuje karta do konta osobistego?

Koszt posiadania i użytkowania karty debetowej podpiętej pod konto osobiste zależy od konkretnej oferty banku. Mowa tu o kartach debetowych, ponieważ kary kredytowe rządzą się innymi prawami – przede wszystkim działają niezależnie od konta i mają swój indywidualny numer rachunku. Lista różnic jest oczywiście dłuższa. Najważniejsze z nich opisaliśmy w poradniku: Co to jest? Jak działa karta kredytowa?

Wracając do kosztów generowanych przez kartę do konta osobistego, można wyróżnić grupę banków, które za wydanie i prowadzenie karty nie pobierają żadnych opłat. Mało tego, nie trzeba spełniać żadnych warunków, aby uniknąć dodatkowych kosztów. Taką ofertą znajdziemy m.in. w Nest Banku, Volkswagen Bank GMBH Oddział w Polsce czy w Citi Handlowym (stan na 19.01.2023 r.).

Kolejna, bardziej liczna grupa banków, daje klientom możliwość bezkosztowego korzystnia z karty debetowej, jednak konieczne jest spełnienie każdego miesiąca określonych warunków. Najczęściej ograniczają się one do wykonania konkretnej liczby transakcji kartą lub wydania za jej pomocą określonej kwoty. Konta z podpiętą kartą, która może być prowadzona bez dodatkowych kosztów można otworzyć m.in. w Banku Millennium, Banku Pekao S.A., ING Banku Śląskim, Santander Bank Polska czy w VeloBanku.

Duża konkurencja na rynku usług bankowych spowodowała, że stosunkowo rzadko można trafić na oferty, w których nie da się uniknąć opłaty za posiadanie karty do konta. Propozycje tego typu ograniczają się najczęściej do rachunków adresowanych do klientów zamożnych i osób o nietypowych oczekiwaniach związanych np. bezpłatnymi wypłatami z bankomatów na całym świecie czy możliwością skorzystania z usług concierge.

Czy warto posiadać kartę do konta?

Karta do konta to wygoda, szybkość realizacji płatności, a także brak konieczności posiadania przy sobie gotówki. Część kart debetowych pozwala także na zakupy w Internecie, dzięki czemu nie trzeba na tę okazję zakładać karty kredytowej. Trzeba jednak pamiętać, że w takim wariancie nie zaciągamy długu wobec banku, a realizacja transakcji wymaga posiadania wystarczającej ilości pieniędzy na koncie.

Karty debetowe można podpinać również do portfeli elektronicznych np. Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay lub uruchamiać płatności za ich pomocą w aplikacjach mobilnych banków. Dzięki temu można płacić zbliżeniowo za pomocą smartfonów, zegarków i innych urządzeń obsługujących tego typu rozwiązania.

Zgubioną kartę debetową można zastrzec, jednak zanim się to stanie to nieuczciwy znalazca może wykonywać za jej pomocą płatności zbliżeniowe bez PIN-u na kwoty poniżej 100 zł. Warto przy tym pamiętać, że moduł zbliżeniowy karty można wyłączyć. Dlatego trudno dziwić się osobom, które w rozwoju dodatkowych funkcji kart debetowych, widzą więcej zagrożeń niż korzyści.

Prawdą jest również, że awaria lub przerwa techniczna w banku może mocno ograniczyć lub nawet uniemożliwić dostęp do własnych pieniędzy. Dlatego wartą przemyślenia opcją jest posiadanie zarówno karty, jak i gotówki na wypadek trudnych do przewidzenia sytuacji.

Warto wiedzieć

  • Transakcji bezgotówkowych kartą można dokonywać zbliżeniowo bez podawania kodu PIN do 100 zł. W przypadku wyższej kwoty trzeba każdorazowo wprowadzić poprawny numer PIN.
  • Aby w pełni aktywować kartę bankomatową (tak potocznie nazywane są karty płatnicze) trzeba najczęściej dokonać płatności z wykorzystaniem chipa np. wsuwając ją do terminala płatniczego lub do szczeliny bankomatu.
  • Możesz włączyć płatności zbliżeniowe kartą lub je zablokować. Opcja ta jest najczęściej dostępna w bankowości internetowej i mobilnej.
  • Pamiętaj, aby chronić PIN swojej karty. Jeśli pojawia się konieczność zapisania kodu, to nie przechowuj go w pobliżu karty.
  • Nadać kod PIN i aktywować nową kartę do konta można najczęściej przez usługę bankowości elektronicznej, bankowości mobilnej lub dzwoniąc na infolinię banku.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Gdzie znajdę PIN do karty? 

    W zależności od banku PIN do karty można znaleźć w odpowiedniej zakładce bankowości internetowej i mobilnej. Numer PIN może być także przekazany za pomocą infolinii lub wysłany pocztą – karta wysyłana jest w odrębnym listem.

  2. Ile jest czasu na aktywowanie karty do bankomatu?

    Czas na aktywację karty mamy najczęściej do upłynięcia terminu jej ważności. Trzeba pamiętać, że nieaktywna karta też może generować koszty wynikające z zawartej umowy.

  3. Jak aktywować kartę PKO Konto Pierwsze? 

    Kartę do Konta Pierwszego w PKO Banku Polskim można aktywować przez serwis internetowy iPKO, bankowość mobilną i przez infolinię banku pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju; w pozostałych przypadkach zgodnie z taryfą operatora).

  4. Co się stanie, jeśli nie aktywuję karty do konta? 

    Nieaktywna karta nie pozwala na dokonywanie za jej pomocą płatności bezgotówkowych ani wypłat z bankomatów. Brak aktywacji karty do konta nie musi oznaczać, że bank nie pobierze z tytułu jej posiadania ustalonej opłaty.

  5. Czy nową kartę do bankomatu trzeba aktywować?

    Nie ma takiej konieczności. W takiej sytuacji karta będzie jednak tylko kawałkiem plastiku bez możliwości realizacji płatności bezgotówkowych i wypłat pieniędzy z bankomatów.

  6. Jak pierwszy raz zapłacić kartą?

    Pierwsza płatność kartą zazwyczaj jest wymagana do jej pełnej aktywacji. Często transakcja tego typu wymaga wsunięcia karty do terminala płatniczego i autoryzacji za pomocą prawidłowego kodu PIN. Pierwsza transakcja z reguły nie może być płatnością zbliżeniową.

Porównaj konta osobiste
Bartłomiej Borucki
Oceń artykuł
5

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments